Podcast

Horeca Nederland: 'We mogen straks open, maar geen idee onder welke voorwaarden'

,,We zijn al weken in gesprek over protocollen, maar daar hebben we tot de dag van vandaag geen sluitende reactie op gekregen. Horeca mag dus open per 1 juni, dat weten we sinds woensdagavond, maar hoe dan open? Enige wat we weten is dat er anderhalve meter afstand geldt", vertelt Dirk Beljaarts, ceo van Koninklijk Horeca Nederland in De Ondernemer Update.

Van onze redactie 7 mei 2020

Dirk Beljaarts, ceo van Koninklijke Horeca Nederland, is voorzichtig positief na de persconferentie-Rutte, ziet een klein lichtpuntje voor de horeca binnen de huidige coronacrisis en die is: 'we weten wanneer we open mogen.' Daaromheen is er nog veel onduidelijkheid, onder meer over de noodpakketten en moet horeca het intussen nog wel zien vol te houden tot 1 juni.

Horeca open op 1 juni: maar hoe dan?

Over die openstelling per 1 juni, zegt Beljaarts in De Ondernemer Update (hierboven te beluisteren): ,,We zijn al weken in gesprek over protocollen, maar daar hebben we tot de dag van vandaag geen sluitende reactie op gekregen. Hóe mogen we open?", vraagt Beljaarts zich af.

Lees ook: Versoepeling corona-maatregelen: wat houdt het in voor de horeca?

Horeca: kritiek op NOW-regeling en minister Koolmees

Beljaarts: ,,We blijven hameren op het noodpakket, op repareren van die NOW. Veel kosten lopen door, de NOW-regeling zou 90% van de loonkosten dekken en dat is ook toegezegd door minister Koolmees. Hij blijft dat ook zeggen. In onze branche is het echter eerder 65, maximaal 70 procent en. zeker niet 90. Er zijn ondernemers die nu stellen: ik heb die NOW aangevraagd, ging uit van die 90 procent en dat is het niet, het was misschien beter geweest om afscheid te nemen van het personeel. De NOW-regeling zorgt voor een deuk in het vertrouwen in het kabinet."

Over de speerpunten van Koninklijke Horeca Nederland de komende periode, zegt Beljaarts: ,,Onder meer dus inzetten op het repareren van de huidige NOW-regeling, het pakket moet die 90 procent behelsen, versoepeling van de ww-voorwaarden, compensatie in huur en de WAB, wat een gedrocht van een wet is en nu al helemaal niet meer is uit te leggen."

Lees ook: Cas Jansen heeft dé anderhalve meter-oplossing voor zijn eetcafé maar moet dicht blijven

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details