Petra Lubbers
Managing Director Tom Orrow
Petra Lubbers heeft meer dan twintig jaar ervaring in media, advertising en e-commerce. Sinds 2020 is ze co-founder en managing director van Tom Orrow, specialist in het ontwikkelen en laten groeien van online platformen met een purpose. Naast haar werk verdiept ze zich graag in nieuwe technologische ontwikkelingen zoals AI en de Metaverse. Daarnaast zet ze zich graag in om maatschappelijk bewust ondernemen te stimuleren.
1. Definitie
Een platform is in de basis een online omgeving waar verschillende partijen samenkomen. Om producten te verkopen en kopen, om ervaringen en informatie uit te wisselen of diensten aan te bieden en af te nemen. De platformeigenaar is de regisseur en in de basis niet de eigenaar van het product of dienst. Als regisseur heb je de taak het belang te dienen van de twee (of meer) doelgroepen die je bedient.
2. Propositie
Een propositie van een platform kent minimaal twee kanten: je wilt interessant zijn voor ‘de aanbieder’ en voor ‘de afnemer’. Die belangen zijn per definitie verschillend en het vergt een aparte aanpak om te zorgen dat je voor hen beide een probleem oplost. Zo kan het voor de koper gaan om de beste prijs, maar dat is niet altijd in het belang van de verkoper. Voor de verkoper kan het gaan om een duurzame missie die hij of zij wil bereiken, maar dat lost vaak niet het direct probleem op van een klant. Het vinden van die balans is een vak apart en vergt ervaring en een specifieke methodiek om dit goed en zorgvuldig op te bouwen.
Roepen dat je de goedkoopste bent kan kopers aantrekken, maar ook verkopers afschrikken.
3. Communicatie
Wat geldt voor de propositie van een platform, geldt ook voor de communicatie of campagnes die je uitrolt. Omdat de rollen van aanbieder en afnemer kunnen wisselen en je communicatie ook bij beide groepen terecht kan komen, wil je je communicatie zorgvuldig opbouwen. Roepen dat je de goedkoopste bent kan kopers aantrekken, maar ook verkopers afschrikken. Het juiste plan en de juiste boodschap creëren voor alle doelgroepen is een balanceeract en wezenlijk anders dan het verkopen van potten pindakaas, waarbij je als zender alleen de kopers hoeft te verleiden.
4. Groei (Vliegwieleffect)
Lukt het om je propositie en communicatie voor beide doelgroepen interessant op te bouwen, dan zorgt het aanbod voor meer vraag en meer vraag weer voor meer aanbod. Dit is het vliegwieleffect dat je wilt creëren als platform. Komen tot dit vliegwieleffect vergt een andere marketingaanpak dan de producten die meer een lineaire groei kennen. Experimenteren, leren, aanpassen en uitvergroten zijn kenmerken die bij deze aanpak horen.
Doordat platformen niet zelf het aanbod of de dienst verzorgen, maar de regisseur zijn - en zich richten op techniek en marketing - kunnen ze ook heel goed schalen. Wanneer de basis goed is opgezet, kan de exponentiële groei door het het vliegwieleffect en schaalbaarheid zeer snel doorzetten.
Wanneer de basis goed is opgezet, kan de exponentiële groei door het het vliegwieleffect en schaalbaarheid zeer snel doorzetten.
5. Positieve impact
Wil je als startende ondernemer of als gevestigde partij meer positieve impact maken? Denk dan vooral aan het opzetten van een platform. Als regisseur kun je namelijk met een platform ketens in een markt verkorten (TEUN), producten een tweede of langer leven geven (Vinted, Tiny Library), zorgen voor duurzame mobiliteit (Slinger, Shopopop) of een verantwoorde vorm van energiedistributie onder consumenten (Powerpeers) realiseren. De mogelijkheden zijn er te veel om op te noemen.
De redenen dat genoemde partijen kiezen voor het opzetten van een platform om hun duurzame missie te verwezenlijken, komt door de vliegwieleffecten die de platformen kunnen creëren. Deze effecten zorgen voor versnelde groei en daarmee voor een grote portie positieve impact.
Samengevat zijn platformen dus geen grote websites, maar kennen hun eigen specifieke dynamiek. In hun ontwikkeling én in hun groei. Het is toch echt een vak apart!
Lees ook: Amsterdamse deelvervoermarkt: regulering als reactie op flitsbezorgers?