Blog Patrick Wessels

Wat click & collect en het bierconcept van Guinness met elkaar gemeen hebben

Winkels mogen ondanks de strenge lockdown bestellingen laten afhalen, op basis van click & collect. Of dat voldoende omzet oplevert om het hoofd boven water te houden, is de vraag. Toch biedt het mogelijkheden om consumenten weer een beetje in de watten te leggen, dankzij een welkom psychologisch effect.

Patrick Wessels 12 februari 2021

Guiness bier click collect beloning

Door het beloningsconcept van Guiness smaakt het biertje extra lekker als het wachten erop zit. Foto: Shutterstock

Er gaat niets boven een winkelervaring met licht, geluid, geur en een medewerker die je kan helpen als je er zelf niet uitkomt. Het is voor winkeliers voorlopig allemaal onmogelijk om die ervaringen te bieden, al hebben ze wel een heel andere troef in handen gekregen. En die troef gebruikte het Ierse Guinness al lang voordat we ooit konden bedenken dat we er enorm naar zouden snakken om eindelijk weer eens naar de kroeg te kunnen.

Geduld hebben totdat kerst daadwerkelijk begint

Sterker nog, die troef van Guinness is ons allemaal bekend, bijvoorbeeld rondom de kerstdagen. Er liggen cadeautjes onder de boom, waar in sommige gevallen zelfs specifiek je naam op staat. Je mag er alleen nog even niet aankomen, je moet geduld hebben totdat de kerst daadwerkelijk begint.

Het zijn vormen van delayed gratification, een uitgestelde beloning. Guinness heeft het tot z’n handelsmerk gemaakt, met een speciaalbier dat in twee etappes wordt getapt. Nadat eerst zo’n 75 procent van het glas gevuld is, moet het bier precies 119,53 seconden rusten. Tijdens die bijna twee minuten herstelt het bier de balans in het glas, zodat daarna het laatste deel erbij kan.

"Creëer een geweldige ervaring, als beloning voor het lange wachten. Zorg voor een doosje om thuis uit te pakken. De aankoop wordt dan extra bijzonder"

Click & collect brengt gevoel van beloning teweeg

En hoewel we ons misschien nog moeilijk kunnen herinneren dat we in de kroeg een Guinness bestelden, kennen we allemaal het gevoel van een beloning waar we nog even op moeten wachten. Nog even geduld hebben, net als met de bestellingen die click & collect mogelijk maken.

Winkeliers hebben een troef in handen, omdat consumenten nu niet zomaar naar de winkel kunnen komen. Ze kunnen niet iets uit de schappen pakken en het meteen afrekenen. In plaats daarvan plaatsen ze online hun bestelling en moeten ze minimaal 4 uur wachten om het funshoppen tegen te gaan. Het is een uitgestelde beloning, waardoor het enthousiasme onbewust toeneemt.

Naarmate een beloning langer wordt uitgesteld, leven we daar meer naartoe. Dat blijkt uit breinonderzoeken naar beloningen met geld en is bovendien helemaal in lijn met de vermaarde Marshmallow-test hieronder, die iedereen met kleine kinderen overigens absoluut zou moeten proberen.

Het aflevermoment na click & collect als een feestje

Dat klanten hun bestelling nu online moeten doen om die minimaal 4 uur later op te halen, maakt van het aflevermoment een feestje. Winkeliers die dat weten, kunnen daar rekening mee houden om het tijdens het afhalen extra bijzonder te maken. Creëer een geweldige ervaring, als beloning voor het lange wachten. Geef het extra vriendelijk mee, doe er een mooi tasje omheen of zorg zelfs voor een doosje om thuis uit te pakken. De aankoop wordt dan extra bijzonder, zoals je extra van een Guinness-biertje geniet als dat twee minuten net buiten handbereik je zelfbeheersing heeft staan tarten.

Patrick Wessels Consumentenpsycholoog

Patrick Wessels

Consumentenpsycholoog

Patrick Wessels is al meer dan tien jaar zelfstandig consumentenpsycholoog en SEO-tekstschrijver. Hij schrijft blogs over consumenten, gedrag en inzichten vanuit marketing en psychologie. Patrick schrijft regelmatig expertblogs voor deze website en is een van de leden van onze Raad van Advies.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.