BlogJustin Jansen

Wordt het dan nu echt de tijd voor het mkb?

 
Gaat de nieuwe regering het mkb helpen groeien? Foto: Shutterstock.
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Afgelopen week is het coalitieakkoord bekend geworden, met daarin speciale aandacht voor het mkb. Het groei- en innovatief vermogen van het mkb wordt versterkt en ondernemerschap wordt gestimuleerd. Betekent het dat mkb'ers nu in het zonnetje worden gezet? Komen er beleidsmaatregelen die hen écht helpen om belangrijke stappen voorwaarts te maken? Expertblogger Justin Jansen zou graag willen dat de overheid zelf eerst ook die transitie maakt.

Lees verder onder de advertentie

Decoalitie is duidelijk. Het mkb is cruciaal voor de Nederlandseeconomie. Het kabinet zegt niet alleen de prestaties vanvandaag te willen verbeteren, maar met name ook de slagkracht van mkb-ondernemers vanmorgen te waarborgen. Wat zegt de nieuwe coalitie precies? We gaan naar eenmeetbare aanpak van regeldruk, het wordt makkelijker om mensenin dienst te nemen en te houden, onnodige belemmeringen bijfinanciering worden weggenomen en er komt ondersteuning bijdigitalisering en verduurzaming. Dat klinkt als muziek in de orenvoor veel mkb'ers. Maar betekent dit dan ook een vlucht naarvoren? Zeker na een zeer onzekere periode waarin veel ondernemersop dit moment zitten.

Economie in transitie biedt volop kansen voor snelle groei

Ondanks de positievesignalen over de Nederlandse economie, blijkt het nog steeds ergmoeilijk voor veel bedrijven om nieuwe groeikansen te benutten.De economische groei en de aantrekkende vraag naar arbeid is gestoeldop een relatieve kleine groep aan groeiende en snelgroeiendebedrijven. Uit recente cijfers blijkt dat iets meer dan de helft van het Nederlandse mkb groeit. Een heel groot deel dus niet.Sterker nog: de kloof tussen groeiende en krimpende bedrijven is de afgelopen jaren in Nederland alleen maar grotergeworden. Digitalisering heeft nieuwe en snel opschaalbareverdienmodellen beschikbaar gemaakt en nieuwe snelgroeiende bedrijvenvoortgebracht. Denk daarbij aan big data, ‘internet of things’,3D-printing en robotisering.

Bestaande verdienmodellen staan door deopkomst van nieuwe technologieën sterk onder druk. Dit heeftbelangrijke gevolgen voor ondernemingen. Zij moeten kunnen omgaanmet een toenemende dynamiek, onzekerheid en moeilijk planbaregroeipaden. Tegelijkertijd biedt een economie in transitie volopkansen voor snelle groei door het slim inspelen op nieuwe kansen enbehoeften. De exponentiële snelheid waarmee allerlei vernieuwingenen nieuwe technologieën zich ontwikkelen, biedt vele mogelijkhedenvoor nieuwe en bestaande bedrijven, maar brengt ook veel risico's metzich mee.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Wat betekent coalitieakkoord kabinet-Rutte IV voor ondernemers?

Kabinet moet vooral helpen de juiste vraag te stellen

Dat de nieuwe coalitie inziet dat het Nederlandse mkb de banen- en innovatiemotor van Nederland is, is natuurlijk heel belangrijk, maar de vraag is of de juiste instrumenten en beleidsmaatregelen ontwikkeld gaan worden die echt aansluiten bij de uitdagingen die mkb-ondernemers ervaren. Want hoewel financiering een belangrijk pijnpunt is gebleven, blijkt het nog veel belangrijker om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Om nieuwe groeikansen te identificeren en door te voeren binnen de organisatie. Door het mkb te stimuleren de juiste vragen te stellen. En te leren hoe ze om kunnen gaan met fundamentele veranderingen.

Een economie in transitie vraagt om verbeeldings- en veranderkracht. Ook bij de overheid. Nieuwe technologie kan hierbij helpen. Maar ook slimme tools en technieken die breed worden ingezet om mkb'ers antwoorden te laten geven op de meest prangende vraag over de toekomst: hoe kan ik groeien binnen een economie in transitie? Dat betekent ook dat de nieuwe coalitie zelf moet innoveren in beleids- en ondersteuningsmaatregelen. En niet met traditionele maatregelen moet komen om nieuwe uitdagingen te beantwoorden. Hier kan en moet de nieuwe coalitie nog belangrijke stappen in zetten. Om te zorgen dat ondernemend Nederland als geheel de transitie kan maken naar de duurzame economie van morgen!

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: 'Ondernemers maken de wereld iedere dag een stukje beter, laten we ze in het zonnetje zetten'

Justin Jansen

Hoogleraar Ondernemerschap

Justin Jansen is hoogleraar Ondernemerschap (Rotterdam School of Management), academisch directeur van het Erasmus Centre for Entrepreneurship en onder meer mede-auteur van de bestseller 'Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen', ook in onze webshop te bestellen. Als lid van de Raad van Advies van De Ondernemer schrijft hij maandelijks een expertblog op deze website, en is onder meer één van de docenten bij Het Groeicollege, een gezamenlijk initiatief van De Ondernemer, nlgroeit en het Erasmus Centre for Entrepeneurship. Hier lees je er meer over.