Nieuws Horeca
2022 rollercoaster voor Won Yip: 'Veel mensen hebben niets geleerd van corona'
Met een positieve instelling begon horecaondernemer Won Yip aan 2022. Corona leek voorbij en na de lockdowns had hij er echt zin in. Collectief in een mum van tijd de opgelopen schade wegwerken, dat werk. De saamhorigheid was echter nergens meer te bekennen, het werd ieder voor zich en politici lieten het op alle terreinen afweten. Yip vat het jaar samen als de tekst in een fortune cookie: ‘Alles wat niet kan, kan’.
Laatste update: 31 december 2022 10:15

Won Yip, horecaondernemer en voormalig investeerder bij Dragons' Den. Foto: Annemieke van der Togt.
Eindejaarsverhalen 2022
Met een serie van zeven ondernemersinterviews blikt De Ondernemer terug op een boeiend 2022. Klik op een naam hieronder en lees ook dat Eindejaarsverhaal.
1 - Erik-Jan Ginjaar, Postillion Hotels
2 - Frederiek Waninge, House of Fred/Cozy Pillow
3 - Won Yip, horeca-topondernemer/Dragons' Den
5 - Eric van Eerdenburg, Mojo/Lowlands
Lunchtijd in Majestic, een van de restaurants van Won Yip op de Dam in Amsterdam. Overal lichtjes als onderdeel van de kerstversiering. Gasten staan in de rij voor een tafeltje binnen, sommigen kiezen meteen al voor een plekje onder de heaters op het terras. Veel toeristen, zoals altijd op de Dam. Geroutineerd runt het personeel de gang van zaken. Hun handelingen verraden ervaring.
Voor Yip heeft 2022 wisselende gezichten: sinds alles weer open is, heeft hij op de Dam het ene omzetrecord na het andere gedraaid, maar hij zag tegelijk hoe veel mensen de lessen van corona meteen weer naast zich neerlegden. En er was een heuse première voor een twee uur durende documentaire over zijn leven. De film gaf een verrassend beeld van de ondernemer. Yip vertelt.
"In eerste instantie was ik de grootste domoor die er was. Nu krijg ik te horen: ‘Jij hebt mazzel’"
,,Het WK was voor ons heel goed. Commercieel gezien is een WK in de wintermaanden voor ons beter dan een WK in de zomermaanden. Het zijn toch een beetje die kwakkelweken in het najaar en dat werkte nu goed voor ons. Onze bedrijfsresultaten gaan momenteel sowieso door het dak! Dat heeft ook te maken met de locaties die wij hebben en dat geeft vertrouwen voor de toekomst. Locatie, locatie, locatie, daar draait het om in 2023.”
Meer loon om personeelstekort het hoofd te bieden
,,Maar bij ons zit de druk er ook op. Het helpt dat je al drie decennia actief bent en dat we acteren op het moment dat het nodig is. Bij mij heeft het personeel allemaal een salarisverhoging gekregen. Niet aan de achterkant, maar aan de voorkant, in maart, april. Ik wilde wel van iedereen de garantie dat ze tot 9 januari 2023 in dienst zouden blijven. Anders ging het feest niet door. Ben je voor 9 januari weg, dan draai ik alles terug. En het kon niet zo zijn dat je met mijn salarisverhoging naar de buren ging van ‘kijk eens wat meneer Yip mij betaalt, wat gaat u betalen?’.”
Won Yip adviseert: niet terug naar situatie voor corona
,,Vroeger zei ik: als je open bent, heb je een kans. Als je dicht blijft, gaat er sowieso niets gebeuren. Tijdens de avondklok baalde ik dat ik eerder dicht moest, waardoor ik uren omzet misliep. Nu is dat zelfs bij ons veranderd. We kijken nu kritisch naar de nachtelijke uren. Heeft het nog zin om tot 3 uur open te blijven en te jagen op omzet? Personeel is schaars, je hebt dure beveiligingskosten. Je kunt niet meer terug naar de situatie voor corona. Daar heb je te veel uitdagingen voor.”
Lees ook: Om CTB bedreigde Postillion-directeur Ginjaar: 'Bij een nieuwe coronacrisis zou ik hetzelfde doen'
,,Iedereen moet zijn prijzen verhogen, wij ook. Je moet blijven rekenen met de marges die je nodig hebt, want anders ga je kapot. Ik spreek ondernemers die zeggen ‘dat gaat bij ons niet’. Dan ga je het dus niet overleven. Ik krijg ook regelmatig aanpassingen. ICT-kosten 16 procent omhoog, huur 14,53 procent, inkoop 15 procent. Alles omhoog. Natuurlijk kunnen wij goed onderhandelen. Het helpt dat je 32 jaar actief bent, je rekeningen altijd betaald hebt. Goede jaren, slechte jaren, altijd je kop boven water gehouden. Dan ga je in gesprek met je leveranciers, je verhuurder; het helpt gewoon. Ondernemers met één of twee zaken hebben veelal deze leverage niet. Die hebben of krijgen het heel zwaar.”
Won Yip zet energietarieven vast, net als zijn hypotheekrente
,,Energietarieven zijn voor mij hetzelfde als de hypotheekrente. Die zet je ook vast. Ik heb de energie vastgezet tot eind '23. Er zijn genoeg collega’s die zeiden dat ik te veel betaalde. Dat zal wel, maar ik wilde er niet over nadenken. In eerste instantie was ik de grootste domoor die er was. Nu krijg ik te horen: ‘Jij hebt mazzel’.”
