Wat begon op de typische zolderkamer bestaat inmiddels uit twaalf voltijdbanen. De Koffiejongens is als bedrijf uitgegroeid tot veel meer dan oprichters Walter Morriën en Corné van Drogenbroek alleen. En dat heeft invloed op hun inzet. Walter vertelt: ,,Corné was altijd al de drijvende ondernemende kracht, ik werkte vooral ín het bedrijf. Sinds zes maanden neem ik ook meer afstand, om me te richten op The Subscription Company waar De Koffiejongens onderdeel van is.”
,,Dat lukt, omdat we een algemeen directeur hebben aangenomen die mijn kartrekker-rol overneemt om de impact te versnellen en internationaal te groeien.” Corné vult aan: ,,Ik houd van uitdagingen. Als er ergens een probleem ontstaat los ik dat graag op.”
Duurzame koffiecups
Die uitdaging bestond uit koffiecups. ,,Die maakt de markt van aluminium of kunststof,” vertelt Walter. ,,Terwijl dat veel duurzamer kan. Wij maken dezelfde cups, maar dan 100 procent biologisch afbreekbaar.” En met succes. Het bedrijf groeit als kool, en daagde Nespresso al eens succesvol uit. ,,We plaatsten een paginagrote advertentie, gericht aan Nespresso. We feliciteerden ze met het plan om ook te experimenteren met biologische koffiecups. Dat is precies waarvoor we het doen, omdat we geloven in onze duurzame missie,” legt Corné uit.
Wij willen de koffieketen emissievrij maken
Walter Morriën, medeoprichter De Koffiejongens
Missie geslaagd, zou je denken. Maar niet voor De Koffiejongens. Walter vertelt: ,,Wij willen heel de koffieketen emissievrij maken. We streven naar nul-emissie!” Gevraagd hoe hij dat voor zich ziet, maakt hij het moeiteloos concreet: ,,Boeren kunnen al prima kunstmest-vrij verbouwen. Als je de koffie vervolgens per zeilschip vervoert en restproducten vergist tot biogas om op te koken, creëer je een duurzame keten.” Het enthousiasme waarmee hij vertelt, verraadt het plezier dat de oprichters zo belangrijk vinden voor hun bedrijf.
Naar Duitsland
Tegelijkertijd breidt het bedrijf uit naar Duitsland. ,,Daar hebben we bewust een tijdje mee gewacht,” licht Corné toe. ,,We wilden de financiële en operationele slagkracht verzamelen om dat goed aan te kunnen. We financieren namelijk alles zelf.” Het doel is om de impact te vergroten. ,,Daarbij kom je onderweg altijd praktische hobbels tegen,” weet ook Walter. ,,Daarom is dit het beste moment, nu ik samen met Corné vooral strategisch werk aan de toekomst van De Koffiejongens.”
De duurzame koffiecups proberen? Surf naar dekoffiejongens.nl.
Dit verhaal kwam in stand in samenwerking met De Koffiejongens.