How-to Coronavirus

Ondernemers helpen ondernemers: steeds meer initiatieven

De afgelopen weken zijn er al veel bijzondere initiatieven die mkb-ondernemers, zelfstandigen en thuiswerkers uit de brand moeten helpen gedurende de coronacrisis, op De Ondernemer voorbij gekomen. Er komen steeds meer nieuwe acties bij, een aantal vind je terug op deze pagina die we regelmatig updaten.

Van onze redactie 20 maart 2020

Laatste update: 27 maart 2020 14:55

Support locals arnhem

Ondernemer en culinair consultant Kyonne Leyser.

#SUPPORTYOURLOCALS

Ondernemer en culinair consultant Kyonne Leyser is een noodplatform gestart om lokale ondernemers te steunen tijdens de coronacrisis: #SUPPORTYOURLOCALS Arnhem. Hiermee wil ze culinair ondernemers in Arnhem een podium bieden voor hun initiatieven − van tegoedbon tot speciale bezorgservice en andere ludieke acties. Leyser: ,,Ik zie om me heen hoe moeilijk ondernemers het hebben en ik wilde graag iets voor ze doen.”

De ondernemer stond op het punt een eigen culinair initiatief te lanceren, maar omdat horeca en restaurants hun deuren moesten sluiten, kan ze hier niet mee verder. Nu stelt ze haar platform beschikbaar om andere ondernemers in Arnhem te helpen. Via het platform komen consumenten erachter waar ze in Arnhem producten of maaltijden van lokale ondernemers kunnen afhalen of laten bezorgen, of waar ze cadeaubonnen kunnen kopen die ze later kunnen inwisselen. Er zijn inmiddels 50 ondernemers aangesloten bij het platform.

Dunkin’ deelt donuts uit

Koffie- en donutgigant Dunkin' heeft de handen ineengeslagen met RUMAG. en Thuisbezorgd. Komende week worden er elke dag aan 50 initiatieven, bedrijven en personen donuts uitgedeeld. Kortom: donuts voor degenen die het nodig hebben en verdienen. Op het Instagramaccount van Dunkin' kun je vertellen wie er donuts verdient en waarom. De campagne start 27 maart en duurt 7 dagen.

''We erkennen dat, tijdens deze ongekende crisis, heel wat mensen in België en Nederland te maken zullen krijgen met extreme economische problemen, ook in de horeca''

Dan Hamilton, Managing Director Diageo Northern Europe

500.000 euro van Johnnie Walker voor horeca

Producent van Scotch Whisky Johnnie Walker komt met 500.000 euro ter ondersteuning van bars en horecazaken in België en Nederland die getroffen zijn door de coronacrisis. Het moederbedrijf van Johnnie Walker, Diageo, moedigt de gemeenschap ook aan om gebruik te maken van hun gratis online Diageo Bar Academy Training Course via diageobaracademy.com. De onlinecursus is open voor iedereen die werkzaam is in de drankensector en bestaat uit modules zoals 'Training' en 'Welzijn'. Deze lesonderdelen geven praktisch en ondersteunend advies, en kunnen helpen om rustige periodes te managen.

Dan Hamilton, Managing Director Diageo Northern Europe: ,,200 jaar geleden, toen John Walker in moeilijke tijden belandde na de dood van zijn vader, verzamelde zijn landelijke Schotse gemeenschap zich om hem heen. Het is nu, meer dan ooit, van vitaal belang om hen te helpen die al jarenlang samen met ons zijn. Wat we vandaag aankondigen is een eerste stap in onze inspanning om zoveel mogelijk mensen in het vak te ondersteunen. We erkennen dat, tijdens deze ongekende crisis, heel wat mensen in België en Nederland te maken zullen krijgen met extreme economische problemen, ook in de horeca. We zijn vastbesloten om ervoor te zorgen dat we samen een positieve toekomst tegemoet kunnen zien".

Kwalitaria en Délifrance op bres voor eenzame mensen

Kwalitaria en Délifrance roepen gezamenlijk iedereen op om iemand blij te maken met een kaartje. Met deze actie hopen de formules wat positiviteit te brengen in deze moeilijke tijd. Vanaf nu zijn er gratis kleurkaarten verkrijgbaar in de geopende vestigingen en via de website van beide formules. ,,Zo hoeft niemand zich in deze tijd alleen te voelen”, aldus Martijn Boone van FFC, het formulehuis van Kwalitaria en Délifrance.

