Samenwerking

Zo is online verkopen voor elke ondernemer weggelegd

Aangeboden door Marktplaats
Beeld: Shutterstock
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Marktplaats heeft miljoenen bezoekers, dus biedt een enorm bereik om online te verkopen. Je vindt er particulieren en bedrijven, van alle leeftijden en met allerlei interesses, zowel lokaal als door heel Nederland. Met onderstaande tips wordt online verkopen een eitje, zelfs als je daarmee geen ervaring hebt.

6 tips die professionele verkopers gebruiken

1. Maak foto’s om je producten ‘aan te raken’

Online kunnen klanten je producten niet aanraken. Dat wil zeggen, niet fysiek. Met de juiste foto’s van je producten creëer je wel een vergelijkbaar psychologisch effect. Dat is belangrijk, omdat aanraking in het brein van jouw klant alvast voelt als eigendom.

Dus raken klanten jouw producten aan? Dan voelen ze zich eigenaar. Daarvoor hebben ze meer waardering voor het product, dus leggen ze iets niet zomaar terug in de schappen. Het verlangen om te kopen stijgt, dus ook de bereidheid om de prijs die je vraagt te betalen.

Lees verder onder de advertentie

Online kun je dat effect imiteren met foto’s die voelen als een aanraking. Maak close-upfoto’s, alsof je het product vast hebt. Maak foto’s vanuit meerdere hoeken, die uitnodigen om verder in te zoomen en de foto (van het product) aan te raken.

Klanten willen graag de bevestiging dat ze een goede keuze maken. Een hoge(re) prijs is dus niet erg, als je maar kan uitleggen waar het verschil vandaan komt

2. Doe onderzoek naar de ideale prijs

Professionele verkopers vragen 99 in plaats van 100 euro en 8,99 in plaats van 9 euro omdat die euro of zelfs cent toch net goedkoper voelt. Doe bovendien onderzoek naar wat andere verkopers vragen voor vergelijkbare producten. Kies een prijs onder het gemiddelde. Of vraag een hogere prijs, als je kunt uitleggen waarom je meer vraagt.

Klanten willen graag de bevestiging dat ze een goede keuze maken. Een hoge(re) prijs is dus niet erg, als je maar kan uitleggen waar het verschil vandaan komt. Benadruk de speciale editie, de goede staat of andere unieke eigenschappen. Verklaar de hogere prijs of kies een lagere prijs.

3. Beantwoord de veelgestelde vragen (FAQ)

Klanten willen graag zeker weten dat ze een goede keuze maken. Dat geldt voor de prijs, net als voor het product en de informatie zelf. Beantwoord daarom alvast een paar veelgestelde vragen in de beschrijving. Het feit dat klanten de vragen en de antwoorden daarop kunnen lezen stelt ze gerust. Het neemt onzekerheid weg, waarmee je de kans op verkoop vergroot.

Extra tip: benieuwd naar de ideale veelgestelde vragen? Google naar je product en zet er ‘veelgestelde vragen’ achter in de zoekbalk. Of vraag een AI-tool zoals ChatGPT naar de veelgestelde vragen over je product.

4. Stel alvast verzendopties voor

Iedere psychologische ‘drempel’ die je wegneemt bij je klant maakt het makkelijker om te verkopen. Zorg er daarom voor dat je alvast wat verzendopties voorbereidt en opsomt. Het is voor klanten veel makkelijker om daaruit te kiezen dan zelf te bedenken hoe ze het product kunnen laten verzenden.

Lees verder onder de advertentie

Benoem de verschillende opties, zet de kosten er alvast bij en wijs eventueel een ‘meest gekozen’-optie aan. Zo maak je het jouw klanten makkelijk, dus kan de verzending geen reden zijn om over de aankoop te blijven twijfelen.

5. Optimaliseer de titel en beschrijving

Voordat je succesvol online kan verkopen op Marktplaats is het belangrijk dat klanten jouw advertenties weten te vinden. Optimaliseer daarom de titel en de beschrijving van je advertentie. Gebruik termen die veel mensen zoeken, of de populairste benamingen voor producten.

Extra tip: gebruik in de beschrijving van je advertentie meerdere synoniemen of varianten van het product dat je wil verkopen. Zo weet je zeker dat klanten je advertentie vinden, ook als zij andere benamingen gebruiken om het product te zoeken.

Stel lichtelijk suggestieve vragen, door naar de duidelijkheid, vlotheid en hoe prettig iemand het ervaarde te vragen

6. Vraag actief om feedback en beoordelingen

Bouw aan je reputatie zodra je de eerste verkopen realiseert. Vraag klanten actief om een beoordeling. Stel ze concrete vragen, zoals ‘hoe duidelijk vond je de foto’s?’, ‘hoe vlot vond je de verzending?’ en ‘hoe prettig vond je de communicatie?’. Stel lichtelijk suggestieve vragen, door naar de duidelijkheid, vlotheid en hoe prettig iemand het ervaarde te vragen. Zo maak je het klanten makkelijker om dat te bevestigen. Je krijgt dan positievere reviews.

Extra tip: je kunt bij je vraag om feedback alvast een voorbeeld-review meesturen. Zo maak je het klanten nog makkelijker om jou positief te beoordelen.

Gat in de markt

Hoe ervaren ondernemers online verkopen in de praktijk? Ondernemer Bart van Noord (37) begon tien jaar geleden met camera-tweedehands.nl een website voor de in- en verkoop van gebruikte camera's en lenzen.

Hoe ben je begonnen op Marktplaats?

,,Als hobbyfotograaf zocht ik naar betaalbare spullen. Ik wilde niet meteen een nieuwe camera kopen. Zo ontdekte ik al snel dat ik niet de enige was die naar goede tweedehands spullen op zoek was. Een gat in de markt! Daarnaast zag ik ook dat mensen hun fotografiespullen wilden verkopen, liefst in één keer. Zo ontstond mijn bedrijf: inkoop, opknappen/schoonmaken en verkoop. Ik begon op Marktplaats en daar adverteer ik nu nog steeds, met een link naar mijn website.”

Welke ontwikkeling heb je doorgemaakt?

,,De mogelijkheden op Marktplaats zijn groot, ik heb bijvoorbeeld geleerd om met limieten en budgetten te werken. Klantenservice heeft me daarbij goed geholpen. Het werkt, dus iedere camera of lens die we op onze website te koop aanbieden, wordt automatisch ook op Marktplaats geplaatst. Ik heb inmiddels een vaste klantenkring opgebouwd, mensen komen graag terug, voor verkoop én aanschaf.”

Heb je een tip voor ondernemers die nu online willen beginnen?

,,Durf te proberen! Laat je niet afschrikken door allerlei termen. De klantenservice kan je goed op weg helpen. Zo kan je het zelf ontdekken. Het is niet zo ingewikkeld.”

Lees verder onder de advertentie