Nieuws Coronavirus

Was nou maar naar Specsavers gegaan. 'Nou, dat doen we weer', weet directeur Remko Berkel

Met omzetten die tijdens de coronacrisis op momenten kelderden tot wel 80 procent, blijft de Britse brillenketen Specsavers wel degelijk optimistisch over de toekomst. ,,De vergrijzing en innovaties zorgen voor groei, vooral in de hoorzorg. De rek is er zeker nog niet uit'', zegt Remko Berkel, directeur Specsavers Nederland.

Sanne Schelfaut | AD 6 augustus 2020

Remko berkel specsavers brillen succes coronacrisis prijzenvergelijking

Remko Berkel, directeur Specsavers Nederland.

Het zorgde met name bij zelfstandige opticiens voor gefronste wenkbrauwen: Specsavers klopte voor al zijn winkels aan bij de staat voor loonsubsidie (NOW-regeling). Een bedrijf dat al jaren winst maakt en toch een beroep doet op staatssteun? ,,Dat deden we niet zomaar. Onze winkels bleven open, maar de omzet kelderde vanaf half maart op momenten tot wel 80 procent. Aangezien niemand wist hoe lang de pandemie ging duren, hebben ook wij gebruikgemaakt van loonsubsidie'', vertelt Remko Berkel (42) in het AD.

Sinds 2016 staat hij aan het roer van de Nederlandse tak van de Britse brillenketen, die twintig jaar geleden de Nederlandse markt bestormde. Een prijsvechtersmentaliteit én uitgekiende marketingcampagne resulteerden in 143 oog- en hoorzorgwinkels.

Volgens Berkel was het geld uit Den Haag nodig om te voorkomen dat hij moest ingrijpen in de organisatie. ,,Van het toegekende bedrag hadden we de helft nodig. De andere helft betalen we keurig terug, want gelukkig is het tij gekeerd. Zo draaiden we in de maand juli zelfs een betere omzet dan juli vorig jaar.''

'Het kan bijna niet anders dan dat de huur omlaag gaat'

Specsavers betaalde ook een lagere huurprijs voor de winkelpanden. Met 75 procent van de pandeigenaren heeft de keten voor haar franchisers afspraken gemaakt over huurkorting, met een kwart vindt nog steeds overleg plaats over een regeling. Berkel verwacht trouwens dat de huurprijzen structureel zullen dalen. ,,Deze crisis heeft hoe dan ook gevolgen voor de winkelstraat. Er zullen winkels omvallen, de leegstand loopt op. Dan kan het bijna niet anders dan dat de huur omlaag gaat.''

''Gelukkig is het tij gekeerd. Zo draaiden we in de maand juli zelfs een betere omzet dan juli vorig jaar''

Remko Berkel, directeur Specsavers Nederland

Het aantal Specsavers-winkels zal volgens Berkel niet dalen. ,,Met 143 winkels hebben we een goede spreiding in het land, het aantal fysieke zaken blijft de komende jaren stabiel. Hooguit zullen we af en toe naar een betere locatie verhuizen, maar ik voorzie niet dat we meer dan een handvol winkels gaan sluiten.''

Groeispurt Specsavers door verkoop gehoorapparaten

Specsavers Nederland sloot het gebroken boekjaar 2019/2020 positief af met een omzetstijging van 4 procent. De omzet steeg tussen 1 maart 2019 en 1 maart 2020 van 150 miljoen in het vorige boekjaar naar 156 miljoen euro. Het bedrijf geeft niet aan welk bedrag er na aftrek van alle kosten overblijft, maar volgens Berkel is er opnieuw winst gemaakt.

,,De verkoop van brillen en contactlenzen is gestegen, optiek liet een stijgende lijn zien met een omzetgroei van 2,5 procent tot 121 miljoen euro. Maar de grootste groei zit vooral in onze horendivisie: plus 9,4 procent in vergelijking met vorig jaar. De omzet van onze hoorzorg steeg tot 35 miljoen en ik verwacht dat die groeispurt zeker niet voorbij is.''

Foto onder: Een oogmeting bij Specsavers in coronatijd. Foto: AD/Marco De Swart

Specsavers oogmeting omzet corona tijd

'Specsavers gaat door met commercials waarin we wijzen op prijsverschillen'

Dat hoorapparaten gretig aftrek vinden, heeft volgens Berkel niet alleen met de vergrijzing te maken. ,,Jarenlang was het voor mensen een emotionele en financiële drempel om een hoorapparaat aan te schaffen. Tegenwoordig zijn de apparaten een stuk kleiner, je ziet ze bijna niet meer zitten. En we hebben de markt opengebroken met de verzekerde zorg. Ons doel is professionele hoorzorg bereikbaar maken voor iedereen. Het is onzin dat je duizenden euro's moet neertellen voor deze apparatuur, er werd en wordt te veel verdiend op deze tak van sport. Onze tactiek slaat aan, want we zijn in drie jaar tijd qua omzet verdubbeld en sinds een jaar marktleider.''

Dat Specsavers door de concurrentie een aantal keren is beschuldigd van agressieve prijsvergelijkingen, doet Berkel niet veel. ,,We vinden het van belang dat de consument weet wat de verschillen in prijs zijn. Dus we gaan zeker door met onze commercials waarin we wijzen op deze verschillen.''

'Was nou maar naar Specsavers gegaan'

Op reclamegebied maakte Specsavers ook naam met de bekende 'Was nou maar naar Specsavers gegaan'-spotjes zoals de beachvolleyballer die denkt dat hij het winnende punt maakt, terwijl hij niet tegen de bal maar tegen een meeuw slaat. De laatste tijd zijn de reclamespotjes van de keten een stuk zakelijker en eenvoudiger. ,,Dat heeft vooral met de coronaperiode te maken, we vonden een uitgebreide campagne niet passend. Maar binnenkort komen we terug met een nieuwe campagne die voor een glimlach zorgt.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.