Boone: ,,Een grote groep mensen voelt zich eenzaam in deze periode. Dat kan gaan over opa of oma die geen bezoek meer mag ontvangen, maar ook over de buurman of buurvrouw die de deur niet meer uit durft of een vriendje of vriendinnetje die zijn of haar verjaardag niet kan vieren. Hoe fijn is het dan om een kaartje te ontvangen en te weten dat er aan je gedacht wordt? Door het aanbieden van gratis kaarten dragen wij graag ons steentje bij.”

Help duurzame mode-ondernemers

De Sustainable Fashion Gift Card kan gekocht worden op sustainablefashiongiftcard.nl. Vanaf 20 april, de eerste dag van Fashion Revolution Week, wordt de giftcard officieel gelanceerd en kan deze bij alle aangesloten duurzame mode-ondernemers verzilverd worden. Dit zijn er op dit moment 50.

Door de Sustainable Fashion Gift Card te kopen en te verzilveren bij decommunity van fashion-pioniers, steunen consumenten met hun portemonnee de moderevolutie die nodig is om de mode-industrie te verduurzamen. ,,In uitdagende tijden, zoals vandaag de dag met het coronavirus, zijn communities waarbinnen fashion-pioniers elkaar kunnen steunen en motiveren essentieel. Zo werken we aan een gezamenlijke crowdfunding.''

Grafisch advies uit Arnhem

Nu het maatschappelijke en economische leven tot stilstand is gekomen, kan dat voor ondernemers ook een goed moment zijn om vooruit te kijken. Even zonder de hectiek van de dagelijkse praktijk. Waar sta ik en welke richting wil ik op? En past mijn visuele identiteit daar nog bij?

Als je als ondernemer behoefte hebt aan een frisse blik op logo, huisstijl en/of uitingen, wil Arnhems grafisch ontwerper Richard van Zijll de Jong graag meedenken en kijken. Gratis en zonder enige verplichting. ,,Gewoon omdat we elkaar moeten steunen in deze bizarre tijden en ook ik mijn steentje bij wil dragen aan alle positieve initiatieven die ik om me heen zie verschijnen. Een bakje koffie om met elkaar van gedachten te wisselen gaat helaas niet lukken, maar neem contact op via 06 508 32 703 of richard@pino-design.com en misschien kan ik iets betekenen.''

''Juist in deze tijden is het goed en fijn om fit èn met elkaar verbonden te blijven''

Chantal Straver, Doyo Trainingen

Doyo trainingen

Samen sporten op afstand

In tijden waar iedereen redelijk aan huis gebonden is, valt het niet mee of is het in veel gevallen onmogelijk je aan je normale sportroutine te houden. Daar heeft ondernemer Chantal Straver van Doyo Trainingen iets op bedacht. Aanstaande zaterdag kan iedereen gratis deelnemen aan een online live Budo Fit-training. Thuis, met een tablet of laptop binnen handbereik.

Waarom? Straver licht toe: ,,Juist in deze tijden is het goed en fijn om fit èn met elkaar verbonden te blijven. Op deze manier heb je alsnog een echte afspraak om te sporten, en ook nog eens met heel wat anderen, zonder dat je fysiek contact hebt."

Budo Fit is een sportles waarbij Straver focust op flexibiliteit met een yoga warming-up, de deelnemers laat zweten met doeltreffende cardio- en krachtoefeningen om weer gezamenlijk tot rust te komen met een meditatie ter afsluiting.

Duur van de training
Op zaterdag 28 maart is de trainer vanaf 8.50 uur online. Om 9.00 uur start ze de les. De les duurt inclusief uitleg tot zo'n 10.20 uur. Deelnemers kunnen zich aanmelden door een berichtje te sturen naar info@doyotrainingen.nl. Ze ontvangen direct een uitnodiging met instructie om vanuit de eigen woonkamer live bij het evenement aanwezig te zijn.

