Nieuws Coronavirus

De taxi staat stil en chauffeur zit thuis: coronacrisis ramp voor branche

Taxibedrijven hebben het moeilijk nu ze voor de gebruikelijke klussen niet nodig zijn. Ritjes naar Schiphol? Nul. Leerlingenvervoer? Nada. Uitgaanspubliek? Is er niet. De taxi staat stil en de chauffeur zit thuis.

Henk den Ridder (AD) 8 april 2020

Taxi zevenbergen goverde crisis

Jan (links) en Harry Goverde bij enkele van de 110 stilstaande taxiwagens. Foto: Marcel Otterspeer

,We kunnen er niks aan veranderen. En dat geeft dan nog een beetje rust’’, zegt Jan Goverde van Taxi Goverde uit het Brabantse Zevenbergen in het AD. Overal in het land staan de taxi’s werkloos te wachten op passagiers die niet komen. De taxi-Mercedes is door het coronavirus verdreven uit het straatbeeld. Het nette pak van de chauffeur hangt in de kast.

Pak slaag taxibranche

Net als veel van zijn collega's is Tonny de Groen van Taxi De Groen uit Roosendaal afhankelijk van grote opdrachten. Het leerlingenvervoer ligt helemaal stil. De hele maand nog. Een deel van het zorgvervoer is nog wel nodig, zegt De Groen. ,,Met name het dialysevervoer en het bestralingsvervoer rijdt nog’’, weet De Groen.

,,En de rest staat stil’’, voegt de Roosendaalse ondernemer er aan toe. Geen luchtvaartvervoer, geen vakantiereizen. Bij Jan Goverde hetzelfde verhaal: ,,Dat ons bedrijf een gigantisch pak slaag krijgt, is wel duidelijk.’’

''Gelukkig bieden wij alle soorten vervoer aan. Anders hadden we helemaal niks gehad''

Edwin Rous, Taxi Geers Bergen op Zoom

De Groen en Goverde werken al sinds 2008 samen op het gebied van ziekenvervoer. In TaxiPro, het vakblad voor de taxibranche, stond een artikel dat gemeenten het doelgroepenvervoer toch voor 80 procent zouden moeten vergoeden aan de vervoerders. Ook al is er niet gereden.

Broekzak-vestzak

Ook Goverde weet dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten dit heeft geadviseerd aan haar leden, de gemeenten. Hij zegt: ,,Dat wil ik best, maar het is me nog niet gelukt.”

Het is een broekzak-vestzakverhaal. Als de gemeenten inderdaad 80 procent van niet-gereden ritten gaan vergoeden, dan hoeft het UWV weer minder te betalen voor thuiszittende chauffeurs.

,,Dramatisch’’', is het eerste woord dat planner Edwin Rous van Taxi Geers in Bergen op Zoom uitbrengt als we bij hem informeren hoe het bedrijf ervoor staat. ,,Het aantal ritten is met 90 procent gedaald. Gelukkig bieden wij alle soorten vervoer aan. Anders hadden we helemaal niks gehad.”

Noodmaatregelen

Van de 72 medewerkers van Taxi Geers zitten er nu dagelijks niet meer dan zes of zeven op de weg. Voor de rest is deeltijd WW aangevraagd. Of die er voor hen komt, is maar de vraag. De rondgang langs de taxibedrijven leert dat de noodmaatregelen niet voor iedereen even duidelijk zijn.

Jeroen Valster van Taxi Centrale Breda heeft een ander verhaal. Hij werkt louter met zzp’ers. Hij heeft ook geen eigen wagens. ,,Wij richten ons vooral op de straattaxi; particuliere en zakelijke mensen. En dat vervoer ligt voor 99 procent op zijn gat.” Op de vraag hoe hij overleeft, zegt Valster: ,,Zuinig aan doen. En wachten op betere tijden.”

Taxi Centrale Breda doet ook aan touringcar-vervoer. Valster: ,,Samen met Taxi Vos uit Zevenbergen. Maar ook dat vervoer ligt helemaal op zijn gat.” Hij vreest vooral dat de grote jongens in de taxiwereld het niet gaan redden. ,,Wij zijn flexibel. Wij kunnen buigen. Maar voor die grote bedrijven is het heel erg.”

''Al gaat alles mòrgen open, dat wil nog niet zeggen dat er gelijk Chinezen en Amerikanen naar Nederland komen''

Jeroen Valster, Taxi Centrale Breda

Toch komt er een tijd dat de overheid alles weer vrij geeft. Op die dag wacht iedereen. Jeroen Valster ook: ,,Al gaat alles mòrgen open, dat wil nog niet zeggen dat er gelijk Chinezen en Amerikanen naar Nederland komen.” De markt zal zich in zijn ogen langzaam herstellen.

Busjes

Voorlopig kunnen de taxibazen het aan met veel minder mensen. ,,Ik zet nu alleen mensen in die fysiek helemaal oké zijn’’, zegt Jan Goverde. ,,En ik rijd alleen met taxibusjes, want daarin kun je anderhalve meter afstand houden.”

Bij Taxi De Groen heeft het personeel aangebonden om in pools de spaarzame ritjes te rijden. En Edwin Rous van Taxi Geers zegt dat hij nu maximaal zes of zeven keer een ritje heeft op een dag. Ondernemer zijn is even niet leuk. ,,Het is werken in een stressvolle omgeving’’, concludeert Goverde.

De bond voelt het advies van verkeersminister Van Nieuwenhuizen om alleen een taxi te nemen als daartoe een absolute noodzaak is, haast als een verbod. ,,Dat leidt er in elk geval toe dat taxibedrijven in de consumentenmarkt te maken krijgen met een omzetverlies oplopend tot wel 100 procent”, zegt voorzitter Bertho Eckhardt van brancheorganisatie Koninklijk Vervoer Nederland (KVN).

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.