Blog

Ruim 12.000 AI-tools: waarmee en hoe te beginnen?

Shutterstock Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

De AI-tools variëren van Fireflies voor het maken van gespreksverslagen van videovergaderingen, Gamma voor het maken van presentaties tot HeyGen voor het vertalen van video’s. Met de lancering van Microsoft’s Copilot en vergelijkbare initiatieven van Google en andere techgiganten, worden deze AI-tools geïntegreerd in veelgebruikte programma’s zoals Outlook, Word en Excel. Deze integratie van generatieve AI maakt dagelijkse software slimmer, wat leidt tot efficiënter en effectiever werken.

Job van den Berg

Data- en AI-expert en Co-founder van ai.nl en The Automation Group

Job van den Berg is data- en AI-expert en co-founder van Ai.nl en softwarebedrijf The Automation Group. Hij helpt bedrijven en organisaties om AI voor hen te laten werken. Veelgevraagd keynote-spreker en presentator. Toegankelijk, praktisch, met veel energie én met gevoel voor urgentie. Samen met compagnon Remy Gieling schreef hij meerdere boeken over AI, waaronder het recent verschenen Handboek AI Strategie. Een praktisch boek dat professionals helpt om business uitdagingen naar AI-oplossingen te vertalen. Als presentator van AI at Work bij BusinessWise laat hij de impact van AI op de business en werkvloer zien.

Lees ook: Waarom niet iedereen zijn taken zal willen afstaan aan AI

Lees verder onder de advertentie

Het goede nieuws is: er is een plek op het internet die alle tools verzamelt: www.theresanaiforthat.com. Hierop kan je urenlang grasduinen in de mogelijkheden die jonge bedrijven wereldwijd met AI ontwikkelen om allerlei taken uit handen te nemen. Hoe handig de tools ook zijn, ze hebben talloze beperkingen, waardoor het zeker nuttig is voor een korte klus, maar ze zijn niet zaligmakend om het bedrijf van de toekomst mee te bouwen:

  • Standaard AI-tools zijn in de regel gebouwd om één simpele taak te automatiseren - van het maken van presentaties, het analyseren van een cv of het automatiseren van je adwords-campagne - niet om een heel proces te stroomlijnen.

  • Niet iedereen in de organisatie is even tech-savvy om direct gebruik te maken van de mogelijkheden - wat vraagt om training om effectief op grote schaal gebruik hiervan te maken.

  • Vaak zitten de tools niet in bestaande werkprocessen - waardoor ze na een eerste periode van enthousiast gebruik al snel weer over het hoofd gezien worden.

  • Je maakt je afhankelijk van specifieke partijen en creëert voor hen een lock-in als je met losse tools gaat werken.

  • De dataveiligheid is lang niet altijd in orde en het is de vraag of het verstandig is om gevoelige data te delen met onbekende, dikwijls kleine bedrijven.

  • Je kunt niet ‘onder de motorkap’ kijken en weet beperkt hoe de tool beslissingen neemt.

  • De kans op hallucinaties en verkeerde output is reëel.

  • De tools zijn ook door je concurrenten aan te schaffen en hoewel ze op korte termijn een productiviteitsvoordeel geven, maken ze geen verschil op lange termijn.

  • Elke tool brengt een nieuwe abonnementsfee met zich mee, voor je het weet is er een wildgroei aan tools waarvan niemand precies meer weet wie ze gebruikt en waarvoor - terwijl er maandelijks honderden of duizenden euro’s mee gemoeid gaan.

Al met al zijn tools - hoe handig ze ook zijn - met name van waarde voor individuele medewerkers. Iemand ervaart een concreet probleem en vraagt een ‘AI super-stagiair’ om hierbij te helpen. Wil je echter een oplossing die is toegespitst op het hele team of de organisatie, dan zul je eigen integraties moeten maken - iets dat gelukkig eenvoudiger is dan ooit tevoren.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Bekijk de nieuwste aflevering van AI at Work

Kun je dan nooit een standaard AI-tool gebruiken? Je kunt zeker standaard AI-tools gebruiken, maar doe dat dan wel met de juiste afweging. Het is belangrijk dat je als bedrijf een grondige analyse maakt hoe je AI voor je wil laten werken, tegen welke voorwaarden en een impactanalyse maakt. We komen uitvoerig in ons nieuwe boek ‘Handboek AI Strategie’ terug hoe je dat precies doet.

De AI-Pyramide

Veel leiders en professionals die we spreken hebben moeite het grote begrip ‘AI’ te kunnen vatten: hoe gaat een dermate grote verandering impact hebben op de manier van werken? Om die reden raden wij altijd aan het vraagstuk op te knippen in drie hapklare brokken:

Lees verder onder de advertentie
  1. 01.

    Wat kan AI betekenen voor jouw rol en hoe kan je nu al de AI-middelen die er beschikbaar zijn, toepassen om slimmer te worden dan je vakgenoten? Bijvoorbeeld leren hoe je de juiste prompts schrijft om sneller antwoorden op e-mails te formuleren, beter in het Engels te communiceren, je plannen te toetsen, etc.

  2. 02.

    Wat kan AI betekenen voor jouw team en hoe kan je de processen die nu door je collega’s worden gedaan (deels) overgenomen worden door slimme automatisering? Dit gaat over de integratie van AI in de bestaande manier van werken. Bijvoorbeeld als je op de HR-afdeling het proces van het onboarden van nieuwe medewerkers gaat beschrijven - welke stappen kunnen door AI worden ondersteund of geheel worden vervangen?

  3. 03.

    Wat kan AI betekenen voor mijn organisatie? Dit is voornamelijk een strategisch vraagstuk waarbij je moet kijken naar de branche waarin je actief bent, je eigen positie daarin (je kennispositie, de cultuur, kennis en ambitie) en tot slot de klanten die je bedient, wat verwachten zij vandaag en overmorgen van je en hoe verandert de komst van een technologie als AI de marktdynamiek en je rol daarin?

Mijn advies: dream big, start small - ga ervaring op doen, begin klein en ga niet meteen je organisatie radicaal veranderen. Succes!

Lees verder onder de advertentie