Nieuws Actueel

'Winkels en online gaan prima samen'

Jarl van der Ploeg 14 januari 2016

Barry

Terwijl internetgiganten Bol.com en Coolblue fysieke winkels tot wanhoop drijven, ziet Barry van Ruiven uitstekende perspectieven voor Media Markt. ‘Onze vierkante meters zijn een zegen', vertelt hij in de Volkskrant.Alle fysieke concurrenten leggen zo langzamerhand het loodje in uw branche, terwijl de grote webwinkels, Bol.com en Coolblue voorop, alleen maar groeien. Bestaat Media Markt over vijf jaar nog?"De vraag is vooral: zijn wij over vijf jaar alleen nog een fysieke winkel? Uiteindelijk draait alles om handel drijven. Maar waar wij in geloven: het maakt niet zoveel uit waar je dat precies doet. Of dat nu op je mobiel is, online of in de winkels, uiteindelijk draait het om Media Markt. Ons grote voordeel ten opzichte van webwinkels is dat een klant die snel iets online wil bestellen bij ons terecht kan. Maar de klant die zin heeft om een half uur tablets te bevoelen en te vergelijken, kan ook bij ons terecht. Dat kan nergens anders. Die combinatie maakt ons relevant."Die brede inzet is wel ten koste gegaan van uw prijsbeleid. U bent niet meer de goedkoopste. Ook heeft u niet langer het grootste assortiment. Waar onderscheidt Media Markt zich nog mee?We hadden altijd al een heel goede service en nu we merken dat dat in deze nieuwe markt alleen maar belangrijker is geworden, laten we het ook vaker aan de buitenwereld weten. En dan bedoel ik niet alleen service aan de achterkant, zoals goede garanties en reparaties,maar ook de service aan de voorkant. Dat je alles kunt uitproberen en dat niets in vitrines staat. Dat er iemand is die je helpt bij het instellen van je tv-zenders en het installeren van Netflix. Maar ook: dat het een uitje is om naar de Media Markt te gaan. In Utrecht experimenteren we bijvoorbeeld met een Man Cave, waar mannen onder het genot van een biertje nieuwe gadgets kunnen uitproberen. We werken aan koffiecorners in bepaalde winkels. Een tv van 1.000 euro kopen, dat doe je niet elke dag. Dus als je het doet, moet het leuk zijn. Dat is ook allemaal service."Nu winkels als Coolblue en Bol.com u qua prijs de loef afsteken, neemt u de tactiek over van de marktleiders van weleer. Is dat wel verstandig?"Het draait om aanpassingsvermogen. Toen wij onze eerste winkel in Rotterdam centrum openden van 17 duizend vierkante meter, zat de marktleider van destijds, Megapool, tegenover ons. Een winkel van 400 vierkante meter waarop heel groot stond: ‘Laagste prijs, grootste assortiment’. Dat nam niemand meer serieus.Wij geloven heel erg dat je een boodschap moet uitstralen die klopt. Daar zit het verschil. Met de opkomst van online winkels zijn prijs en assortiment voor ons secundaire voorwaarden geworden, en service belangrijker. Dat laten we onze klanten eerlijk weten, dat begrijpen ze."Lees het hele artikel via de website van de Volkskrant.