'Mijn personeel kreeg in april al een loonsverhoging; moeten ze wel tot 9 januari 2023 in dienst blijven'
,,Ik ben gestopt met ondernemers advies te geven. Ze komen meestal als er niets meer te redden is. Je gaat met ze in gesprek en je stelt vooraf: open boek, geen geheimen. Maar dan vertellen ze toch niet de hele waarheid en kan ik ze geen advies geven. Als jij een lening bij een leverancier achterhoudt, kan ik geen onderhandelingen voor je voeren. Schaamte en terughoudendheid hierin is typisch Nederlands. Als ik in Amerika met iemand praat weet ik binnen een half uur alles: hoe zijn hond heet, wat hij verdient, wat hij in de toekomst denkt te gaan verdienen, de rente die hij betaalt op zijn hypotheek."
Lees ook: Frederiek verkocht in 2022 haar winkel-concept: 'Corona dwong me anders naar meisjesdroom te kijken'
,,2DOC heeft mij in de afgelopen jaren gevolgd voor een documentaire: Koning op de Dam. Hij werd begin oktober uitgezonden. Online is hij nu al meer dan een miljoen keer bekeken. De reacties waren alleen maar positief. Hij komt ook uit in een tijd waarin we echt met z'n allen aan de bak moeten. Er zijn veel ouders die zeggen: ‘we gaan hem nog een keer bekijken met de kinderen. Die steken daar iets van op’. Critici die ernaar hebben gekeken waren verrast; zij hadden een jetset-film verwacht, maar dit was de rauwe versie, de echte, inclusief het verhaal van mij als Chinese migrantenzoon.”
Won Yip stopte met Dragons' Den
,,Ik ben dit jaar uit Dragons’ Den gestapt. Ik had er geen tijd meer voor. Die docu kwam uit. Ik heb andere activiteiten. Het was een mooi moment om te stoppen. De projecten uit het eerste seizoen in 2019 gaan nu pas draaien en vragen toch aandacht. Ik ben bij zeven projecten betrokken. Allemaal kansrijk, anders had ik het niet gedaan. Ik koos steeds voor de mensen, daarna pas voor hun project.”
Won Yip, hier met Dragons' Den-investeerders Shawn Harris en Bas Witvoet aan zijn zijde. Foto: Annemieke van der Togt.
Personeel motiveren door aanwezig te zijn
,,Ik heb dit jaar harder gewerkt dan ooit. Fysieke aanwezigheid is belangrijk. We draaien nu zonder management. Die heb ik er in coronatijd uitgesneden. Ik ben nu de general manager en ik bemoei mij overal mee. Ik denk dat dat nu ook moet, fysieke aanwezigheid is nu essentieel. Het werkt motiverend voor mijn personeel als ik er vroeg ben, in plaats van dat ik een appje stuur van een vakantieadres met: ‘je moet even wat harder werken’."
,,Ons betrekkelijk nieuwe restaurantproject in Scheveningen verloopt moeizaam. Persoonlijk vind ik dat we in 2022 een goed jaar gedraaid hebben. Het ging open toen corona begon. Die eerste twee jaar tel ik dus niet. Mijn standhouders, terecht, wel. Voor hen was dit het derde jaar. Het concept heeft nog tijd nodig. Het is een nieuw stuk van Scheveningen. Er moet meer traffic komen en de leegstand moet ingevuld worden. 100 procent focus van alle betrokken partijen is in 2023 vereist."
"2023 wordt uitdagend. Wij zijn daar helemaal op voorbereid en acteren als het moet 24/7"
,,Om het heel plat te stellen is het vandaag de dag duwen, trekken, spugen, krabben. In die volgorde. We krijgen een hoop dingen voor elkaar, maar ik ben ook heel eenvoudig: ik ben er 24/7 mee bezig en als het niet lukt, dan niet. Dan heb ik het geprobeerd. 2023 wordt uitdagend. Wij zijn daar helemaal op voorbereid en acteren als het moet 24/7. Ik kan vanmiddag te horen krijgen dat de prijs van zalm met 40 procent omhoog gaat. Dan kan ik vanmiddag nog een nieuw menu uitdraaien en dan staat de zalm niet meer op de kaart. Wij hebben alles in eigen huis om snel te kunnen acteren. Verstandig ondernemen? Het is gewoon met je zaak bezig zijn.”
Afgelopen jaar was 'rollercoaster' voor Won Yip
,,Als ik het afgelopen jaar in één woord moet samenvatten? Voor mij was het op alle fronten een rollercoaster. Wij hebben echt goed doorgetrokken en met iets meer personeel hadden we nog 6 procent meer omzet kunnen draaien. Maar ik zit nog wel met de handrem erop. We zijn in maart opengegaan en in de zevende maand op rij een recordomzet gedraaid op de Dam. Dan krijg je de euforie: we schakelen door! Ik schakel helemaal niet door. Ik zorg eerst dat de oorlogskas is gevuld, dat alle liquide posities weer links en rechts zijn aangevuld. Want wij leven nu in een wereld waarin alles wat niet kan, kan."