Blog

Groeien in de tweede helft van 2024 én daarna? Begin bij de mensen die al binnen zijn

ter illustratie. Bron: Shutterstock. ter illustratie. Bron: Shutterstock.
ter illustratie. Bron: Shutterstock.
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

We onderschatten de waarde van de mensen die ‘binnen’ zijn

Als je toch eens wist dat het uitzicht vanuit je vakantiestek een betonnen muur zou zijn en niet die mooie zee zoals op de foto’s, de keuken 6 weken te laat geleverd wordt en heel je planning in de soep loopt, of die medewerker na zijn proeftijd ineens vaker ziek is dan niet… Wat baal je dan dat je niet die andere keuze hebt gemaakt. Onze frustraties stoppen we vervolgens niet onder stoelen of banken. We vertellen het face-to-face binnen ons netwerk, maar zeker consumenten delen vaak online hun bevindingen via reviews of ongecensureerd op social media.

Dat doen jouw klanten en medewerkers dus ook over de kwaliteit die jij levert en vooral ook op welke manier je dat doet. Want niemand wil zijn geld én tijd spenderen aan een organisatie die niet de kwaliteit biedt waar je voor betaald hebt. We geven veel geld uit aan een mooie buitenkant om nieuwe mensen aan te trekken en onderschatten de waarde van de ervaring van degenen die al voor ons gekozen hebben.

Fenna de Man

Communicatie expert, oprichter BE’

Fenna de Man is communicatie expert met een bijzondere focus op gedrag en cultuur. Vanuit haar bedrijf BE’ begeleidt Fenna ondernemers en organisaties om inzicht te krijgen in hun unieke identiteit en hoe zij die in kunnen zetten om het vertrouwen van interne en externe stakeholders te vergroten. Vanuit het vertrouwen komt er ruimte vrij voor groei, niet alleen in de markt maar ook onderling om samen dezelfde doelen na te streven.

Lees verder onder de advertentie

Geld uitgeven aan de buitenkant

Providers van tv en internet zijn hier voorbeelden van. Wil je overstappen? Prachtige aanbiedingen. Ben je al klant? Dan krijg je niks. Bakken met geld verdwijnen in reclamecampagnes om nieuwe klanten te trekken. Maar wat als dit budget besteed zou worden aan huidige klanten en personeelsbehoud? Klanten blijven langer en praten positief over je.

Lees hieronder verder.

Lees verder onder de advertentie

En het personeel? Die vertellen vol overtuiging over je organisatie. En dat doen ze niet alleen tussen negen en vijf, dat doen ze ook op feestjes, bij het sporten en op hun vrije dag op het schoolplein. De vraag: ‘Wat doe jij voor werk’? zit in het standaard repertoire als we mensen leren kennen. Vaak komt die vraag wel erg snel, soms uit oprechte interesse en soms om te peilen wat de verhoudingen zijn. Ook jouw medewerkers krijgen die vraag, zorg ervoor dat ze oprecht overtuigend en positief kunnen zijn.

Lees ook: ‘Realiseer je als mkb’er dat hier je unieke toegevoegde waarde ligt voor de klant’

Eerst ‘vereerlijken’ dan verheerlijken

‘Vereerlijken’ is geen officieel woord. Toch begrijp je waarschijnlijk wel wat ik daarmee bedoel. Maak je organisatie eerlijker door te vertellen en te laten zien wat je echt te bieden hebt. Als mkb’er heb je niet het budget van die grote providers, dus je kunt geen spraakmakende investering doen in personeel en bestaande klanten. Maar je kunt wel een vertrouwensband creëren door eerlijk te zijn en trouw te blijven aan de afspraken die je samen hebt gemaakt. Misschien kun je de klant niet garanderen dat de keuken binnen twee dagen gemonteerd wordt, maar zorg je wel voor een back-up plan als het niet lukt. Of kan het personeel niet voor de helft van de week thuiswerken, maar kunnen ze wel later beginnen om hun kinderen naar school te brengen.

Lees verder onder de advertentie

Concreter zijn geeft meer vertrouwen

Maak het concreter wat je te bieden hebt en laat je niet verleiden om te populaire beloftes te maken die je niet altijd na kunt komen. Want op diezelfde feestjes willen ze niet alleen weten wat voor werk je doet en bij welk bedrijf, maar ook of je het naar je zin hebt. Wat weegt voor deze buitenstaander zwaarder? Dat gelikte verhaal in de reclame of het verhaal uit eerste hand?

Lees ook: Hoe jouw onderneming kan blijven groeien tijdens arbeidskrapte

Wil je het komend half jaar en daarna meer impact maken? Breng een eerlijk verhaal en investeer elke dag opnieuw in je huidige medewerkers en klanten. Laat het verheerlijken over aan diezelfde medewerkers en klanten, dan hoef je zelf niet te vertellen hoe geweldig je bent. Dat is beter voor je geloofwaardigheid én voor je budget. Zijn ze tevreden en raden ze jouw organisatie aan bij anderen? Dan is het tijd voor groei. En als het nog nodig is… investeer dan in de buitenkant. Want het oog wil ook wat!

Lees verder onder de advertentie