Kiekie Art-project steunt zzp-fotograaf

Denise Woerdman, eigenaar van FotoLabKiekie en Kiekie Tabloid, kreeg de afgelopen week diverse mails van fotografen die hun werk te koop willen aanbieden voor de verkoop. ,,Toen ontstond het idee een online gallery op te zetten, met daarin het werk van de talenten gebundeld, bedoeld voor de verkoop”, legt Woerdman uit. ,,Want dat willen we bereiken met Kiekie Art, een steuntje in de rug voor de zelfstandig ondernemer: de (beginnende) fotograaf in dit geval.''

Kiekie Art bestaat uit 'upcoming talent' en biedt per fotograaf twee foto’s aan, die op twee verschillende manieren en in vier verschillende formaten gefinished kunnen worden zoals op Fine Art-papier in combinatie met Dibond.

Kijk op kiekie-art.com voor het overzicht van de fotowerken en meer informatie over het bestelproces.

Tulpen van vuilnisbelt gered

De coronacrisis heeft het tulpenbedrijf Bolt Amsterdam, net als vele andere Nederlandse sierteeltbedrijven, in lastige tijden geduwd. Om te voorkomen dat de enorme voorraad tulpen bij het afval belandt, is het bedrijf een actie gestart waardoor consumenten kunnen kiezen of ze de tulpen onder, tegen of boven de kostprijs aanschaffen. Inmiddels zijn meer dan een half miljoen tulpen gered van de vuilnisbelt en kan het bedrijf zelfs voorraden bij andere tulpenkwekers opkopen om aan de grote vraag te voorzien.

Hoewel de actie uit nood is geboren, blijkt het een schot in de roos. Jaap Laan, directeur van Bolt Amsterdam: ,,In eerste instantie wilde ik gewoon voorkomen dat de tulpen, waar we zo veel liefde in hebben gestoken, ongezien en ongebruikt bij het vuilnis terecht kwamen. Ik kreeg dat niet over mijn hart. Door de tulpen onder kostprijs direct bij consumenten aan te bieden, kregen we al snel veel respons. Tegelijkertijd ontstond het idee om de consument drie opties te geven, zodat ze niet alleen ons als bedrijf door deze crisis kunnen helpen, maar ook de gehele tulpenbranche, die nu een eerlijke prijs krijgt voor haar tulpen.”

''We hebben de afgelopen twee jaar enorm veel steun gekregen van Nederlandse ondernemers in de strijd tegen voedselverspilling. Nu willen we graag iets terugdoen''

Joost Rietveld, Country Director Too Good To Go Nederland

Too Good To Go stelt app beschikbaar

Too Good To Go strijdt samen met 1,5 miljoen Nederlandse app-gebruikers tegen voedselverspilling. In de app vind je restaurants, cafés, supermarkten, bakkerijen en hotels die tegen een gereduceerd tarief producten aanbieden die aan het einde van de dag over dreigen te blijven.

Sinds dinsdag 24 maart is het initiatief ‘Steun lokaal - afhalen, zo voor elkaar!’ tijdelijk aan de app toegevoegd. In de app vind je onder de zoekterm ‘Steun lokaal’ afhaalmaaltijden van lokale ondernemers die voor de normale prijs worden verkocht. Het gaat hier niet om onverkochte producten, maar verse maaltijden waarmee je als consument ondernemers kunt steunen. Geïnteresseerde ondernemers kunnen zich hier aanmelden.

Joost Rietveld, Country Director van Too Good To Go Nederland: ,,We hebben de afgelopen twee jaar enorm veel steun gekregen van Nederlandse ondernemers in de strijd tegen voedselverspilling. Nu willen we graag iets terugdoen. We hebben een succesvol platform waarop we iedere dag de verbinding leggen tussen consumenten en ondernemers die overgebleven eten aanbieden. We hopen nu deze verbindingskracht vanuit een andere invalshoek te kunnen gebruiken om ondernemers door deze lastige tijd te loodsen.”

Manpower lanceert Werken voor NL

Manpower heeft Werken voor NL, een vacaturesite voor bedrijven in vitale sectoren, gelanceerd. Zo wil het uitzendbureau vacatures van bedrijven die de samenleving draaiend houden snel invullen en mensen die thuis zitten aan het werk helpen.

Daar waar de werkgelegenheid in vele sectoren inzakt, is het voor andere branches en bedrijven nu alle hens aan dek. Bij het UWV, in de logistiek en in andere belangrijke sectoren zoals de zorg zijn dringend mensen nodig. Alleen al voor de vacatures die bij Manpower uitstaan, is per direct vraag naar minimaal 1000 werknemers.

