Podcast

Horeca Nederland: 'We mogen straks open, maar geen idee onder welke voorwaarden'

,,We zijn al weken in gesprek over protocollen, maar daar hebben we tot de dag van vandaag geen sluitende reactie op gekregen. Horeca mag dus open per 1 juni, dat weten we sinds woensdagavond, maar hoe dan open? Enige wat we weten is dat er anderhalve meter afstand geldt", vertelt Dirk Beljaarts, ceo van Koninklijk Horeca Nederland in De Ondernemer Update.

Van onze redactie 7 mei 2020

Dirk Beljaarts, ceo van Koninklijke Horeca Nederland, is voorzichtig positief na de persconferentie-Rutte, ziet een klein lichtpuntje voor de horeca binnen de huidige coronacrisis en die is: 'we weten wanneer we open mogen.' Daaromheen is er nog veel onduidelijkheid, onder meer over de noodpakketten en moet horeca het intussen nog wel zien vol te houden tot 1 juni.

Horeca open op 1 juni: maar hoe dan?

Over die openstelling per 1 juni, zegt Beljaarts in De Ondernemer Update (hierboven te beluisteren): ,,We zijn al weken in gesprek over protocollen, maar daar hebben we tot de dag van vandaag geen sluitende reactie op gekregen. Hóe mogen we open?", vraagt Beljaarts zich af.

Lees ook: Versoepeling corona-maatregelen: wat houdt het in voor de horeca?

Horeca: kritiek op NOW-regeling en minister Koolmees

Beljaarts: ,,We blijven hameren op het noodpakket, op repareren van die NOW. Veel kosten lopen door, de NOW-regeling zou 90% van de loonkosten dekken en dat is ook toegezegd door minister Koolmees. Hij blijft dat ook zeggen. In onze branche is het echter eerder 65, maximaal 70 procent en. zeker niet 90. Er zijn ondernemers die nu stellen: ik heb die NOW aangevraagd, ging uit van die 90 procent en dat is het niet, het was misschien beter geweest om afscheid te nemen van het personeel. De NOW-regeling zorgt voor een deuk in het vertrouwen in het kabinet."

Over de speerpunten van Koninklijke Horeca Nederland de komende periode, zegt Beljaarts: ,,Onder meer dus inzetten op het repareren van de huidige NOW-regeling, het pakket moet die 90 procent behelsen, versoepeling van de ww-voorwaarden, compensatie in huur en de WAB, wat een gedrocht van een wet is en nu al helemaal niet meer is uit te leggen."

Lees ook: Cas Jansen heeft dé anderhalve meter-oplossing voor zijn eetcafé maar moet dicht blijven

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Broodje Verhaal

Karin Veldhuizen durft het met haar watersportcamping in Heeg anders te doen (mét succes)

Ze is 'allergisch voor saai'. Karin Veldhuizen is van initiatieven is als de Literaire Caravan met Tommy Wieringa en bijvoorbeeld een masterclass Douche Zingen voor Dummies met Lucette van den Berg. De creatief directeur en eigenaresse van watersportcamping Heeg zegt als ondernemer van de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te zijn en van samenwerking met juist concurrentie en bedrijven in andere sectoren, ook als dat helemaal niet logisch lijkt. Voorbeelden te over, in deze storytelling-aflevering van Broodje Verhaal.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
De Ondernemer

Een naam voor je bedrijf: waarom niet je eigen naam zoals Bert Hagendoorn?

In deze nieuwe aflevering van De Namarama Show spreekt gastheer Floris Hülsmann met Bert Hagendoorn. Deze topadviseur opereert simpelweg onder zijn eigen naam: 'Bert Hagendoorn'. Waarom hij dat doet en niet een nieuw verzonnen bedrijfsnaam koos? Dat hoor je in deze podcast.

Details
De Ondernemer

Groter (internationaal) wagenpark? Hier moet je aan denken

Je bedrijf is succesvol, maar om te blíjven groeien heb je een groter wagenpark nodig. Hoe kies je de juiste voertuigen, ook wanneer je naar het buitenland wilt uitbreiden? ‘Het is een kwestie van goed onderzoek doen naar wat bij jouw bedrijf past en nuchter blijven nadenken. Dat iets kan, wil niet meteen zeggen dat het ook móet…’

Details