Nieuws Actueel
Wijnhandel maakt 'mobiele nevenvestiging' van Vespa
Wijnhandel Grandi Vini heeft sinds kort een 'mobiele nevenvestiging'. Eigenaar Bernard Tesink schaart zich met zijn omgebouwde Vespa Ape in de rij van winkeliers die naar de klanten toegaat. Dat schrijft het AD.

Het driewielige karretje met tweetaktmotor roept associaties op met Italië. Daar rijden de 'werkbijen' - de letterlijke vertaling van ape - dan ook sinds 1948 door de bochtige straatjes van de steden. "Mijn vader heeft jarenlang een oude Vespa Ape in de garage gehad. Die wilde ik gaan verbouwen. Ik ben rond gaan kijken en kwam in Boskoop terecht. Bij Marwijk. Hij verbouwt Vespa Apes. Toen wij navraag deden, bleek onze circa 45 jaar oude Ape zodanig omgebouwd te moeten worden, dat de kosten daarvan beduidend hoger zouden uitkomen dan de aanschaf van een nieuwe. En dan heb je nog steeds een oud karretje. We hebben toen besloten de oude te verkopen en een nieuwe te laten ombouwen.''
FeestjeDe Sommelier on Wheels is inmiddels klaar op pad te gaan. "Er zitten twee klimaatkasten in en rekjes om glazen in te hangen. We kunnen er 100 flessen in kwijt en 120 glazen. Daar kun je wel een aardig feestje mee bouwen. We klappen het karretje met ledverlichting open en serveren maar. Ik ga er zelf mee de regio in. Lekker tuffen op drie versnellingen. Je kunt ons tegenkomen op kleinschalige festivals, zomerse feestjes of op een biologische streekmarkt.''
Voor de wijnhandelaar, die doorgaans toch al lange dagen maakt, brengt de mobiele winkel nog meer werk aan de winkel. "In deze tijd zijn er natuurlijk veel foodfestivals, maar je komt zelden of nooit mobiele wijnbarretjes tegen. Omdat wij ook catering verzorgen, is dit een leuke aanvulling. En de verkoop via zo'n kar verschilt toch van de verkoop in de gewone winkel. Het assortiment is veel kleiner en gericht op de opdrachtgever.''
BekendheidTesink denkt dat Sommelier on Wheels zeker iets toevoegt aan de winkel, bijvoorbeeld in de vorm van bekendheid. "Daar gaan wij wel vanuit. Volgens mijn informatie zijn we de enige in de omgeving met zo'n mooi wagentje. Het is weer wat extra's en past goed in dit internettijdperk. Klantgericht advies krijg je niet op het internet en zeker bij wijn is dat belangrijk. Dat mensen kunnen proeven. En nu hoeven ze daarvoor niet eens meer naar de winkel te komen.''