Blog

Maak je bedrijf ‘slimmer’: integreer AI in je bedrijfsprocessen

Zet jij AI optimaal in voor jouw bedrijfsvoering? Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Job van den Berg

Data- en AI-expert en Co-founder van ai.nl en The Automation Group

Job van den Berg is data- en AI-expert en co-founder van de bedrijven ai.nl (keynotes, trainingen en workshops over AI) en The Automation Group waarmee hij bedrijven helpt om efficiënter te werken en meer impact te maken door het bouwen van AI softwarerobots. Hij is expert-blogger bij De Ondernemer en deelt geregeld zijn inzichten. Altijd pragmatisch, met focus op kansen voor ondernemers.

Een wijdverbreide misvatting is dat AI nieuw is. Technologie die taken kan uitvoeren waar ‘intelligentie’ voor nodig is, bestaat al bijna 70 jaar. Dan vraag je je af waarom we er nu pas echt de vruchten van plukken. Dat komt omdat er vorig jaar - met de doorbraak van ChatGPT en taalmodellen - een aantal zaken samenkwamen wat tot een ‘Iphone-moment’ leidde, vergelijkbaar met de lancering van de iPhone in de wereld van smartphones. De rekenkracht, hoeveelheid data, kennis en investeringen in AI-technologie kwamen op een punt dat er écht goede oplossingen van de grond kwamen. Een soort perfect storm. Generatieve AI werd geboren.

Bij AI draait het daarom niet meer om de ‘blokjes’ (want die zijn er) maar om de bouwwerken die je ermee maakt!

Elk blokje staat voor een specifieke AI-toepassing

En inmiddels zijn er veel generatieve AI-oplossingen. Vergelijk het met Lego: elk blokje staat voor een specifieke AI-toepassing. Zo is er een AI ‘blokje’ dat heel goed is in het analyseren van foto’s (computer vision) en er is er één heel goed in het begrijpen van taal (large language model). Net als bij Lego zit de crux om die blokjes te combineren en zo iets betekenisvols en moois te bouwen. Bij AI draait het daarom niet meer om de ‘blokjes’ (want die zijn er) maar om de bouwwerken die je ermee maakt!

Lees verder onder de advertentie

Vroeger hadden we Clippy van Microsoft, een eenvoudige vorm van AI die ons hielp bij het typen van documenten. Clippy was een eerste stap, maar het miste de geavanceerdheid en het aanpassingsvermogen dat moderne AI biedt. Het was een gimmick. Met de komst van ChatGPT en soortgelijke tools, hebben we nu een veel krachtigere vorm van AI die zelf leert, zich aanpast aan verschillende situaties en actief meedenkt en assisteert. In die zin is ChatGPT een Clippy met hele dikke spierballen én veel sneller.

De technologie ligt voor het oprapen

De intelligentie die AI kan bieden, is nu heel eenvoudig beschikbaar tegen lage kosten. Sterker nog: via een API - wat een soort koppelstuk is - kun je jouw bestaande systemen verrijken met de intelligentie van taalmodellen. Een soort infuus waarmee je je processen een extra boost geeft.

Veel bedrijven maken de foute keuze om allemaal losse AI-tools aan te schaffen. Alleen wil niemand met nóg een nieuwe tool werken. We zijn immers gewoontedieren. De kracht zit juist om je systemen intact te houden en deze slimmer te maken door AI. Je laat AI vliegen als je het integreert in je systemen. De technologie ligt dus voor het oprapen, en daarom gaat het In 2024 niet alleen om het hebben van de nieuwste technologie, maar om het slim inzetten van AI in bestaande bedrijfsprocessen; dus de organisatiekant.

Lees verder onder de advertentie

Kijk hoe je de slimmigheid en het vernuft van AI en taalmodellen kan integreren in je huidige systemen en de processen op die manier intelligenter maakt

Bestaande automatiseringstool ‘intelligenter’ maken

Waar het eigenlijk op neer komt is dat bedrijven één ding moeten doen: de bestaande automatiseringstool ‘intelligenter’ maken door AI te integreren. Ik noem dit ‘slimme procesautomatisering’. Een aantal voorbeelden:

  • Er zijn al tools om automatisch facturen te controleren en fouten op te sporen. Als je daar de intelligentie van taalmodellen toevoegt, kun je veel verder gaan. Bijvoorbeeld automatisch vervolgacties laten doen als een factuur niet klopt door een e-mail uit te sturen, gegenereerd door AI. Of door het toevoegen van risicoanalyses door AI met informatie te ‘voeden’ van eerdere facturatie-cases.

  • Een ander voorbeeld is een klantenservice tool. De bekende chatbot die alle vragen nauwkeurig kan beantwoorden. Dat bestaat al jaren en wordt niet altijd positief door klanten ervaren. Hoe komt dat? Het mist net de intelligentie om echt goede vragen te beantwoorden en het begrijpt de context van een vraag nauwelijks. Door de toevoeging van AI en taalmodellen kan wél de context beter begrepen worden door de chatbot én kan het veel beter omgaan met alle verschillende databronnen in een bedrijf die relevant zijn om te raadplegen om een goede antwoord te geven. Kortom, AI, in dit geval een taalmodel zoals ChatGPT, kan meer intelligentie bieden.

Het slim inzetten van AI in bestaande bedrijfsprocessen

In 2024 draait het niet alleen om het hebben van de nieuwste technologie, maar om het slim inzetten van AI in bestaande bedrijfsprocessen. Dit gaat over de samenwerking tussen mensen, organisaties en technologie. In die zin hoeven bedrijven door AI niet hun strategie en processen radicaal om te gooien. Nee alsjeblieft, doe dat niet! Kijk hoe je de slimmigheid en het vernuft van AI en taalmodellen kan integreren in je huidige systemen en de processen op die manier intelligenter maakt.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Van lijden naar leiden: hoe wij de koers van AI bepalen