Nieuws Actueel

Wie zijn de ondernemers achter de Goudse ijsbaan?

Twaalf jaar geleden zag Remko van der Hammen van het Goudse evenementenbureau Grand Canyon al de potentie van de schaatsbaan op het marktplein. Hij stond op de Markt in Gouda te kijken naar de kleurige projectie van de Franse lichtkunstenaar Patrice Warrener op het stadhuis. ,,En toen dacht ik: Gouda kan de winterstad van Nederland worden. Ik had het plan voor een ijsbaan al langer, want in die tijd waren deze banen in opkomst. Maar ik wist dat alleen een baan onvoldoende was; er moest een geheel worden neergezet.''

Bert van den Hoogen | Foto: Frank de Roo 19 december 2016

Schaatsbaangouda

De gemeente en de ondernemers rond de Markt reageerden zo positief op zijn plannen dat Remko het aandurfde een 400 m2 ijsbaan neer te laten leggen. ,,Ik stond ervan versteld hoeveel schaatsers we hadden. Nederland is een schaatsland. Zodra er ijs ligt, nemen mensen een dag vrij om te kunnen schaatsen.''

Remko dacht zijn organisatie voor de verhuur van de schaatsen, het onderhoud van de baan en de open koek-en-zopie goed te hebben staan. ,,Maar wat heb ik dat eerste jaar veel geleerd. Ik heb ervaring met het organiseren van evenementen, maar die duren vaak maar vier uur. De ijsbaan ligt er 26 dagen en is elke dag van 09.00 tot 23.00 uur open en op zon- en feestdagen vanaf 10.00 uur. Opgeteld komt dat neer op 350 uur. Inclusief opbouwen en afbreken - we zetten in twee dagen een klein dorp neer - zijn we 30 dagen bezig. Dat vergt een strakke planning. Ons grote leerpunt in het eerste jaar was de handeling die nodig was voor de verhuur van een paar schaatsen aan kinderen. Wat hebben we gesleept met die schaatsen!''

Een ander leerpunt was het onderhoud van het ijs. ,,Hoe dikker het ijs, hoe meer energie het kost het koud te houden. Je kunt dus kosten besparen met een dunne ijsvloer. Maar het ijs mag ook weer niet te dun zijn, want dan wordt het kapot geschaatst. Ideaal is een ijslaag van 7 centimeter.''

Investering

De ijsbaan huurt Remko van Ice-World in Soest. ,,Dit bedrijf is toonaangevend in de ijstechniek. Andere bedrijven zijn goedkoper. Ik zou bij een ander bedrijf misschien 5 procent kunnen besparen, maar ik hecht aan langdurige relaties en blijf dus trouw aan Ice-World.''

Al enkele jaren is de ijsbaan 540m2 groot. De open koek-en-zopie van het eerste jaar is vervangen door een grote horecatent. Elk jaar bedraagt de investering 1,5 tot 2 ton. Daarvan is 50.000 euro voor de huur van de ijsbaan, de ondervloer en de schaatsen. De energiekosten hangen af van het weer. ,,Als het 10 graden is met een windje, dan is het net of er een föhn op het ijs gericht staat.'' De horecatent is een andere grote kostenpost. De ploeg voor de schaatsverhuur en de horeca bestaat uit 50 mensen. ,,We hebben altijd 25 mensen aan het werk. Daar zijn veel parttimers bij met allemaal andere werktijden. Vanwege het dagelijks wisselende programma zijn er geen vaste shifts, dus we hebben een ingewikkeld werkrooster.''

Langzamerhand begint het voor families in Gouda een traditie te worden tijdens de kerstdagen naar de Markt te komen. ,,De kinderen kunnen dan even hun energie kwijt op de ijsbaan en de volwassenen kijken vanuit de horecatent toe, terwijl ze genieten van een drankje. Daarom zorgen we ervoor dat het comfortabel is in de tent en rondom de baan sfeervol.''

Marketing speelt bij die beleving een belangrijke rol. De slogan ('Beleef de winter op het mooiste marktplein van Nederland') duikt overal in de regio op. ,,We weten dat 68 procent van de klanten uit Gouda komt, 18 procent uit een straal van 10 kilometer en 14 procent in de ring daarbuiten. In omliggende plaatsen doen we acties met supermarkten. Dat zorgt voor bekendheid. Zo hebben we samen met een postcodeonderzoek een indicatie uit welke plaatsen veel klanten komen.''

Continuïteit

De inkomsten haalt Remko maar voor een deel uit de schaatsers. In totaal komen er zo'n 20.000 schaatsers op het ijs, van wie een aanzienlijk deel entree betaalt van 5 euro. Schaatsen huur je voor 1,50 euro. Met speciale programma's weet hij doelgroepen te trekken. Zo komt tijdens de schaatsweek van de Brede School elke klas drie kwartier schaatsen. Andere activiteiten zijn onder meer het kerstontbijt, kinderfeestjes en bedrijfsborrels. ,,Daardoor lopen veel schema's door elkaar. Het komt nauw in de planning. Ik moet anticiperen en erbovenop zitten. Als je één detail over het hoofd ziet, kan het helemaal misgaan en loop je een paar dagen achter de feiten aan.''

