Podcast

Wat bedrijven van de werkwijze van Formule 1-teams kunnen leren

Formule 1 en het bedrijfsleven. Het lijken twee werelden die weinig met elkaar te maken hebben, maar niets is minder waar volgens Jurriaan Kamer, een van de auteurs van het boek Formule X. Hoe je met de Formule 1 als inspiratie de bedrijfsprocessen kunt versnellen vertelt hij in de podcast van De Ondernemer.

IMG 20191112 WA0002

Van onze redactie 12 november 2019

Luister hier de podcast met Jurriaan Kamer terug:

Dat de Formule 1 een inspiratiebron kan zijn voor ondernemers, ontdekte Kamer toen hij achter de schermen ging kijken in de fabriek van team Red Bull. ,,Daar doen ze hele slimme dingen als het aankomt op organisatie. En ze moeten ook wel, want ze maken één of twee auto's met elke week wel 1000 aanpassingen.'' Bovendien werken er vaak tussen de 200 en 2000 mensen voor zo'n Formule 1-team, dus dan is goede organisatie cruciaal.

Lees ook: Top en flop: Nederlandse bedrijven in de Formule 1

Kamer, zelf organisatieontwerper en transformatiecoach, ontdekte dat Formule 1-teams zo snel kunnen werken door de manier waarop ze vergaderen. Dat gebeurt in een vast ritme (zonder ad hoc meetings), met veel ruimte voor leren en reflectie. Kamer: ,,Een voorbeeld is na de race. Dan zou je zeggen, dan ga je champagne drinken of weer weg, maar daarna gaan ze nog anderhalf tot twee uur bespreken wat er in de race gebeurd is.''

Zo'n moment van reflectie geeft je de kans om te leren van fouten, iets waar bij bedrijven vaak weinig ruimte voor is. En dat fouten durven maken, maar daar ook weer van leren een cruciale manier is om bedrijfsprocessen te versnellen.

Lees ook: Zo scoort Exact met Max Verstappen

Ook is het kenmerkend voor de Formule 1-teams dat het gezamenlijke doel voor iedereen heel duidelijk is. Dit maakt dat teams veel eigen verantwoordelijkheid nemen en niet afhankelijk zijn van beslissingen van bovenaf. Ook dit is volgens Kamer een procesversneller. ,,Vraag je medewerkers: 'wat staat jou in de weg om je werk goed te doen?'' stelt de auteur van Formule X voor.

Net als in de Formule 1 loont het zich om binnen organisaties de processen simpeler te maken, zegt Kamer. ,,We hebben altijd de neiging om meer regels toe te voegen als er fouten gemaakt worden, maar wat we zelden doen is een regel weghalen.''

De controle op die manier uit handen geven is vaak lastig voor leidinggevenden. Maar volgens Kamer is het dé manier om te versnellen, wat ook tot meer innovatie leidt. Een zin die daarom het motto is van zijn boek, is een uitspraak van coureur Mario Andretti, die ook aangehaald wordt in Kamers boek: ,,If everything seems under control, you’re not going fast enough.''

Formule X. Hoe zorg je voor extreme versnelling in je organisatie? van Uitgeverij Business Contact (21,99 euro, E-book 14,99 euro) is onder meer te bestellen via de website van Bol.com.

Over de auteurs: Jurriaan Kamer is spreker, organisatieontwerper en transformatiecoach bij The Ready. Rini van Solingen is spreker, auteur, CTO bij Prowareness WeOn en hoogleraar aan de TU Delft.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details