Marieke Dam - Werving en arbeidsmarkt Specialist
Hoe werf en behoud je succesvol talent? Marieke Dam versterkt HR- en recruitmentprofessionals door praktische HR- en wervingsstrategieën te delen die inzicht, invloed en resultaat opleveren. Haar kracht van invloed deelde zij al met organisaties zoals Accor, Warande en COC Nederland. En met succes! Benieuwd wat ze voor jouw arbeidsmarktvraagstukken kan betekenen: Marieke is eigenaar van YODA HR & Recruitment, wereldwijd uniek als eerste Cialdini Certified HR en Recruitment bureau.
,,Werving hoort niet bij mijn afdeling”, verklaarde de HR-manager met een strijdlustige houding, haar armen stevig over elkaar geslagen en leunend achterover in haar stoel. De spanning in de kamer was bijna tastbaar, terwijl de zes deelnemers van de vergadering ongemakkelijk heen en weer schoven op hun stoelen. Uitgenodigd om te spreken over de toekomst van werving binnen een grote organisatie, met meer dan vijftig werkmaatschappijen en een uitgebreid bedrijfsbureau, voelde ik aan alles: dit is het! Directie, communicatie, hr, en finance zaten aan tafel; de uitstroom van medewerkers overschaduwde de instroom aanzienlijk. Er moest iets veranderen.
Door fusies was de toewijding versnipperd; iedereen was overal van, maar niemand was echt ergens van, zo was ook onduidelijk wie de werving moest organiseren. ,,Ja, van wie dan wel?”, vroeg een directeur geërgerd. ,,Het is toch een HR-onderwerp?” De HR manager bleef met de armen over elkaar zitten, wij zitten vol met grote thema’s, projecten, en een toenemend aantal medewerkers. ,,Werving? Daar weten we niets van. Ik pak het niet op.”
Broeinest van talentwerving
Terwijl ik na de vergadering naar huis reed, kon ik een glimlach niet onderdrukken. Dit is precies waar ik al jaren voor pleit. Werving moet anders. En daarmee bedoel ik niet zomaar een kleine aanpassing, maar een complete ommezwaai in hoe we er als organisatie naar kijken. Dit inzicht kwam niet in een keer. Het is het resultaat van jaren observeren, leren, en soms, laten we eerlijk zijn, een beetje frustratie over hoe traag dingen soms veranderen.
Maak van elke afdeling een broeinest van talentwerving. Bijvoorbeeld, de marketingafdeling heeft goud in handen. Ze weten hoe ze een boodschap moeten verkopen, dus waarom zouden ze niet helpen om het bedrijf als de beste plek om te werken te ‘verkopen’? Dan finance. Zij begrijpen de waarde van investeren. Laten we ze gebruiken om duidelijk te maken hoe we in mensen investeren. Een heldere uitleg over salarisstructuren, bonussen en groeimogelijkheden kan de deal sluiten voor iemand die twijfelt. Laat ze meedenken over het strategisch personeelsplan vanuit waardeperspectief en return on investment.
De marketingafdeling heeft goud in handen. Ze weten hoe ze een boodschap moeten verkopen, dus waarom zouden ze niet helpen om het bedrijf als de beste plek om te werken te ‘verkopen’?
De IT’ers en tech-experts zijn dagelijks bezig met innovatie. Zij kunnen helpen met het implementeren van nieuwe tools en innovaties die kandidaten drempelloos het proces door helpen en de vacaturehouders het makkelijk maakt om in contact te blijven.
Werving als gedeelde missie van het bedrijf
Als alle collega’s zich bewust zijn van hun eigen zichtbaarheid en (online) bereik dan helpt dat niet alleen henzelf, maar ook de organisatie als geheel. Dit is meer dan een strategie; het is een cultuuromslag. Zonder de traditionele silo’s. Een plek waar iedereen zich eigenaar voelt van het succes van ons bedrijf, inclusief het aantrekken van briljante nieuwe mensen.
Zo stel ik me de toekomst van werving voor. Niet als een opzichzelfstaande functie, maar als een gedeelde missie. Het is ambitieus, zeker. Maar heel eerlijk, we kunnen niet anders.
Mensen en mogelijkheden samenbrengen
Terugdenkend aan de vergadering, vraag ik me af hoe de HR-manager zich op de terugreis voelde. Misschien, net als ik, met een sprankje hoop dat deze confrontatie de aanzet kan zijn tot een nieuwe manier van denken over werving binnen de organisatie.
Laten we stoppen met het neerleggen van specialistisch werk bij generalisten en beginnen met het bouwen aan bruggen die mensen en mogelijkheden samenbrengen.
Hoe zou de arbeidsmarkt ook ánders kunnen? Die vraag staat centraal in de podcast Rethinking Work, van Gerben van Driel en Marieke Dam op BusinessWise, het nieuwe merk van Zakelen van DPG Media, waar ook De Ondernemer onder valt. Benieuwd? De eerste aflevering staat in het teken van de vraag: hoe zouden we moeten communiceren met Gen Z?