ActueelHoreca

Wereldwijde interesse in algensnacks als Dutch Weed Burger en Seawharma

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Zeewier blijkt een culinaire hit. De oer-Hollandse Dutch Weed Burger maakt nu furore in Europa. En deze week lanceert medebedenker Lisette Kreischer een nieuwe algensnack: Seawharma, de veganistische variant van shoarma. Dat meldt BN/De Stem.

Lees verder onder de advertentie

Vijf jaar terug een gedurfd experiment en vooral geliefd in het alternatieve circuit. Inmiddels een regelrechte culinaire hit: The Dutch Weed Burger. Koningin Máxima blijkt fan en dit jaar zullen er zeker 100.000 broodjes over de toonbank van restaurants en food trucks gaan.

Ook internationaal maakt de groene hap furore: in Italië, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië en België is de Hollandse vinding binnenkort verkrijgbaar. ,,En restaurants uit New York en Melbourne hebben laten weten dat zij onze burger graag willen serveren. Erg leuk. We moeten overleggen hoe we dat gaan uitvoeren. In Europa kunnen we prima bezorgen, voor Amerika en Australië kan dat niet. We moeten ze daar ter plekke laten maken'', aldus Lisette Kreischer die de burger bedacht met compagnon Mark Kulsdom.

Fastfoodvondst

Met de opbrengst van de successnack openen de twee komende week hun eerste restaurant waar hun nieuwste fastfoodvondst - naast onder meer The Dutch Dog en Wish 'n Chips - op het menu staat: Seawharma. Een veganistische variant van de geroosterde vleesberg die doorgaans na het stappen met een plens knoflooksaus achterover wordt geduwd. Belangrijkste ingrediënten: zeewier, huisgemaakte seitan, shoarmakruiden en veganistische knoflook- en tahinsaus. Want er moet wel een culinair randje aan zitten, vindt Kreischer.

Lees verder onder de advertentie

,,Onze missie is het opschudden van de fastfoodwereld en daarbij alle grote iconen veganiseren. Na de gigantische comeback van de burger zie je nu dat bij allerlei hippe zaken shoarma een trend aan het worden is. Daarom kozen wij voor seawharma. Een snack die niet alleen kan aanslaan bij veganisten en vegetariërs, maar ook bij vleesliefhebbers die wat minder varken, kip of rund op hun bord willen hebben. Door de juiste kruiden en stevige bite hopen we hen te verleiden.''

Lees ook: Zeewier is booming in Nederland

Oplossing

Kreischer, tevens foodstylist en kookboekenschrijver, stuitte een paar jaar terug op het idee voor The Dutch Weed Burger tijdens haar zoektocht naar een duurzame oplossing voor het wereldvoedselprobleem. Toen ontdekte zij dat zeewier meer is dan die glibberige substantie tussen je tenen wanneer je de zee ingaat. ,,Het wordt in Nederland niet alleen milieuvriendelijk geteeld, maar blijkt tevens hoogwaardig voedsel vol eiwitten, vezels en mineralen. Je moet er ook geen gigantische hoeveelheden van eten: er zit jodium in en te veel daarvan vindt onze schildklier niet leuk.''

Lees verder onder de advertentie

Milieuvriendelijke teelt

De overheid was zo onder de indruk dat onlangs vijf miljoen euro werd uitgetrokken voor de ontwikkeling van die milieuvriendelijke teelt. In het kielzog van het succes van The Dutch Weed Burger proberen andere restaurateurs en supermarkten het nu ook met wier of andere zilte producten afkomstig uit zee. Zo introduceerde Albert Heijn behalve wier ook zeekraal en lamsoor in de schappen. Grote sites als Smulweb grossieren in pasta- saus- en saladerecepten met deze betaalbare ingrediënten.

De prijs van Seawharma loopt daarmee vergeleken een beetje uit de pas: 11 euro. Kreischer: ,,Ik snap dat sommigen dat prijzig vinden. Zeker als je kijkt naar de reguliere shoarma. Maar we werken zonder subsidie in een nu nog kleine markt. Laten we hopen dat die groter wordt.''

Restaurants uit New York en Melbourne willen onze burger graag serveren

Lisette Kreischer