Doordat er in de afgelopen jaren steeds meer data beschikbaar kwam, werd het mogelijk om diepgaandere analyses te maken. „Omdat er uit steeds meer verschillende bronnen data beschikbaar komt, kun je tot steeds mooiere en interessantere analyses komen. En aan die ‘stuurinformatie’, voor het maken van belangrijke beslissingen, had de markt behoefte. Niet jaarlijks of maandelijks, maar op continue basis.”
De markt heeft behoefte aan ‘stuurinformatie’ voor het maken van belangrijke beslissingen; niet maandelijks, maar dagelijks
Natuurlijk kun je al die data ook handmatig in Excel verwerken, maar daar komt volgens Van Angelen toch wel héél veel handwerk aan te pas. „Als de omvang van je bedrijf toeneemt, kun je niet meer met alleen Excel uit de voeten. Bovendien is werken in Excel ook nog eens ontzettend foutgevoelig. Daarom bouwden wij software die het hele proces automatiseert: van het verzamelen van data tot het genereren van inzichtelijke rapportages en flexibele dashboards. Alle data wordt op één centrale plek verzameld, het data warehouse. Zo kijkt iedere werknemer of aandeelhouder naar dezelfde cijfers. Dat biedt overzicht. Natuurlijk is er ook nog steeds een mogelijkheid om handmatig input te leveren. Maar dan wel vanuit een gestructureerde manier, zodat de juistheid gegarandeerd is.”
Verrassing: een halve ton verlies
Dat Business Insight managers ook tijd bespaart, weet consultant Laura Zandvliet te vertellen. „Eén van onze klanten heeft veel verschillende projecten die soms wel langer dan een jaar lopen. Voordat deze klant Business Insight gebruikte, moest de directeur langs alle projectleiders om te checken hoe het ervoor stond: wat verwachtte de projectleider bijvoorbeeld nog aan kosten en uren te maken? Dat controlerondje werd altijd pas in de laatste paar maanden van zo’n project gedaan. Zo werd er soms onverwachts verlies geleden of winst gemaakt. Daar moest echt verandering, en vooral inzicht, in komen.”
Daarbij werden alle benodigde gegevens uit verschillende bronnen nog ouderwets verzameld en verwerkt in Excel. „Een tijdrovende klus waar een medewerker elke maand wel twee dagen mee bezig is. Enorm zonde van de tijd. Dankzij onze tool heeft dit bedrijf een flinke efficiëntieslag gemaakt. De directeur hoeft niet meer langs alle projectleiders, want zij vullen de gegevens zelf in het systeem in. Die gegevens komen dan in het dashboard terecht, waardoor de directeur in één overzicht per project en per maand, de getallen ziet die hij nodig heeft. Dat scheelt iedereen binnen de organisatie een hele hoop handwerk.”
Bij bedrijfsgroei, groeit ook je data mee
Waar Business Insight ook goed van pas komt, is bij ondernemingen die groeien door middel van buy-and-build, vertelt Zandvliet. „Zo’n ondernemer neemt in korte tijd veel bedrijven over. Dat betekent: snel en hard groeien. Elk bedrijf dat overgenomen wordt, werkt echter met een ander boekhoudprogramma. Ons team aan developers en consultants zorgt ervoor dat alle data van de verschillende bedrijven samenkomt in één overzicht. En omdat deze bedrijven focussen op een snelle groei, kiezen zij er heel bewust voor dit niet inhouse op te pakken, maar uit te besteden aan een externe organisatie.”
Wij hebben een team van vijftien, dat elke dag dedicated met data bezig is en de laatste ontwikkelingen in de markt op de voet volgt
Volgens Van Angelen is data-analyse, zeker in de afgelopen jaren, een vak apart geworden. „Het is best complex hoe data stroomt en waar je al die data vandaan haalt. Daar heb je echt veel specifieke kennis voor nodig. Wij hebben hier een team van vijftien man, dat elke dag dedicated met data bezig is. Deze professionals volgen de laatste ontwikkelingen in de markt op de voet. Dat betekent dat Business Insight ook slim inspeelt op de laatste trends. Denk bijvoorbeeld aan onze forecasting tool, waarmee we op basis van historische cijfers en AI voorspellen hoe het komende jaar eruitziet.”
Zandvliet vervolgt: „Kies je voor een samenwerking met Business Insight? Dan krijg je een consultant tot je beschikking. Hij of zij is jouw persoonlijke aanspreekpunt en weet precies hoe jouw project in elkaar steekt. Daardoor kan de klant heel snel met ons schakelen. Je belt niet met support, maar direct met een vaste medewerker. Zo houden we het persoonlijk.”
Het begin van Business Insight
SINCERIUS, het moederbedrijf van Business Insight, is vijftien jaar geleden opgericht als alternatief voor ‘the Big 4’. Van Angelen was één van de eerste medewerkers. „Wij creëerden de eerste Nederlandse Financial Due Diligence boutique: oprecht, ondernemend, innovatief en oplossingsgericht. Met onze data-analyse vaardigheden en uitgebreide transactie-ervaring bedienen we onze klanten met spot-on analyses. Wij kregen regelmatig de terugkerende vraag uit de markt: ‘Deze analyses willen we eigenlijk zelf ook wel hebben, maar dan realtime!’ En zo geschiedde. Het inladen van auditfiles werd vervangen door directe (API) koppelingen met financiële administratiesystemen van een bedrijf. De transitie werd gemaakt van momentopname (FDD) naar realtime inzicht (BI). Dat werd het begin van Business Insight.”
Weten hoe Business Insight jou verder kan helpen? Klik dan hier.
Bekijk hier de voorwaarden.