Actueel

Waarom KVK jouw nummer uit hun adressenbestand schrapt

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Vorige week kondigde KVK (Kamer van Koophandel) maatregelen aan om de overlast van telefonische benadering voor ondernemers te beperken. Als eerste stap gaat KVK telefoonnummers van eenmanszaken, vof’s en maatschappen (natuurlijke personen) niet meer verstrekken in zijn online adressenbestand.

Lees verder onder de advertentie

Vooral zzp’ers blijken zich te ergeren aan de overvloed aan telefonische acquisitie. Dagelijks worden ze gestoord door aanbieders die hen proberen te verleiden tot bijvoorbeeld energiecontracten of vermeldingen op online bedrijfsgidsen. KVK onderkent dit probleem en wil de overlast aanpakken.

Het schrappen van telefoonnummers uit het online adressenbestand is een maatregel die KVK op korte termijn zelf kan nemen zonder dat een wijziging van de Handelsregisterwet nodig is. De aanleiding voor dit besluit zijn de vele klachten van ondernemers en de uitkomsten van het KVK-onderzoek ‘Openbaarheid van het Handelsregister, wat is de ervaring van de ondernemer?’

Lees ook: Dit zijn de beste opties om je financiering rond te krijgen

Lees verder onder de advertentie

Misbruik

Hester Schoppert, woordvoerder van KVK licht toe: “Het online adressenbestand is een product van KVK dat in het leven is geroepen voor ondernemers om de markt te kunnen verkennen, klanten te kunnen benaderen en verwerven. Dit heeft als doel het stimuleren van de economie. Dat is namelijk één van onze taken. Nu blijkt echter dat er veel misbruik van wordt gemaakt en worden ondernemers heel vaak gebeld, soms op agressieve wijze en met verhalen en feiten die niet kloppen. Daarom hebben wij besloten tot deze maatregel omdat de groep die hinder ervaart van verkooptelefoontjes voor het grootste deel uit zzp’ers bestaat.”

Dilemma’s

De maatregel zal ingaan in het eerste kwartaal van 2019. “Dit is een eerste stap, want het hele probleem lossen wij daarmee niet op. Het telefoonnummer blijft zichtbaar in het uittreksel van het Handelsregister aangezien het een wettelijk verplicht gegeven is.”

Lees ook: Scale-up Groasis wint innovatieprijs met emmer die water kan maken

Lees verder onder de advertentie

KVK nodigt ondernemers uit om mee te denken. “Er zijn een aantal dilemma’s rondom de openbaarheid van het Handelsregister die niet zomaar op te lossen zijn. Zo blijkt bijvoorbeeld uit ons onderzoek dat 4 op de 10 ondernemers hinder ervaren van ongewenste benadering, terwijl ook 63 procent van de ondernemers aangeeft dat het telefoonnummer wel een openbaar gegeven moet zijn in het register. Om over dit en andere dilemma’s na te denken vragen wij aan ondernemers mee te praten en mogelijke oplossingen aan te dragen.”

Bel-me-niet Register

Voorlopig kunnen ondernemers nog volop lastig gevallen worden. Een actie die kan helpen is aanmelden bij het ‘Bel-me-niet-Register’. Dit register is alleen voor natuurlijke personen in Nederland bestemd. Dat zijn consumenten maar ook bedrijven zoals eenmanszaken, maatschappen en vof’s (vennootschap onder firma). Een BV, NV, of ander rechtspersoon kan geen telefoonnummers blokkeren.

Lees ook: Zo kan je bedrijf groeien zonder externe financiers

Lees verder onder de advertentie

Klacht

Wanneer je na zes weken na je inschrijving nog ongewenste telefoontjes krijgt, kun je als ondernemer (natuurlijke persoon) een klacht indienen bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). “Een klacht kan gaan over dat je toch gebeld wordt ondanks inschrijving bij het Bel-me-niet Register, maar ook over de inhoud of aard van de telefonische benadering, bijvoorbeeld over een agressieve toon”, aldus Saskia Bierling, woordvoerder ACM.

Signaal

“Een klacht is voor ons een signaal. Wij willen weten waar het fout gaat en wat er fout gaat om te kunnen bepalen welke problemen we moeten aanpakken. Een individuele klacht leidt niet automatisch tot optreden van ACM.”

Een klacht kan gaan over dat je toch gebeld wordt ondanks inschrijving bij het Bel-me-niet Register, maar ook over de inhoud of aard van de telefonische benadering, bijvoorbeeld over een agressieve toon

Saskia Bierling, woordvoerder ACM