Nieuws Actueel
WK-reclame Jumbo zorgt voor verontwaardiging op sociale media
De nieuwe reclamespot van supermarktketen Jumbo voor het WK voetbal leidt op sociale media tot verontwaardigde reacties. In de commercial zijn een stel polonaise lopende bouwvakkers te zien. Dat ligt gevoelig want het toernooi in Qatar is juist omstreden vanwege de slechte werkomstandigheden voor de gastarbeiders die de stadions moesten maken.
,,Jumbo moet zich echt kapot schamen voor deze reclame voor het WK in Qatar", zegt iemand bijvoorbeeld op Twitter. ,,Hoe schaamteloos wil je het hebben?" Een ander noemt het "heel stom en naïef". ,,Lijkt mij totaal ongepast en wat mij betreft stopt Jumbo direct met de reclame."
Ook programmamaker Danny Ghosen is verontwaardigd over het spotje. De journalist maakte onlangs nog een YouTube-serie over het WK, waarin hij onder meer de misstanden rond de bouw van stadions aan de kaak stelt.
Veel dode bouwvakkers in Qatar, maar in de WK commercial van @JumboSupermarkt zien we bouwvakkers de polonaise lopen. Wie bedenkt dit? #onbegrijpelijk#jumbopic.twitter.com/m2GA8ZtzRj
— Danny Ghosen (@dannyghosen) November 2, 2022
Jumbo: 'We hebben een zorgvuldige afweging gemaakt'
Jumbo kon niet direct reageren. De super verklaarde vorige maand nog zich in zijn communicatie-uitingen rond het WK uitsluitend op het Oranjelegioen te zullen richten. ,,We realiseren ons goed dat er gevoeligheden zijn rondom dit WK voetbal in Qatar. We hebben een zorgvuldige afweging gemaakt ten aanzien van de wijze waarop we dit jaar inspelen op het Oranjegevoel voor en tijdens het WK voetbal."