Podcast

Horeca Nederland: 'We mogen straks open, maar geen idee onder welke voorwaarden'

,,We zijn al weken in gesprek over protocollen, maar daar hebben we tot de dag van vandaag geen sluitende reactie op gekregen. Horeca mag dus open per 1 juni, dat weten we sinds woensdagavond, maar hoe dan open? Enige wat we weten is dat er anderhalve meter afstand geldt", vertelt Dirk Beljaarts, ceo van Koninklijk Horeca Nederland in De Ondernemer Update.

Van onze redactie 7 mei 2020

Dirk Beljaarts, ceo van Koninklijke Horeca Nederland, is voorzichtig positief na de persconferentie-Rutte, ziet een klein lichtpuntje voor de horeca binnen de huidige coronacrisis en die is: 'we weten wanneer we open mogen.' Daaromheen is er nog veel onduidelijkheid, onder meer over de noodpakketten en moet horeca het intussen nog wel zien vol te houden tot 1 juni.

Horeca open op 1 juni: maar hoe dan?

Over die openstelling per 1 juni, zegt Beljaarts in De Ondernemer Update (hierboven te beluisteren): ,,We zijn al weken in gesprek over protocollen, maar daar hebben we tot de dag van vandaag geen sluitende reactie op gekregen. Hóe mogen we open?", vraagt Beljaarts zich af.

Lees ook: Versoepeling corona-maatregelen: wat houdt het in voor de horeca?

Horeca: kritiek op NOW-regeling en minister Koolmees

Beljaarts: ,,We blijven hameren op het noodpakket, op repareren van die NOW. Veel kosten lopen door, de NOW-regeling zou 90% van de loonkosten dekken en dat is ook toegezegd door minister Koolmees. Hij blijft dat ook zeggen. In onze branche is het echter eerder 65, maximaal 70 procent en. zeker niet 90. Er zijn ondernemers die nu stellen: ik heb die NOW aangevraagd, ging uit van die 90 procent en dat is het niet, het was misschien beter geweest om afscheid te nemen van het personeel. De NOW-regeling zorgt voor een deuk in het vertrouwen in het kabinet."

Over de speerpunten van Koninklijke Horeca Nederland de komende periode, zegt Beljaarts: ,,Onder meer dus inzetten op het repareren van de huidige NOW-regeling, het pakket moet die 90 procent behelsen, versoepeling van de ww-voorwaarden, compensatie in huur en de WAB, wat een gedrocht van een wet is en nu al helemaal niet meer is uit te leggen."

Lees ook: Cas Jansen heeft dé anderhalve meter-oplossing voor zijn eetcafé maar moet dicht blijven

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details