Nieuws Coronavirus
Hoe Mark Rutte de zussen Sophie en Michelle op het idee van 'seesoap' bracht
Soms ontstaan de beste ideeën aan het aanrecht. Zo ging het ook bij de zussen Sophie (30) en Michelle (32) Peters. Ze bedachten in de keuken ‘seesoap’, een zeep waarmee je precies kunt zien of je je handen goed gewassen hebt. Lees en luister (podcast) mee met hun enthousiaste ondernemersverhaal.
Laatste update: 22 september 2020 13:00
Eerst een hoeveelheid op je handpalm - ‘zo groot als een walnoot’- dan goed uitsmeren. Als Sophie in de keuken van Michelle showt hoe de zeep werkt, zijn haar handen na een paar seconde helblauw. Maar niet helemaal. De binnenkant van de vingers niet, haar polsen niet, sommige nagels niet. ,,Zo zie je dus waar je goed gewassen hebt. En waar je nog even door moet. Vergelijk het met de rode pilletjes die aantonen of je je tanden goed hebt gepoetst.’’
Ze kunnen zich nog precies herinneren wanneer ze hun zeep - ‘een zichtbare oplossing tegen een onzichtbare vijand’- bedachten. Het was maart 2020.
,,Quarantaine. Iedereen zat thuis. Ons freelance werk viel weg, er kwamen geen vrienden en we konden niet sporten. Op tv zei minister-president Mark Rutte: ‘blijf thuis en was je handen!’ Toen we voor de 84ste keer onze handen stonden te wassen, zeiden we: kunnen we niet iets bedenken waarbij je kunt zien of je je handen goed wast? En dan in een zachte vorm, want zeep is natuurlijk prettiger dan een handgel. Iedereen had in het begin de vellen aan z‘n vingers hangen van alle handgel thuis en in winkels. Dat kon anders dachten we," aldus de zussen in het AD.
Lees ook: Verkoop Seepje en BoxBites door het dak dankzij coronacrisis
En zo werd één en één al snel twee. ,,Het eerste weekeinde hebben we ons kapot gezocht op Google of dit überhaupt al bestond. Toen het antwoord nee bleek, zijn we met producenten in gesprek gegaan. We wisten niks van de wereld van zeep en cosmetica, maar langzaam kwamen we bij dat wat we voor ogen hadden: een zeep in een frisse kleur, blauw. Aanvankelijk dachten we aan de kleur groen. Totdat de producent zei dat mensen groen associëren groene zeep óf..... snot! Blauw staat mee voor fris en schoon.’’
Het nieuwe normaal
Ze togen zelfs regelmatig naar het Utrechtse Griftpark, om passanten hun zeep te laten testen en feedback te vragen. Over de geur bijvoorbeeld. De reacties waren enthousiast. ,,Mensen merkten dat ze met meer aandacht hun handen gingen wassen. Ze zijn toch 20 seconden gefascineerd bezig. Of dat helpt tegen corona? Ja, we zijn overtuigd van wel. Het helpt om het collectieve bewustzijn te vergroten. Het is een optelsom: je handhygiëne gaat omhoog, en daarmee de kans op corona omlaag. Ook nu het aantal besmettingen weer toeneemt, blijft de noodzaak hoog om je handen goed te wassen. Dat gaat het nieuwe normaal zijn.’’
'Het is een optelsom: je handhygiëne gaat omhoog, en daarmee de kans op corona omlaag'
Deze week komen de eerste flacons uit de fabriek. ,,We willen op zoveel mogelijk aanrechten terecht komen. Ook denken we al aan een kindervariant. We merken zelf: hoe we nu onze handen wassen, is een wereld van verschil met in de begintijd van corona.’’
Met dank aan Rutte is zeep hun nieuwe hobby/werk. ,,Toen hij zei: ‘was je handen...stuk!’, borrelde bij ons het idee op. We zeiden: doen we het zelf wel goed? Hebben we nu alles gehad? Waarom kunnen we niet zíen wat we doen? Daaruit is seesoap - zeep die je kunt zien - ontstaan.’’
'Zelf vinden we het een wondermiddel'
Ze hebben allebei een achtergrond in de communicatie/media. En nu ook in de zeep. ,,Een wereld die we totaal niet kenden. Maar inmiddels weten we alles van handen wassen. Wijzen we er mensen op of ze hun handen goed wassen, zoals we eerder deden als we taalfouten zagen. We zijn vooral razend benieuwd of dit gaat aanslaan. We zijn al aan het testen op enkele scholen in de buurt, maar ook voor de zorg denken we dat dit een prima hulpmiddel is. Zelf vinden we het een wondermiddel.’’
Meer weten? Check www.seesoap.nl.