Ook distributiecentra van bijvoorbeeld medische bedrijven en bezorgbedrijven zijn met spoed op zoek naar magazijnmedewerkers en pakketbezorgers. Bij al deze organisaties neemt de vraag naar mensen momenteel juist enorm toe.

Janine Bos, directeur Manpower Nederland: ,,Naast het werven van nieuwe medewerkers voor onze opdrachtgevers, zijn we ook druk bezig om mensen die plotseling geen werk meer hebben direct te herplaatsen. Manpower brengt hen onder bij andere organisaties en branches die nu juist extra mankracht nodig hebben. Zo kunnen mensen die normaal gesproken in de luchtvaart werkzaam zijn nu bijvoorbeeld aan de slag als logistiek medewerker om supermarkten te bevoorraden.”

Op de website is ook informatie te vinden over veilig werken in deze periode. Uiteraard volgen alle bedrijven de richtlijnen van het RIVM, net als Manpower.

''Onze leveranciers kunnen blijven leveren. Zo kan de hele keten van leveranciers en lokale producenten hopelijk het hoofd boven water houden''

Caroline van der Lande, De Buurtboer

Buurtboer bedrijfslunch

De bedrijfslunch bij thuiswerkers thuis

Bedrijfslunchleverancier de Buurtboer bezorgt de lunches niet meer op kantoor maar bij thuiswerkers aan huis. Zo blijven lokale leveranciers gesteund en werknemers voorzien van een gezonde en gevarieerde invulling van de lunch.

,,De terechte oproep van de overheid om thuis te werken heeft het leven van bijna alle Nederlanders op zijn kop gezet,” zegt Caroline van der Lande, medeoprichtster van De Buurtboer. ,,Voor de Buurtboer betekent dit dat we niet meer bij klanten op kantoor kunnen leveren, maar ook onze leveranciers worstelen met de teruggelopen afzet door gesloten winkels en horeca. Daarom hebben wij besloten om onze lokale ambachtelijke producten te blijven aanbieden tijdens deze crisis. Zo kunnen onze leveranciers blijven leveren en kan de hele keten van leveranciers en lokale producenten hopelijk het hoofd boven water houden.”

Werkplek kosteloos verplaatst

Coworking-community StartDock – een serviced office provider met vestigingen in Amsterdam en Rotterdam – biedt alle huurders in de community deze dagen de mogelijkheid hun werkplek kosteloos te verplaatsen van de werkplek in het StartDock-kantoor naar hun huisadres.

Alle coworkers in de community krijgen het meubilair gratis thuisbezorgd en hebben de mogelijkheid te kiezen voor het reguliere meubilair van de StartDock-locatie of een werkplek van Fleksdesk.nl met wie StartDock een samenwerking heeft. Fleksdesk.nl is verhuurder van ergonomische zit-sta-bureaus. De bureaus worden tot aan de voordeur van de huurders geleverd om fysiek contact te beperken. De werkplek-verhuisregeling blijft in stand totdat de thuiswerkmaatregel door de overheid wordt ingetrokken. Op dat moment zullen StartDock en Fleksdesk.nl het meubilair weer kosteloos terugbrengen naar de StartDock-locaties.

Thuiswerk schot thuis corona

Opvouwbaar geluidsscherm voor thuiswerkplek

Het bedrijf EASY Noise Control is leverancier van akoestische materialen en oplossingen voor zowel bedrijven als particulieren. Ook bij dit bedrijf wordt er momenteel grotendeel thuis gewerkt. Dat heeft geleid tot de ontwikkeling van een nieuw product: een opvouwbaar geluidsscherm voor de thuiswerkplek.

Het tafelscherm (foto boven) creëert een thuiswerkplek met minder afleiding, meer concentratie en hogere productiviteit en is gemaakt van een hoge persing akoestisch materiaal. Na gebruik wordt het scherm in een handomdraai opgevouwen tot een pakket dat eenvoudig kan worden opgeborgen. Er is ook gedacht aan de kleine thuiswerker die niet naar school kan. Het tafelscherm is daarom beschikbaar als heus kasteel.

