Eigenlijk stond de agenda van LIFFIN het hele jaar volgepland met evenementen, zo vertelt Besselsen, die twee jaar geleden vanuit Hong Kong terug naar Nederland kwam om het bedrijf over te nemen. LIFFIN zou dit jaar onder andere slaapaccommodaties leveren voor de Dutch Grand Prix in Zandvoort, het EK 2020, festival Defqon.1 en ook evenementen in Azië en de VS wisten het Nederlandse bedrijf goed te vinden. Na twee jaar investeren moest 2020 het jaar worden waarin het bedrijf winstgevend werd. Dat liep anders.
Alternatieve verdienmodellen door coronacrisis
Voor corona was het bedrijf al vroeg gewaarschuwd. ,,We hebben een kantoor in Hong Kong en in december zeiden zij al tegen ons: houd er maar rekening mee dat het ook jullie kant op komt. Toch bleek de impact half maart, toen Nederland in een lockdown ging, veel groter dan gedacht. Ineens vielen alle evenementen weg, in de eerste plaats tot eind juni en uiteindelijk tot eind september. We volgden de berichten uit het buitenland, maar het was overal hetzelfde.’’
De evenementenbranche is zeer creatief en na de klap werden er al snel samenwerkingen opgestart
Benjamin Besselsen, LIFFIN
Met een magazijn vol tenten moest het bedrijf snel met nieuwe ideeën komen. Dus besloot Besselsen de luxe Diamond Suite, een tiny house die speciaal ontwikkeld was voor het festival Tomorrowland, aan vakantieparken te verkopen. Ook bleek er vraag naar tenten vanuit Nederlandse campings, nu veel meer Nederlanders ineens vakantie in eigen land wilden vieren. ,,De evenementenbranche is zeer creatief en na de klap werden er al snel samenwerkingen opgestart. Pop-upcampings als Tijdloos en Kallumaan zijn bijvoorbeeld initiatieven waar wij ook de tenten leveren. Dit zijn fantastische festivalcampings zonder festival.”
Natuurlijk Glamping: Nederlandse camping met ‘canvas hotelkamers’
Dit smaakte naar meer. LIFFIN vond een locatie in Zeewolde, en samen met partners Sightline en Garden Party zetten ze er een restaurant en tenten neer: Natuurlijk Glamping was geboren. Maar daarmee was het werk niet gedaan. ,,Dat was nog het makkelijke deel, want wij bouwen het hele jaar door campings, daar hebben we veel ervaring in. Maar ineens moesten we ons ook bezighouden met de exploitatie, met een receptie, fietsverhuur, EHBO, activiteiten, et cetera. Daarom was het ook fijn dat we dit samen met onze partners uit de evenementenbranche konden doen.’’
Lees ook: Deze twee vrienden stampen in maand tijd boerencamping uit de grond
,,We wisten in het begin niet precies waar we aan begonnen,’’ vertelt Besselsen. ,,Het was een risico, dat is het eigenlijk nog steeds. Er kunnen altijd nieuwe coronamaatregelen komen waardoor ook een camping houden moeilijk wordt. We moesten dus zorgen dat we de kosten spreiden. Geen hoge prijzen vragen maar wel zorgen dat we als leverancier uit de kosten komen. Dan hopen we dat we dit jaar break-even draaien.’’
Bloggers en vloggers uitgenodigd
Inmiddels is de camping in zodanig bekend dat er in een weekend in juli zo 250 gasten kunnen verblijven. Al was die interesse er volgens Besselsen niet meteen. ,,Bij zo’n camping is het vooral belangrijk dat mensen erover praten. Dus de kunst is om de juiste mensen uit te nodigen, zo hebben we hier een aantal bloggers en vloggers gehad. De standaard marketing, zoals vindbaarheid in Google, is vooral ondersteunend. Het belangrijkste is dat mensen hun goede ervaringen delen.’’
Daarnaast is er alles aan gedaan om de ervaring niet ‘standaard’ te maken. De tenten zijn ingericht als een soort ‘canvas hotelkamers’, met een comfortabel bed en veel ruimte om je te bewegen. Ook is er restaurant van niveau, die een wisselende kaart met wereldgerechten aanbiedt. ,,We hebben nu al een aantal keer gehoord dat mensen die normaal nooit kamperen maar altijd naar een hotel gaan, wel bij ons komen.’’
De vraag is of we volgend jaar een zomer gaan meemaken zoals we die gewend waren, met alle evenementen. Ik schat die kans niet zo groot in
Benjamin Besselsen, LIFFIN
Nieuw businessmodel: lessen van zomer 2020 voor volgend jaar
LIFFIN hoopt met de camping een nieuw verdienmodel te creëren, ook voor de langere termijn. ,,Het zal de misgelopen omzet zeker niet compenseren, want ik denk dat ons omzetverlies wel rond de 80 of 90 procent ligt. Maar wat we nu doen is bouwen aan een compleet nieuw businessmodel, waar we op de langere termijn mee door kunnen gaan. De vraag is immers of we volgend jaar een zomer gaan meemaken zoals we die gewend waren, met alle evenementen. Ik schat die kans niet zo groot in.’’
Het is een van de redenen dat Besselsen ook zelf veel aanwezig is op de camping, bijvoorbeeld als vliegende keep voor de receptie. ,,Zo krijg ik mee hoe gasten de camping ervaren, wat er goed gaat en wat er beter kan.'' Hij grinnikt aan de telefoon: ,,Nu ben ik bijvoorbeeld ook onderweg naar de camping. Er is vanmiddag een watergevecht met 50 kinderen.’’
Door de hectische tijd die hij achter de rug heeft leerde Besselsen hoe belangrijk het is om goede zakenpartners te hebben. Zonder de samenwerking met andere bedrijven uit de evenementenbranche, was het nooit gelukt zelf een camping op te zetten. ,,Zeker tijdens zo’n crisis trek je naar elkaar toe, je moet het samen oplossen. En samen durf je het ook aan om iets nieuws te proberen.’’ Hoewel de nabije toekomst nog onzeker is, valt er in ieder geval al een positief punt te melden: ,,Ik denk dat deze periode onze relaties met andere bedrijven echt versterkt heeft.’’
Lees ook: De camping na corona: voortaan heeft iedereen zijn eigen wc en douche