Nieuws Coronavirus

Coronaregels: zo wijzen deze ondernemers klanten op hun gedrag

Het gedrag van klanten, ook een reden achter de oproep van VNO-NCW en MKB-Nederland - 'ondernemers, trek alles uit de kast om een lockdown te voorkomen' - is bij onder meer winkeliers en horeca veel meer dan zomaar onderwerp van gesprek, blijkt uit een rondgang en vele e-mails aan De Ondernemer. Drie ondernemers vertellen over hun aanpak, consumentenpsycholoog Patrick Wessels geeft tips.

Danny Jansen 26 september 2020

Winkel masker corona

Zo maken een aantal winkeliers in Amsterdam duidelijk wat ze van hun klanten verwachten. 'Draag als winkelpersoneel ook zelf mondkapjes', stelt consumentenpsycholoog Patrick Wessels. Foto: ANP.

Volgens het statement van VNO-NCW en MKB-Nederland kunnen bedrijven een belangrijke rol spelen in het beïnvloeden van het gedrag van Nederlanders. Bedrijven, winkels, bouwlocaties en bijvoorbeeld fabrieken zijn immers plekken zijn waar veel mensen elkaar treffen.

,,Om het bewustzijn bij consumenten te vergroten zou het goed zijn hen erop aan te spreken als ze te dichtbij elkaar staan of hun handen niet desinfecteren. Daarbij is het belangrijk om er de reden bij te communiceren, ook al is die natuurlijk bekend bij in principe iedereen," stelt consumentenpsycholoog Patrick Wessels.

Wessels: 'Het helpt als medewerkers mondkapjes dragen'

,,Daarnaast is het goed om consumenten proactief te benaderen als ze binnenkomen. Als het lukt om ze daarmee te verwijzen naar waar het staat of ligt stimuleer je meer doelgericht winkelgedrag. Bovendien helpt het als medewerkers mondkapjes dragen en daarmee zowel de norm stellen als het bewustzijn vergroten dat er wat aan de hand is."

'Niet samen voor één bestelling naar binnen'

,,Ik vind dat onze klanten zich soms iets beter moeten beseffen in wat voor tijd we nu leven. Mijn klanten moeten zich op vijftien vierkante meter bewegen en dus wil ik er maar twee tegelijk binnen hebben," vertelt Miriam Staffhorst van Urban Bakery Rotterdam. ,,Dat lukt ook wel, maar het valt mij op dat veel mensen samen shoppen en voor één bestelling dus ook samen in de patisserie staan.”

,,Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zo lost de rij minder snel op en kan ook maar één collega zijn of haar werk doen. Tot nu toe was het door het lekkere weer voor andere klanten geen probleem om wat langer buiten te moeten wachten, maar nu het net herfst is, wordt dat een heel ander verhaal."

'Ik hanteer twee scheidsrechterskaarten. Een gele en een rode'

Wouter Stevenhaagen, eigenaar van Eetcafé Coster 52 in Haarlem: ,,Er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de regels, dat merken we zeker, maar na een paar biertjes worden coronaregels voor sommigen iets te ingewikkeld. En dan zie ik bijvoorbeeld dat mensen zo wat bij elkaar op schoot gaan zitten. Dit is een plek waar iedereen elkaar kent en dus lopen ze op den duur van tafel naar tafel om lekker met elkaar te gaan kletsen.”

,,Dat moeten we niet hebben en daarom heb ik twee scheidsrechterkaarten. Een gele en een rode. Als ik dan zie dat mensen de regels overtreden, deel ik een gele kaart uit. Het is allemaal met een knipoog hoor, maar zo zien de andere klanten wel dat ik ermee bezig ben. De rode kaart trek ik niet, maar als dat moment er eigenlijk wel is, spreek ik de betreffende persoon even persoonlijk aan op zijn of haar gedrag. Ik denk dat dit de beste manier is om ermee om te gaan. Je moet ook niet te streng worden, want dan weet je zeker dat je zaak leeg blijft.”

Tekst gaat verder onder de foto van horeca-eigenaar Wouter Stevenhaagen.

Wouter stevenhaagen coronamaatregelen ondernemers

'We doen allemaal zo ons best in de horeca'

De Weijenborg uit het Overijsselse Delden stond vóór de coronacrisis te boek als een feestlocatie. Eigenaresse Erna Hemersma gooide het recent echter over een andere boeg en gebruikt haar ruimte nu als tapasrestaurant. ,,We doen nog buitenactiviteiten en ook daarbij wordt de anderhalve metermaatregel over het algemeen goed nageleefd. Het probleem voor ons als horeca-eigenaren zit ‘m helaas ergens anders in.”

Hemersma doelt op het voorval van afgelopen donderdag in Tilburg. Ze baalt ervan dat anderen de regels niet serieus nemen waardoor het aantal coronabesmettingen alleen maar toeneemt. ,,Daar worden we verdrietig van. We doen allemaal zo ons best om ons goed te profileren. De horeca heeft echt geen groot aandeel in het veroorzaken van een lockdown. Maar omdat de regering minder grip heeft op dit soort supportersgroepen, worden wij wél aangewezen. Het is vreselijk jammer.”

Erna hemersma weijenborg coronamaatregelen ondernemers

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.