Saving The Plants

Ons familiebedrijf, schrijft Anika Zwinkels ons, is een handelskwekerij in potplanten, wordt keihard getroffen door de coronacrisis.

'Wekelijks zijn we genoodzaakt 50.000 planten weg te gooien. Een pijnlijke tijd, maar we beseffen ook dat we er niet alleen voor staan. We worden allemaal getroffen door de coronacrisis. Juist daarom zijn we het project Saving The Plants gestart, met dit project halen we geld op voor het Rode Kruis. Je kunt online een luchtzuiverende plant bestellen. Op deze manier red je een plant, zorg je voor gezonde lucht in huis en doneren wij €5,- per verkochte plant. Op deze manier gaan we samen de strijd aan tegen het coronavirus'.

Meer informatie vind je hier: www.savingtheplants.com

Eindhovense ondernemers: NLtegenCorona

Twee ondernemers uit Eindhoven zijn gestart met het initiatief NLtegenCorona. Doel is om zoveel mogelijk hulpvragende personen te koppelen aan mensen die hulp kunnen bieden. De kern van het initiatief ligt bij deze website waar mensen kunnen aangeven, door middel van een invulformulier, of en wat voor hulp zij kunnen bieden of nodig hebben.

Deze gegevens worden opgeslagen en omgezet door hulpvragen te koppelen aan de mensen die aangeven hulp te kunnen bieden. Voorbeeld? Er kwam een hulpvraag van de vrijwilligerscoördinator van Vitalis Woonzorg Groep om de eenzame ouderen, die momenteel door besmettingsgevaar geen bezoek meer mogen ontvangen, op te vrolijken. De ondernemers hebben aangemelde hulpgevers gevraagd, wanneer zij dit wilde, contact op te nemen met Vitalis om gekoppeld te worden aan een van de oudere zodat zij de komende tijd de eenzaamheid samen kunnen aanvechten door bijvoorbeeld een kaartje te sturen, iets lekkers bij de receptie af te geven voor ze of bijvoorbeeld telefonisch contact te hebben wanneer dit mogelijk is.

''We draaien de markt om en maken het werk maken dat nu relevant is voor mensen en bedrijven''

Leroy Duivenvoorden, initiatiefnemer #CREATENOW

Createnow corona zzp

Opdrachten via #CREATENOW

Creatieve zelfstandig ondernemers die door de crisis zonder of met veel minder klussen zitten kunnen nu opdrachten aannemen via #CREATENOW, een initiatief van de Amsterdamse brand studio Marketing Schmarketing. Het platform laat ondernemers op afstand samenwerken voor specifieke opdrachten, neemt het projectmanagement uit handen en gaat op zoek naar klanten om het werk te verkopen.

,,Wat willen we communiceren in een wereld die verandert? We roepen alle creatives op om juist nu samen werk te maken. De documentaire waar je het te druk voor had, de fotoshoot die echt laat zien wie jij als artiest bent. We draaien de markt om en maken het werk maken dat nu relevant is voor mensen en bedrijven”, zegt Leroy Duivenvoorden, oprichter en strategic director van Marketing Schmarketing.

‘Pay what you can’ voor filmmakers en cameramensen

Ook veel professionele filmmakers en cameramensen zitten door de coronacrisis zonder werk thuis. Via het nieuwe online platform ‘Pay what you can’ kan iedereen deze mensen inschakelen voor het opnemen en monteren van een kwalitatief goede video.

,,Op dit moment zien we dat veel cameramensen, met name in de evenementenwereld, zonder werk zitten”, vertelt initiatiefnemer Jos Mitsunaga. ,,Aan de andere kant zien we dat thuisblijvers elkaar meer dan ooit via video willen bereiken, maar niet allemaal gewend zijn om met standaard-filmbudgetten te werken; van yogadocenten en trainers tot leerkrachten en predikanten. Dit platform helpt die mensen om voor weinig geld een professioneel filmpje te laten opnemen én monteren.”

De uitvoering is simpel: de opdrachtgever kan op deze plek een filmmaker boeken. De stappen – zoals het kiezen van een datum, de duur van de film en het beschikbare budget - zijn heel eenvoudig. ,,Het is net zo simpel als een pizza bestellen”, zegt Mitsunaga. ,,Eigenlijk zijn we een soort bezorgservice van filmmakers.”