ActueelE-commerce

Waarom online shoppen niet te stoppen is

beeld deondernemer
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

Voor het onderzoek zijn meer dan 50.000 mensen ondervraagd over hun bestedingen in de Randstad en een ring daaromheen. Het onderzoek is een initiatief van de provincies Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland en wordt elke twee jaar uitgevoerd.

In Amersfoort stegen de online-uitgaven van 19 procent van de totale uitgaven in 2016 naar 24 procent in 2018. Bij de dagelijkse boodschappen is het aandeel beperkter, maar de groei veel sterker: in 2016 bestelde 3 procent de boodschappen online. In twee jaar tijd nam dit toe naar 5 procent.

Lees ook: Het succes van Pieter Zwart met webwinkel Coolblue

Lees verder onder de advertentie

,,Het is natuurlijk een landelijke trend, maar Amersfoort telt relatief veel tweeverdieners en die bestellen weer relatief veel online", aldus Sille. ,,We werken eraan om dit te compenseren en proberen al jaren om mensen vanuit een grotere regio naar de stad te trekken", zegt Dennis Sille, directeur Citymarketing Amersfoort.

Onderscheiden ,,Als je ziet hoe makkelijk het is om binnen 20 seconden een artikel te bestellen via een webwinkel, dan snap je dat online- winkelen een niet te stoppen fenomeen is", zegt Gijzen. ,,Daarom is het belangrijk om je als stad te onderscheiden met leuke winkels en vernieuwende concepten, zodat bezoekers blijven komen."

Lees ook: Rico Nieuwenhuijse met Rico Moda van lokale boetiek naar miljoenen-webshop

Lees verder onder de advertentie

,,Amersfoort staat er goed voor", concludeert Sille. ,,En Koningsdag zorgt ervoor dat ook de nabije toekomst er rooskleurig uitziet. Dat hebben we gezien met The Passion. Na zo'n groot evenement op televisie zijn er toch mensen die denken 'Ik moet toch maar eens naar Amersfoort."