Podcast

Horeca Nederland: 'We mogen straks open, maar geen idee onder welke voorwaarden'

,,We zijn al weken in gesprek over protocollen, maar daar hebben we tot de dag van vandaag geen sluitende reactie op gekregen. Horeca mag dus open per 1 juni, dat weten we sinds woensdagavond, maar hoe dan open? Enige wat we weten is dat er anderhalve meter afstand geldt", vertelt Dirk Beljaarts, ceo van Koninklijk Horeca Nederland in De Ondernemer Update.

Van onze redactie 7 mei 2020

Dirk Beljaarts, ceo van Koninklijke Horeca Nederland, is voorzichtig positief na de persconferentie-Rutte, ziet een klein lichtpuntje voor de horeca binnen de huidige coronacrisis en die is: 'we weten wanneer we open mogen.' Daaromheen is er nog veel onduidelijkheid, onder meer over de noodpakketten en moet horeca het intussen nog wel zien vol te houden tot 1 juni.

Horeca open op 1 juni: maar hoe dan?

Over die openstelling per 1 juni, zegt Beljaarts in De Ondernemer Update (hierboven te beluisteren): ,,We zijn al weken in gesprek over protocollen, maar daar hebben we tot de dag van vandaag geen sluitende reactie op gekregen. Hóe mogen we open?", vraagt Beljaarts zich af.

Lees ook: Versoepeling corona-maatregelen: wat houdt het in voor de horeca?

Horeca: kritiek op NOW-regeling en minister Koolmees

Beljaarts: ,,We blijven hameren op het noodpakket, op repareren van die NOW. Veel kosten lopen door, de NOW-regeling zou 90% van de loonkosten dekken en dat is ook toegezegd door minister Koolmees. Hij blijft dat ook zeggen. In onze branche is het echter eerder 65, maximaal 70 procent en. zeker niet 90. Er zijn ondernemers die nu stellen: ik heb die NOW aangevraagd, ging uit van die 90 procent en dat is het niet, het was misschien beter geweest om afscheid te nemen van het personeel. De NOW-regeling zorgt voor een deuk in het vertrouwen in het kabinet."

Over de speerpunten van Koninklijke Horeca Nederland de komende periode, zegt Beljaarts: ,,Onder meer dus inzetten op het repareren van de huidige NOW-regeling, het pakket moet die 90 procent behelsen, versoepeling van de ww-voorwaarden, compensatie in huur en de WAB, wat een gedrocht van een wet is en nu al helemaal niet meer is uit te leggen."

Lees ook: Cas Jansen heeft dé anderhalve meter-oplossing voor zijn eetcafé maar moet dicht blijven

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Boekencast De Ondernemer Leest

De Blauwe Fabel: hoe trots mogen we op de KLM zijn?

Wat vinden onze Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de KLM? De presentatoren van De Ondernemers Boekencast vragen het zich af naar aanleiding van het boek De Blauwe Fabel van klimaatjournalist Ties Joosten. Trots op de Blauwe Zwaan? De hosts zijn kritisch. Waarom? Ze leggen het haarfijn uit in deze nieuwe aflevering van de podcast.

Details
Aandachtstrekkers

Waar ligt de sweetspot van jouw lokale onderneming?

Lokaal ondernemer en ben je op zoek naar de 'sweetspot' van je bedrijf? En is het verstandig een webshop te beginnen als je alleen lokaal of regionaal actief bent? Vragen, vragen, vragen. Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels zouden geen Aandachtstrekkers zijn wanneer ze niet met antwoorden en adviezen komen in hun altijd weer inspirerende gelijknamige podcastserie.

Details
Sleutel tot Succes

Het lange shirts-succes van Girav: 'Voor acht miljard mensen waren er vijf kledingmaten. Da's heel raar toch?"

Hoe de kredietcrisis, ontslagrondes, een romantische ontmoeting en gezonde dosis eigenwijsheid resulteerden in dé oplossing voor een stevig gat in de kledingmarkt: Girav. Met een V. Shirts in zeventien maten, voor lange mannen.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details
Sleutel tot Succes

A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen de vrolijke kleding over de hele wereld het dragen

In de tien jaar dat A Fish Named Fred bestaat werd het van een kledinglijn - kleurrijk, vrolijk, onderscheidend - een internationale lifestyle brand. Verkrijgbaar in meer dan dertig landen, te zien in populaire Amerikaanse tv-series, omarmd door tal van bekende mensen, wereldwijd nu gedragen door veel, héél veel mannen. Hoe hebben Rob Schalker en zijn team dit imperium op weten te bouwen, wat is dus dé Sleutel tot Succes?

Details
De Ondernemer

Eén ondernemer, drie branches: hoe keek dus Ed Bindels naar de persconferentie?

Horeca, retail en clubevents. Ondernemer Ed Bindels is actief in deze drie branches, met Food District Liemès, Amac en Club Basis: hoe keek hij naar de eerste persconferentie Rutte-Kuipers?

Details