Branded content

Hoe Attractiepark Slagharen met slim waterbeheer verder verduurzaamt

Aangeboden door Wildkamp
Wildkamp. Lenneke Lingmont
Lenneke Lingmont
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Attractiepark Slagharen is een schitterend tweeledig fenomeen. Aan de ene kant roept het een zweem van nostalgie op. De wat ouderen kennen Attractiepark Slagharen wellicht nog altijd als Ponypark Slagharen. Hoewel er al jaren geen pony meer rondloopt, is die vroegere naam blijven hangen. Maar daarmee doe je het geen recht meer, want het park is de laatste jaren een modern pretpark geworden, met voor ieder wat wils. Van pijlsnelle achtbanen tot activiteiten voor de allerjongsten. Slagharen is met haar tijd meegegaan, niet alleen om bezoekers te blijven trekken, maar ook om toekomstbestendig te blijven. Ook op het gebied van duurzaamheid is de ambitie groot, waarbij door een bijzondere waterbesparende maatregel op dit moment de laatste hand wordt gelegd aan de volgende stap.

,,Slagharen is in 1963 door de familie Bemboom opgericht als Shetland Ponypark Slagharen,” zegt John Arkes, hoofd infra bij het park en al sinds 1975 onderdeel van het team. ,,In eerste instantie was het een park waarbij je per attractie moest betalen, maar in de jaren zeventig besloot men als eerste pretpark in ons land een all-in tarief te rekenen. Eén kaartje voor onbeperkt toegang tot alle attracties in het park. Een nieuw concept dat enorm aansloeg en daarna door bijna elk ander park is gekopieerd. Je kunt wel zeggen dat we altijd met een vooruitstrevende visie hebben gewerkt en dat is anno 2024 niet anders.”

Netcongestie

Attractiepark Slagharen was bijna een halve eeuw een familiebedrijf, tot het in 2012 in handen kwam van de Spaanse groep Parques Reunidos, dat onder andere ook Bobbejaanland in België en Movie Park Germany in Duitsland exploiteert. Een nieuwe eigenaar betekent voor Slagharen dat er financieel meer mogelijk is om het park uit te breiden, te vernieuwen en verder te verduurzamen. Vooral op dat laatste vlak worden momenteel interessante stappen ondernomen, zo vertelt Fred Doldersum, werkvoorbereider technische dienst bij het park.

Lees verder onder de advertentie

,,We hebben als onderneming duurzaamheid hoog in het vaandel staan en hier de laatste jaren al heel wat stappen in gezet. Van ledverlichting en waterbesparende douchekoppen tot zorgen dat alle nieuwe vakantiehuisjes die we bouwen zijn voorzien van een warmtepomp en zonnepanelen. Netcongestie is ook hier in Overijssel een hot item, maar wat niet elke ondernemer weet is dat dit verdergaat dan enkel en alleen stroom. Ook op het gebied van de watervoorziening lopen we in Nederland in verschillende regio’s inmiddels tegen grenzen aan. Mede daarom zijn we als park gaan kijken wat we ook op dat vlak konden doen.”

Netcongestie is ook hier in Overijssel een hot item, maar wat niet elke ondernemer weet is dat dit verdergaat dan alleen stroom en ook geldt voor de watervoorziening

Geschenk uit de hemel

Fred, John en de andere leden van het team zijn gaan kijken welke mogelijkheden er voor het park zijn om water te besparen. Nadat eerder al een recirculatiesysteem voor het waterpark Aqua Mexicana is gerealiseerd volgt het idee om de watertoevoer voor een deel van de toiletten in het park niet meer met leidingwater maar met hemelwater te doen. Water dat ook in Overijssel zo’n 200 dagen per jaar gratis en voor niets uit de lucht komt vallen, daar moet wat mee te doen zijn. Een plan om hemelwater op te vangen, op te slaan en naar de toiletten te pompen voor het spoelen van toiletten en urinoirs werd opgezet. Dit is vervolgens goedgekeurd door het hoofdkantoor, waarna de technische dienst aan de gang kon.

Wildkamp Lenneke Lingmont
Lenneke Lingmont

,,Alles begint met een plan, maar vervolgens gaat het natuurlijk wel om de uitvoering,” stelt John. ,,Voor de verdere uitvoering zijn we in zee gegaan met Wildkamp, een technische groothandel, dienstverlener en specialist op het gebied van water, lucht en elektra die ons geholpen heeft met het opstellen van een slim waterplan en de materialen kon leveren.

We werken al decennialang intensief samen en zij hebben ons kunnen adviseren welk opvangreservoir we nodig hadden, hoe we de regenwatertoevoer moesten opzetten en hoe we het geheel werkend konden krijgen.”

Alles begint met een plan, maar vervolgens gaat het natuurlijk wel om de uitvoering

Besparing

De nieuwe toiletgroep van het Circus Theater wordt momenteel aangesloten op het nieuwe hemelwatersysteem. De betonnen bak die als opslagreservoir dient zit al onder de grond, de leidingen en de pomp zijn al aangelegd. Eenmaal klaar betekent het niet alleen een volgende slag in de strijd om verder te verduurzamen, maar ook een significante kostenbesparing. Hoeveel precies, dat moet de tijd uitwijzen, maar elke liter minder gebruikt leidingwater helpt enorm.

Lees verder onder de advertentie

,,Iedere ondernemer is zich er wel van bewust dat er verduurzaamd moet worden. Is het niet uit ideële overwegingen, dan wel omdat je klanten het verwachten,” stelt Fred. ,,Maar het is ook financieel steeds meer de moeite waard. In 2019 betaalden we bijvoorbeeld 54 cent per kuub water, dat is nu al bijna twee keer zo duur geworden. Niet alleen stroom maar ook water wordt in de toekomst alleen maar schaarser, en hoe eerder je daar iets mee doet, hoe beter het voor je bedrijfsvoering is. En heb je daar zelf niet de kennis en kunde voor, dan zijn er altijd wel experts die je vooruit kunnen helpen. Niets doen is geen optie, in elk geval niet voor ons. We realiseren ons heel goed dat wij als park vooral energie verbruiken voor vermaak en ontspanning, en niet voor een primaire levensbehoefte. Dat moet ook zeker kunnen, maar we vinden wel dat je daar dan bewust mee om moet gaan.’’

Bekijk hier de voorwaarden.