Een winkelier moet wel actief deurbeleid voeren en klanten aanspreken op het dragen van een mondkapje. Zo bevordert hij de naleving van de wet. Met de invoering van de wettelijke mondkapjesplicht afgelopen dinsdag 1 december ontstond hierover onduidelijkheid.
INretail adviseert winkelondernemers om een klant aan te spreken op het dragen van een mondkapje en voor duidelijke communicatie hierover te zorgen. Dat kan bijvoorbeeld via deurposters bij de winkelentree. Op die manier wordt de al klant twee keer aangesproken op de verplichting tot het dragen van een mondkapje. Weigert de klant alsnog een mondkapje te dragen, dan mag de ondernemer de klant uit de winkel weren. Als de klant dan toch de winkel ingaat is hij of zij in overtreding met de wet en kan hij of zij daarvoor een boete krijgen.
Lees ook: Mondkapje verschiet van kleur dankzij deze jonge ondernemer (22)
Ondernemers zijn dus verplicht om de mondkapjesplicht te handhaven en krijgen geen boete als de klant geen mondkapje draagt, zolang de naleving van de wet actief gestimuleerd wordt. De minister van Justitie zal naar verwachting hierover ook duidelijkheid geven aan gemeenten en handhavers.