Nieuws Coronavirus

Directeur failliet verspreidingsbureau: ‘Het spijt me voor de bezorgers, maar er is niks meer’

Directeur Irene Geerts van het in problemen geraakte Apeldoornse verspreidingsbureau Armada verwacht de honderden vaak piepjonge bezorgers hun achterstallige loon niet meer te kunnen betalen. ,,Het is zo snel gegaan. Er is helemaal niks meer. Ik moet nu zelf volgende week gaan solliciteren.’’

Caspar van Oirschot (AD) 24 april 2020

Kiran bhageloe uit deventer bezorgers die geen loon betaald krijgt

Kiran Bhageloe uit Deventer, een van de bezorgers die waarschijnlijk geen loon betaald krijgt. Foto: Hissink

Vorige week kondigde het bedrijf dat al tientallen jaren reclamefolders en krantjes bezorgt in Flevoland, Overijssel en Gelderland plotseling aan faillissement aan te vragen. De coronacrisis en het plotseling wegvallen van een belangrijke klant zouden het bedrijf kopje onder hebben geduwd. De rechtbank had woensdag echter nog geen faillissement uitgesproken, zo meldt het AD.

Geen loon

De mededeling per e-mail aan de honderden medewerkers leidde tot boosheid en onrust bij de vele bezorgers en hun ouders. Er was immers in maart en begin april nog volop door hen bezorgd, maar daar is geen loon voor betaald. Op Facebook regende het boze berichten van jongeren en hun ouders die nog tientallen tot honderden euro's tegoed hebben voor het rondbrengen van folders in onder meer Deventer, Kampen, Apeldoorn en Dronten.

''We hadden het al moeilijk maar nu is alles in een keer in elkaar geklapt''

Irene Geerts, ondernemer

Directeur en eigenaar Irene Geerts van Armada vertelt: ,,We bestaan 45 jaar, maar er is helemaal niets meer. Het faillissement is in gang gezet. Onze grootste klant stopte er door de coronacrisis van de ene op de andere dag mee, daarmee viel ineens veel omzet weg. We hadden het al moeilijk maar nu is alles in een keer in elkaar geklapt. Niemand had dit zien aankomen, we hebben geen tijd gehad om te schakelen. Het spijt me heel erg voor de bezorgers.’’

Volgens Geerts levert de afhandeling van het nakende faillissement weinig op. ,,We huurden het bedrijfspand en leasen de auto's en de machines. Het is een heel triest verhaal.’’

Grote problemen

Die belangrijke klant was Axender. Volgens Geerts was Armada voor 80 procent van de omzet afhankelijk van de opdrachten van dat bedrijf en heeft Axender begin april nadat opeens veel bestellingen geannuleerd werden, de stekker uit de samenwerking getrokken.

Eer en geweten

Begin maart werd bekend dat beheermaatschappij Arcis Axender overnam. Arcis is ook eigenaar van verspreidingsbureau Spotta, een bedrijf dat in deze regio concurreert met Armada. Had Geerts’ Armada toen al niet moeten anticiperen op het wegvallen van haar grootste klant? En had Armada na die overname nog wel nieuwe bezorgers aan moeten nemen? Volgens Geerts niet. Zonder de coronacrisis had Axender dit jaar nog volop werk gehad voor Armada, stelt ze.

''Je moet je voorstellen dat 70 procent van de bezorgers tussen de 13 en 17 jaar is''

Thomas Hopman

Geerts stelt naar eer en geweten te hebben gehandeld. ,,We hadden echt gehoopt dat we in dat nieuwe netwerk van Arcis ook een plekje zouden krijgen, dat is helaas niet gebeurd. Toen we het bericht van Axender kregen zijn we meteen gaan kijken hoe we verder konden gaan. Maar het gaat niet.’’

Coronacrisis

Thomas Hopman, commercieel directeur van Spotta, onderdeel van Arcis: ,,Dat er in maart nog bezorgers zijn aangenomen is volkomen normaal, dat is een continu proces. Je moet je voorstellen dat 70 procent van de bezorgers tussen de 13 en 17 jaar is. Zij lopen gemiddeld een maand of negen folders.’’

De coronacrisis heeft de toch al worstelende folderbranche in het nauw gebracht, stelt Hopman. ,,Zo'n 20 procent van de winkels ging dicht, we hadden ineens 70 tot 80 procent uitval. In april alleen al daalde het volume van de folders met ruim 40 procent. Continu met die lage volumes werken kan niet. Bezorgers zijn de grootste kostenpost en zij moeten toch lopen, of ze nu één of tien folders bezorgen. dus we hebben alles versneld moeten samenvoegen.’’ Spotta neemt het bezorgwerk dat Armada eerst deed nu grotendeels over. Hopman: ,,En we zoeken nog bezorgers...’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.