De ijsbaan is voor de Goudse binnenstad van toegevoegde waarde. Remko heeft daardoor niet veel moeite om tientallen sponsoren te vinden. ,,De meeste bedrijven vinden het gewoon prachtig dat Gouda zo'n mooi evenement heeft. Andere sponsoren zien het ook als een mogelijkheid zich te laten zien als een bedrijf met een Gouds hart. Niet alle ondernemers rond de markt zijn sponsor, maar dat hoeft ook niet. De ijsbaan trekt veel mensen naar de binnenstad, maar ik ben met mijn horecatent ook een concurrent. Gelukkig zien de horecaondernemers dat niet zo. Ik ben gewoon een collega, net als de vaste cafés en restaurants.''

Welk bedrag er na 30 dagen onder aan de streep staat, zegt Remko niet. ,,We zijn een commercieel bedrijf en moeten winst maken. En het risico is te groot om dat op 1.000 euro te houden. Maar uiteindelijk is het belangrijk dat we de medewerkers kunnen betalen en er continuïteit is. De echte winst is dat ik duizenden mensen plezier zie hebben. Dat maakt dat ik het hele jaar weer uitkijk naar deze ene maand.''

goudseijsbaan.nl

De ondernemers

De wafelman

David's Gelato levert het beslag voor de wafels

Toen David Hoppenbrouwers en Tjeerd Korten uit Moordrecht David's Gelato startten, waren ze al van plan meer dan alleen ijs te gaan verkopen. Koffie met gebak bijvoorbeeld, in de winter. Tjeerd: ,,We richten ons ook op de horeca. Met onze kennis van ijs kunnen we voor restaurants desserts maken." Vorig jaar leverde David's Gelato voor het eerst het beslag voor wafels aan de ijsbaan. ,,Wafels zijn lekker en zoet en ze ruiken ook nog eens heerlijk. Remko kwam naar ons toe met het idee. De samenwerking gaat goed, dus we doen graag mee met andere evenementen van Grand Canyon.''

De versierder

Mia Schaap kleedt de koek- en zopietent aan

De tent naast de ijsbaan is pas een echte koek-en-zopie als Mia Schaap haar werk heeft gedaan. ,,Zo'n kale tent is niet gezellig. Al een paar jaar doe ik de totale inrichting. Ik wil er elk jaar iets anders van maken en zo de bezoekers verrassen. Vorig jaar gebruikte ik veel hout en bloemen.'' Mia runt al 25 jaar haar bloemenzaak De Illusie. Ze staat ook bekend om haar actieve betrokkenheid bij de binnenstad, dus ze is ook enthousiast over de ijsbaan. ,,De baan is een enorme toevoeging voor Gouda. Het maakt het plaatje met de kerstboom en de versiering compleet."

De beveiliger

Jamel Benamar besproeit de ijsbaan 's nachts

Het evenementenbureau Grand Canyon schakelt al zeven jaar het Goudse bedrijf Eye For All Security in voor de beveiliging van de ijsbaan. ,,Het onderhoud van de ijsbaan gebeurt 's nachts. Onze bewaking begint op het moment dat de baan dichtgaat. Dan bespreek ik met Remko wat er aan het ijs gedaan moet worden. Dat is over het algemeen de baan een paar keer besproeien, zodat in de ochtend de ijslaag weer dik genoeg is. Remko kan daardoor gerust slapen. Hij weet dat de baan wordt bewaakt en dat de volgende ochtend het ijs er weer mooi bij ligt.''

De sponsor

Mokveld krijgt meer bekendheid door te sponsoren

Mokveld, een echt Gouds bedrijf, bestaat al bijna een eeuw. Wim Colard en Chris van Assem zijn samen verantwoordelijk voor het sponsorbeleid van Mokveld. Wim: ,,We maken hogedrukafsluiters die worden gebruikt bij de winning en het transport van olie en gas. Voor de afzet is naamsbekendheid in Gouda voor ons niet belangrijk.'' Chris: ,,Maar voor de arbeidsmarktcommunicatie naar met name technisch personeel is het wel belangrijk dat iedereen ons kent. Daarom sponsoren we onder meer de Goudse IJsbaan. Een mooi initiatief voor de inwoners van Gouda dat goed bij ons past. We merken we dat onze lokale naamsbekendheid is gestegen."

De horecaman

Ton Vergeer geeft horeca-advies aan de organisatie

Ton Vergeer van café en restaurant De Tapperij is een van de ondernemers rond de Markt. Hij helpt de organisatie van de ijsbaan met adviezen. ,,De samenwerking met Remko van Grand Canyon bestaat al langer dan 20 jaar. In het begin heeft zijn personeel weleens tijdelijk bij mij gewerkt. Als Remko een idee heeft, komt hij altijd even bij mij sparren. Ik kan hem adviseren hoe hij zijn horeca moet aanpakken, welke prijzen hij kan rekenen en welke bieren het goed doen. Zo help je elkaar." Ton vindt de ijsbaan een aanwinst voor de binnenstad. ,,Ik denk dat er geen ondernemer rond de Markt is die er negatief over is. Het plein bruist."