BlogPatrick Wessels

Hoe ons brein het 'onbedoelde' beleggingsadvies van online broker DeGiro oppakt

 
Afbeelding: Shutterstock.
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Het is leuk dat online broker DeGiro een disclaimer stuurt die op het bewuste deel van het brein is gericht. Maar zo werkt het natuurlijk niet. We zijn allang bang dat we de boot missen. En dat is precies de bedoeling, zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels in zijn blog. Wees bewust van de invloed die je als ondernemer hebt op het consumentenbrein.

Lees verder onder de advertentie

Laatste update: 6 november 2021 11:58

Deinformatie in deze e-mail is enkel bedoeld voor informatievedoeleinden en biedt geen aanbeveling voor dit type financiëleinstrumenten of een individueel genoemd product.’

Leuk geprobeerd natuurlijk, die disclaimer door online broker DeGiro in zijn campagne, maar zo werkthet natuurlijk niet. Zeker niet als ik een e-mail ontvang die opent met ‘Wijkrijgen vaak de vraag of het mogelijk is om via DeGiro in crypto tebeleggen'.Mijnconsumentenbrein leest namelijk het volgende: ‘Hé,let eens op. Anderen verdienen bakken met geld met crypto, bij DeGiro kun je ervoor zorgen dat jij niet de enige bent die straks achter hetnet vist.’

Lees verder onder de advertentie

Endat ligt niet aan mijn brein, dit is namelijk ook de boodschap diejij leest. Net als ieder ander, die zo’n e-mail ontvangt.

Lees hier de eerdere blog van consumentenpsycholoog Patrick Wessels:Banken, pak jullie verantwoordelijkheid: contant geld zou niets mogen kosten

Natuurlijkprobeert DeGiro het zo feitelijk en neutraal mogelijk tepresenteren. Maar alle goede bedoelingen (dat hoop ik tenminste) tenspijt, je kunt het onbewuste brein niet sturen met een boodschap opbewust niveau. Het is een goed voorbeeld van ‘ene oor in, andereoor uit’. En dat doet mijn brein niet expres, het is een gevolg vande manier waarop we in elkaar zitten.

Lees verder onder de advertentie

Sociaalbewijs bij onzekere beslissingen

DatDeGiro een e-mail wijdt aan cryptotrackers is op zich al op hetrandje. Zodra je als ondernemer iets communiceert, leg je daar bijconsumenten automatisch de nadruk op. Bovendien gaat hetconsumentenbrein er vanuit dat er over is nagedacht. Dat je eene-mail ontvangt over crypto betekent onbewust dat hiermee iets aan dehand is, dat het iets is om beter naar te kijken.

Tochis dat niet het meest (onbedoeld) overtuigende element in de e-mail.Het sociale bewijs dat volgt uit ‘We krijgen vaak de vraag’ werktnog veel sterker. Met name bij onzekere beslissingen is ons breinnamelijk op zoek naar bevestiging. We maken niet graag een verkeerdekeuze, dus we zoeken zekerheid in alles dat we erbij kunnenbetrekken.

Stel dat je hotelgangers wilt motiveren de handdoeken een tweede keer te gebruiken, dan blijkt een sociaal appèl het sterkste wapen. Dat geldt ook als je consumenten wilt verleiden om te besparen op hun energierekening

Alsons brein het idee krijgt dat veel anderen (zoals wij) een bepaaldekeuze maken, gaan we daar graag in mee. Waarschijnlijk weten dieanderen hoe het zit. Tenminste, dat is waar we (helaas) onbewustvanuit gaan. En zouden zij het toch verkeerd hebben? Dan sta jedaarin in ieder geval niet alleen. Je kunt vertrouwen op het comfortvan een groep gelijkgestemden om je heen. Dat staat toch net evenlekkerder dan helemaal alleen, terwijl je tegen de stroom inzwemt.

Lees verder onder de advertentie

Overhanddoeken, energie besparen én ook crypto

Steldat je hotelgangers wilt motiveren de handdoeken een tweede keer tegebruiken, dan blijkt een sociaal appèl het sterkste wapen. Datgeldt ook als je consumenten wilt verleiden om te besparen op hunenergierekening. Vertel ze dat de rest van de straat al veel zuinigermet energie omgaat en het verbruik zal zienderogen afnemen.

Zowerkt dat ook met crypto, en met iedere andere communicatie overkeuzes waarvan consumenten niet van zichzelf weten wat in objectief opzicht debeste keuze is. Zodra er sprake is van een beetje onzekerheid wordenwe extra gevoelig voor sociaal bewijs.

Duspas een beetje op als ondernemer. Of wees je bewust van de invloeddie je hebt en zet die bijvoorbeeld in om duurzamer of financieelverantwoorder gedrag te stimuleren. Met de juiste communicatie ben jekrachtiger dan je denkt, door de wijze waarop het consumentenbreinwerkt.

Lees verder onder de advertentie