Blog

Waarom Martijn om één ster op Google vraagt: ‘Die zijn honderd procent eerlijk’

Martijn Verspeek verzamelt reviews met 1 ster voor zijn installatiebedrijf. Eigen beeld. Eigen beeld. Martijn Verspeek verzamelt reviews met 1 ster voor zijn installatiebedrijf.
Eigen beeld. Martijn Verspeek verzamelt reviews met 1 ster voor zijn installatiebedrijf.
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Martijn Verspeek is de eigenaar van Installatiebedrijf Verspeek uit het Brabantse Valkenswaard. Met een opvallende kijk op zaken maakt hij er een sport van om zowel zijn fans (zo noemt hij zijn klanten) als zijn medewerkers gelukkig te maken. Puur ondernemen op basis van liefde en vertrouwen, noemt hij het. Dit is zijn eerste blog voor De Ondernemer.

Ik heb altijd al iets van reviews gevonden. Lange tijd kon ik het niet precies uitleggen, maar ik merkte dat het iets negatiefs in mij opriep. Een paar maanden geleden besloot ik er eens wat dieper in te duiken.

Het gebeurde allemaal toen ik bij de autogarage naar binnen stapte. Naast de balie stond een banner met daarop de tekst: ‘Als je blij bent met onze service, geef ons dan alsjeblieft een vier- of vijfsterrenreview. Ben je niet tevreden, meld het dan aan ons!’ Oké, dus als het allemaal goed is, mag de hele wereld het weten. Maar van een ontevreden klant mag niemand iets weten?

Lees verder onder de advertentie

Schrijf je ter plekke een vijfsterren beoordeling bij de kapper, dan krijg je een gratis potje gel ter waarde van acht euro

Ander voorbeeld. Bij ons in het dorp zit een kapper. Schrijf je daar ter plekke een vijfsterrenbeoordeling, dan krijg je een gratis potje gel ter waarde van acht euro. Maar het kan nóg erger: op NPO1 zag ik laatst een uitzending voorbijkomen over de site reviewskopen.nl. Dat is letterlijk de naam van de site hè. Hier koop je twintig topreviews voor honderd euro.

Aandacht naar reviews met één ster

Natuurlijk zijn er klanten die écht tevreden over een bedrijf zijn en dat via een review willen laten weten. Het is tenslotte een kleine moeite: telefoon pakken, mooi stukje schrijven en klaar. Toch ben ik ervan overtuigd dat de meeste reviews op verzoek of door middel van een beloning zijn geschreven. Ik begrijp heus wel waar dit vandaan komt. En ik ga hier ook echt niet ontkennen dat ikzelf ook weleens door de reviews scrol. Tot voor kort. Steeds vaker betrapte ik mezelf erop dat al mijn aandacht uitging naar hele andere reviews. Juist, degene met slechts één ster.

En dat is natuurlijk interessant. Want waarom lees je zulke reviews met net wat meer aandacht dan een positieve review? En volgens mij vinden we het op de een of andere manier ook gewoon leuk om negatieve verhalen te lezen. Toch denk ik dat er nog een belangrijkere reden is. Reviews met één ster zijn honderd procent eerlijk. Hier wordt niet om gevraagd, ze zijn niet geschreven door vrienden of familie en er is zeker geen beloning voor uitgedeeld.

Lees verder onder de advertentie

Eén ster reviews verzamelen

Met dat in het achterhoofd zijn we bij Verspeek ruim een maand geleden begonnen met het verzamelen van reviews met één ster. We vragen onze fans om ons te beoordelen met een enkele ster en daaronder in een bericht te schrijven wat zij nou echt van onze service vinden. Het gevolg? Heel weinig sterren, maar wel de meest waanzinnige teksten. Teksten die alleen door echte fans worden geschreven en normaal gesproken bij vijfsterrenreviews horen.

Sommigen schrijven letterlijk halve A4’tjes vol. Dat is toch goud?

Het is echt schitterend wat fans over ons schrijven. De ene review is nog cynischer dan de andere, maar de achterliggende boodschap is positief. Ik lees er eentje voor: ‘Niet aan Verspeek beginnen: komen hun afspraken na, werken netjes en doen wat ze zeggen… Je zou bijna vertrouwen in de mensheid krijgen!’ En dit is nog maar één van de kortste reviews hè. Sommigen schrijven letterlijk halve A4’tjes vol. Dat is toch goud?

Ik hoef je niet uit te leggen dat deze reviews de gemiddelde ranking van Verspeek op Google naar beneden halen. Waar we eerst een 4,8 scoorden, staan we inmiddels alweer een punt lager en van mij mogen we zelfs op 2 uitkomen. Dat vindt Google niet leuk, waardoor we minder hoog in de zoekresultaten worden neergezet. En geloof me: dat vind ik prima!

Lees verder onder de advertentie

Krachtige mond-tot-mondreclame

Ik noem het zelfs een bijkomend voordeel. Het is namelijk onze bedoeling om slecht vindbaar te zijn op Google. Ik wil helemaal niet dat mensen ons alleen maar benaderen omdat we een toffe website hebben. Of goed scoren op Google. Ik wil dat ze bij Verspeek komen omdat anderen goede verhalen over ons hebben verteld. Mond-tot-mondreclame. Dat is waar wij groot mee zijn geworden.

Jouw advies is honderd procent betrouwbaar. In tegenstelling tot de vijfsterren reviews van Google

Niet is zo krachtig als mond-tot-mondreclame. Daar ben ik van overtuigd. Als jij iemand een bedrijf adviseert, dan doe je dat toch alleen als je er écht tevreden over bent? Je wilt tenslotte niet voor schut komen te staan als diegene een heel andere ervaring met dat bedrijf opdoet. Jouw advies is honderd procent betrouwbaar. In tegenstelling tot de vijfsterrenreviews van Google.

Lees ook: Zo verhoog je het conversiepercentage van je webshop

Lees verder onder de advertentie