ActueelRetail

'Vertrek Frits van Eerd levert geen schade op voor Jumbo'

 
Jumbo-topman Frits van Eerd is een groot autosportliefhebber en lijkt zijn neus te hebben gestoten in de autohandel. Volgens Patrick Wessels heeft dat geen grote gevolgen voor de supermarktgigant. Foto: ANP.
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Het vertrek van topman Frits van Eerd gaat Jumbo geen reputatieschade opleveren, meent consumentenpsycholoog Patrick Wessels. Hij denkt dat de consument het te druk heeft om zich bezig te houden met de ceo van de supermarkt. ,,Het gaat bij de boodschappen toch veel meer om gemak en de prijs."

Lees verder onder de advertentie

PatrickWessels weet het zeker: er gaat geen consument minder naar de Jumboomdat Frits van Eerd daar onder vuur ligt. De ceo van hetfamiliebedrijf is verwikkeld in een witwaszaak en heeft in eenpersbericht te kennen gegeven niet meer terug te komen als topman vande supermarktketen.

Jumbo vaker met bijltje gehakt

,,Mensen zijn druk en moeten per dag 2345beslissingen nemen. Ik kan me niet voorstellen dat ze daarin de tijdnemen om een beslissing over de Jumbo en Van Eerd erbij te nemen”, legt de consumentenpsycholoog uit.

Bovendien,Jumbo heeft in het verleden wel vaker met het verkeerde bijltjegehakt. ,,Denk eens terug aan die reclame met die bouwvakkers rondomhet WK Voetbal in Qatar. Dat viel ook totaal verkeerd, maaruiteindelijk heeft het Jumbo geen schade opgeleverd. Het is eentijdelijke ophef, die weer voorbij gaat.”

Lees verder onder de advertentie

Weet jij wie de baas is van Albert Heijn? Ik toevallig, omdat ik onlangs in een panel zat en daarover moest praten. Maar de gemiddelde Nederlander weet dat niet en boeit het ook niet

Gevaar voor repressailles consument?

De gemiddelde consument beslist op heel andere gronden waar hij of zij de boodschappen gaat halen, meent Wessels. ,,Het gaat dan veel meer om de prijs en het gemak, niet om wie de ceo is. Weet jij wie de baas is van Albert Heijn? Ik toevallig, omdat ik onlangs in een panel zat en daarover moest praten. Maar de gemiddelde Nederlander weet dat niet en boeit het ook niet. Daarbij: Jumbo is wel zo slim geweest om in de publiciteit afstand te creëren tussen het bedrijf en de daden van de directeur in zijn vrije tijd.”

Lees ook: Frits van Eerd keert niet terug bij Jumbo, Ton van Veen nieuwe topman

Wanneer zou er wel gevaar zijn voor represailles van consumenten? ,,Dan moet het dichterbij komen. Bijvoorbeeld als je de directeur van de lokale vestiging van de supermarkt kent. In een dorp speelt zoiets zeker een rol. Als de supermarkt verkocht wordt aan iemand die al zes andere vestigingen heeft is dat toch anders dan als je de eigenaar persoonlijk kent. De gunfactor is weg en dat zou een andere keuze kunnen opleveren. Maar ik kan me niet voorstellen dat het in de grote stad, waar alles toch een stuk anoniemer is, een grote invloed heeft.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Jumbo-grondlegger Karel van Eerd (84) overleden