Blog Elske Doets

Elske Doets roept op: communiceer, kom uit je cocon

In deze tijd van wachtrijen, drukte en stress staan reisorganisaties extra onder druk en moeten hun medewerkers vlot communiceren. Bij dat laatste is flink wat werk aan de winkel, constateert reisondernemer Elske Doets.

Elske Doets | Doets Reizen 27 juli 2022

Elske doets communicatie personeel

Foto: Elske Doets.

Elske Doets

ceo/eigenaar Doets Reizen

Elske Doets is eigenaar van Doets Reizen, initiator van de sociaal geëngageerde startup BuddyBold en oprichter van de Young Lady Business Academy (YLBA). Met haar spraakmakende visie op de toekomst van samenleving en economie is ze een graag geziene gast in programma’s als Op1, WNL op Zondag en Nieuwsuur. Tweewekelijks schrijft ze een expertblog voor De Ondernemer.

Kernboodschap van Elske is dat we collectief moeten loskomen van oude denkpatronen en -reflexen. Waar Elske verschijnt, ontstaat beweging. En verlegt ze op charmante en lichtvoetige wijze de aandacht van het meningsverschil naar de structurele oplossing. Haar laatste boek ‘Bloei’ (‘een nieuw scenario voor groei’) heeft al vele mensen geïnspireerd een omslag in hun leven te maken.

Na de coronaperiode is de eerste keer dat je weer op vakantie gaat net wat spannender dan normaal. Lukt het je op tijd op het vliegveld te zijn? Zal je vliegtuig volgens afspraak vertrekken? Is er genoeg bagagepersoneel beschikbaar? En komt je koffer straks ongeschonden aan? Het zijn enkele twijfels die je kunnen overvallen bij een vertrek vanaf Schiphol of een ander vliegveld.

Elke fout of onzekerheid die zich vervolgens voordoet, bezorgt je net wat meer stress dan voor de pandemie. Het zal toch niet dat je eerste reis…??? Vandaar dat we bij Doets Reizen extra ons best doen alles zo gladjes mogelijk te laten verlopen. En daarvoor is snel handelen en doortastend communiceren van levensbelang. Bij dat laatste, het doortastend communiceren dus, spring ik nu bij.

Lees ook: Elske Doets: 'Meer mentoren, meer richting, meer succes'

Wat blijkt? Omdat het finetunen van een reis door de gevolgen van corona – personeelstekorten, haperende logistiek en super beveiligde software – een stuk complexer is geworden, moet er veelvuldiger gemaild, gechat en gebeld worden. En daar gaat het nogal eens mis. Iets te makkelijk gaan medewerkers ervanuit dat wanneer ze een berichtje sturen de ánder het wel zal oplossen. Iets te makkelijk vegen ze zodoende hun eigen straatje schoon. En iets te makkelijk zeggen ze dat alles in orde is, niet wetend of hun collega de losse eindjes inderdaad aan elkaar heeft geknoopt.

Aan mij dan de taak te ontdekken dat helaas nog niet alles in orde is. En te zorgen dat de ontbrekende zaken alsnog worden uitgevoerd.

Communicatievaardigheden

Wat me opvalt bij de jonge generatie die tussen de smartphones en Ipads is opgegroeid, is dat de communicatievaardigheden niet denderend zijn. Zo is het gebeurd dat twee medewerkers die naast elkaar zitten geen contact hadden over een urgent bericht dat de een naar de ander had gestuurd. Hoe is het mogelijk? Denk ik dan. Wat is er makkelijker dan elkaar even aan te spreken? Sowieso houdt het vermogen om sociaal vaardig te communiceren niet over: dingen uitleggen, toelichten of begrip voor iets kweken gaat moeizaam. Bellen wordt vaak eng gevonden.

En ook het luchtig maken van een gesprek via een grapje, het doorbreken van oplopende irritatie via een toezegging of het strategisch inzetten van een compliment komt hen niet zomaar aanwaaien. Terwijl juist die vaardigheden communicatie op een prettige manier versnellen!

Lees ook: Elske Doets slaat alarm: Houd basiskennis stagiaires op peil

Conclusie? Jonge teams hebben algauw sturing nodig om communicatief slim te opereren. Vele teamleden blijven liever in hun eigen cocon dan daadwerkelijk contact te maken met anderen.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws