Energiekosten die exploderen en eenpersoneelstekort van hier tot Tokyo. Daarnaast houden consumenten decenten in de zak, waardoor de luxe versmaaltijden met de grootstemarges veel minder worden verkocht. Duidelijk: het gaat niet goed inde versretail. En dat is een fiks understatement.
De ellende lijkt helemaal aan de deuren van VershalBoontjes in Wijchen voorbij te gaan. Eigenaar en oprichterEnzo Cassaro snapt ergens wel waarom. Zonder arrogant over te willen komenweet Cassaro de vinger op de zere plek te leggen. ,,Verswinkelshebben zich in de concurentiestrijd met de supermarkt uit de marktgeprijsd. De evolutie in de winkel is gegaan van de verkoop vanandijvie, naar de voorgesneden andijvie naar de verseandijviestamppot. Daarbij heeft de winkel een steeds luxereuitstraling gekregen. Daardoor kreeg de klant een signaal: hier ishet duur. Maar een komkommer blijft een komkommer, daar kun je nietveel aan toevoegen als dure groentewinkel.”
Goedkope uitstraling, met waanzinnig mooie producten
Cassaro weet wat hij zegt. Hij zit alvanaf zijn 17e in de groente en fruit. Het was eerst de bedoeling dat hij hetpizzarestaurant van zijn vader zou overnemen, maar de middelbarehotelschool die hij in de aanloop daarnaartoe volgde, vond hijverschrikkelijk. ,,In afwachting van een opleiding die beter bij mijpaste ging ik werken bij een groenteboer. Dat vond ik meteenprachtig. Het is letterlijk een vak dat leeft. Want de sla die ikvandaag vers verkoop, is morgen niet goed meer. In de groente is hetelke dag nieuw. Die dynamiek vind ik schitterend.”
Na een aantal jaar in eengroentegroothandel werd het in 2020 weer tijd voor Enzo om zelf teondernemen. ,,Inmiddels had ik zo veel met ondernemers gesproken datik wel wist wat ik wilde: een markthal die in het buitenland zopopulair is. Een goedkope uitstraling, maar met waanzinnig mooieproducten. Dat is Vershal Boontjes geworden. Zelfs de naam moestsimpel en eenvoudig zijn. Toegankelijk.”
Business overzichtelijk, kosten laag
Wat in zijn hoofd begon als een groentewinkel is in het echt een complete versmarkt geworden, de droom van Enzo. ,,De verhuurder van de ruimte wilde alles in een verhuren. In het centrum van Wijchen zit een mooie slager en een goede bakker, maar niet in dit kleine winkelcentrum waarin ik zit. Dus heb ik een samenwerking met die slager en bakker opgezet. Ik verkoop hun producten en daar krijg ik een marge op. Later kwamen daar nog noten en kaas bij, waardoor het een echte vershal is geworden.”
In de drie jaar dat hij nu draait, zagCassaro zijn omzet ieder jaar min of meer verdubbelen, van 1,4 miljoen via 2,3miljoen naar 3,5 miljoen. En dat in een kleine plek als Wijchen. Met een focus op groente en fruit van onberispelijke kwaliteit: je vindt niet veel luxe versmaaltijden bij Enzo in deschappen. Alleen de verse pizza's van zijn broer Donato en dezelfgemaakte salades die je in bakken kunt opscheppen. Daardoor houdthij de business overzichtelijk en de kosten laag. ,,Ik heb geen duremachines en kookgereedschappen nodig. Dat besteed ik allemaal uit.Daarom zijn mijn energiekosten ook maar een half procent van deomzet. Mocht dat naar anderhalf procent groeien, dan kom ik nog nietin de problemen.”
Lees ook: Versdetailhandel luidt noodkreet: 'Help, ook de groenteboer gaat zo kopje onder'
Volgens Cassaro heeft zijn vershal dedynamiek in het dorp veranderd. Wijchenaren komen bij hem de versehandel kopen en laten daarvoor de super links liggen. Dat heeft delokale Aldi de helft van de klandizie gekost, zegt Cassaro. ,,Wij zijn een muis die hetopneemt tegen de olifant. Dan moet je slim zijn als ondernemer en jekrachten benutten. Een muis is snel en wendbaar, een olifant is log.De supermarkt heeft centraal vastgestelde prijzen. Op zondag wordtdan een foldertje met aanbiedingen in de bus gegooid. Die komt ookbij mij in de bus, dus dan weet ik meteen welke prijs ik voor dieproducten moet vragen om goedkoper te zijn.”
Wij zijn een muis die het opneemt tegen de olifant. Dan moet je slim zijn als ondernemer en je krachten benutten. Een muis is snel en wendbaar, een olifant is log
Over gebrek aan personeel heeft hijniet te klagen. ,,Ik hoor vaak dat werken in de AGF niet sexy is.Maar ik moet wekelijks mensen afwijzen omdat we niemand nodig hebben.Ik verwijs ze naar collega's die zitten te springen om personeel. Ikheb inmiddels 19 mensen aangenomen zonder enige ervaring. Die moet jewel het vak leren. Dat valt niet altijd mee. Als er een rotte banaanligt, moet je 'm wel zien liggen en weghalen. Daar moet je oog voorhebben en niet iedereen heeft dat.”
Kansen zien en pakken
Regelmatig vraagt hij zich net alsbondscoach Louis van Gaal af of hij nou zo slim is, of zijncollega-ondernemers zo dom. ,,Begrijp me niet verkeerd. Ik snap bestdat de uitdagingen die ondernemers tegenkomen groot zijn. Maar ikhoor veel geklaag, bijvoorbeeld over de energiekosten. En de overheidmoet het allemaal maar weer oplossen Tegelijk denk ik: als je zo innood komt als de gasprijs stijgt, dan heb je ook een tijdje nietzitten opletten. Je had je zaak kunnen verduurzamen. En als je definanciëleruimte niet hebt om te investeren in innovatie, dan is wellicht jebusinessmodel niet rendabel. Natuurlijk zijn de dingen moeilijk, maarondernemen is ook op tijd de kansen zien en pakken.”
Alsvoorbeeld noemt hij zijn openingstijden. Tot corona had hij gewonewinkelsluitingstijden: van 9 tot 18 uur. ,,Maar tijdens corona warenwe de enige winkel die nog helemaal open mocht zijn, maar met 10personen binnen. Daardoor stonden enorme rijen mensen voor de deur.We hebben daarom de sluitingstijden verruimd naar 7 tot 20 uur, enelke dag van de week. Na corona hebben we dat zo gehouden en decijfers laten zien dat dat rendeert. Zondag is nu net zo'n goede dag geworden als de rest van de week.”
Lees ook: Bakkersvoorman Kisteman: ‘Verdere verruiming TEK nodig, anders vallen nog meer bakkers om’
Hemwordt vaak gevraagd hoe het nou kan dat zijn vershal in korte tijd zosuccesvol is geworden en wat voor soort ondernemer Cassaro eigenlijkis. Wat zijn verhaal is. ,,Daarom ben ik gaan schrijven. Dat is eenboek geworden. Begin volgend jaar komt het uit.Daarmeewil ik proberen de ondernemers de tools en succesfactoren mee tegeven en hen te enthousiasmeren om in dit vak te stappen.”Het verhaal achter Vershal Boontjes, het verhaal achter Enzo Cassaro,de zoon van een Siciliaanse pizzabakker die een oer-Hollandsegroentewinkel uitbouwde tot een miljoenenzaak.
Lees ook: Slagers in de hoek waar de klappen vallen: ‘Grote zorgen over de toekomst’