Podcast

Wat bedrijven van de werkwijze van Formule 1-teams kunnen leren

Formule 1 en het bedrijfsleven. Het lijken twee werelden die weinig met elkaar te maken hebben, maar niets is minder waar volgens Jurriaan Kamer, een van de auteurs van het boek Formule X. Hoe je met de Formule 1 als inspiratie de bedrijfsprocessen kunt versnellen vertelt hij in de podcast van De Ondernemer.

IMG 20191112 WA0002

Van onze redactie 12 november 2019

Luister hier de podcast met Jurriaan Kamer terug:

Dat de Formule 1 een inspiratiebron kan zijn voor ondernemers, ontdekte Kamer toen hij achter de schermen ging kijken in de fabriek van team Red Bull. ,,Daar doen ze hele slimme dingen als het aankomt op organisatie. En ze moeten ook wel, want ze maken één of twee auto's met elke week wel 1000 aanpassingen.'' Bovendien werken er vaak tussen de 200 en 2000 mensen voor zo'n Formule 1-team, dus dan is goede organisatie cruciaal.

Lees ook: Top en flop: Nederlandse bedrijven in de Formule 1

Kamer, zelf organisatieontwerper en transformatiecoach, ontdekte dat Formule 1-teams zo snel kunnen werken door de manier waarop ze vergaderen. Dat gebeurt in een vast ritme (zonder ad hoc meetings), met veel ruimte voor leren en reflectie. Kamer: ,,Een voorbeeld is na de race. Dan zou je zeggen, dan ga je champagne drinken of weer weg, maar daarna gaan ze nog anderhalf tot twee uur bespreken wat er in de race gebeurd is.''

Zo'n moment van reflectie geeft je de kans om te leren van fouten, iets waar bij bedrijven vaak weinig ruimte voor is. En dat fouten durven maken, maar daar ook weer van leren een cruciale manier is om bedrijfsprocessen te versnellen.

Lees ook: Zo scoort Exact met Max Verstappen

Ook is het kenmerkend voor de Formule 1-teams dat het gezamenlijke doel voor iedereen heel duidelijk is. Dit maakt dat teams veel eigen verantwoordelijkheid nemen en niet afhankelijk zijn van beslissingen van bovenaf. Ook dit is volgens Kamer een procesversneller. ,,Vraag je medewerkers: 'wat staat jou in de weg om je werk goed te doen?'' stelt de auteur van Formule X voor.

Net als in de Formule 1 loont het zich om binnen organisaties de processen simpeler te maken, zegt Kamer. ,,We hebben altijd de neiging om meer regels toe te voegen als er fouten gemaakt worden, maar wat we zelden doen is een regel weghalen.''

De controle op die manier uit handen geven is vaak lastig voor leidinggevenden. Maar volgens Kamer is het dé manier om te versnellen, wat ook tot meer innovatie leidt. Een zin die daarom het motto is van zijn boek, is een uitspraak van coureur Mario Andretti, die ook aangehaald wordt in Kamers boek: ,,If everything seems under control, you’re not going fast enough.''

Formule X. Hoe zorg je voor extreme versnelling in je organisatie? van Uitgeverij Business Contact (21,99 euro, E-book 14,99 euro) is onder meer te bestellen via de website van Bol.com.

Over de auteurs: Jurriaan Kamer is spreker, organisatieontwerper en transformatiecoach bij The Ready. Rini van Solingen is spreker, auteur, CTO bij Prowareness WeOn en hoogleraar aan de TU Delft.

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details