Nieuws Maatregelen

Kopen op afspraak: 'dat moet anders' (INretail) en 'druppel op gloeiende plaat' (Funkie House)

‘Kopen op afspraak’, laten we hopen een volgende stap op weg naar heropening van winkels. 'Het systeem moet anders, kan echt nog slimmer' vindt Jan Meerman van INretail. Ondernemer en 'ervaringsdeskundige' Wilco van der Werf (Funkie House) vindt het hoe dan ook 'een druppel op de gloeiende plaat'.

Ezra Hakze 4 maart 2021

Winkelen op afspraak

De retail non-food pleit voor winkels veilig heropenen want ondernemers zijn te weinig geholpen met de huidige methode van kopen op afspraak. Foto: Pixabay

Lees ook: Teruglezen: de persconferentie van 8 maart

,,Door de beperking van twee personen per verdieping hebben we vandaag maar een beperkte groep blij kunnen maken. Als we overstappen op het systeem van een maximum aantal klanten gerelateerd aan het oppervlak van de winkel dan wordt veel meer mogelijk en op een veilige manier. Het helpt bovendien ondernemers om een realistischer omzet te halen en die hebben ze nodig om gezond te kunnen ondernemen,” aldus Meerman.

''Geef de winkels echt de ruimte die nodig is om te overleven. Heropenen van winkels kan veilig en het is de enige mogelijkheid om te voorkomen dat ze massaal omvallen.''

Jan Meerman, algemeen directeur INretail

Kosten private shopping groter dan opbrengsten

De regels die gelden voor kopen op afspraak werken redelijk voor kleine winkels die persoonlijke klantadvisering centraal stellen. Het aantal klanten dat zich tegelijkertijd in de winkel bevindt, is in deze winkels altijd al beperkt. Voor grote winkels knelt de maximering van twaalf klanten per uur. De kosten van openen zijn daardoor groter dan de opbrengsten. Lang niet alle winkels gaan dan ook open en foto’s circuleren van winkels met heel veel ruimte en heel weinig bezoekers.

Lees ook: Wat een week (wéér) voor ondernemers...

Veilig heropenen van non-food winkels

De retail non-food pleit voor winkels veilig heropenen want ondernemers zijn te weinig geholpen met de huidige methode van kopen op afspraak. De omzet die nu gerealiseerd kan worden, is voor het grootste deel van de ondernemers een druppel op de gloeiende plaat. ,,Geef de winkels echt de ruimte die nodig is om te overleven. Heropenen van winkels kan veilig en het is de enige mogelijkheid om te voorkomen dat ze massaal omvallen. Met 56.000 gesloten winkeldeuren is de toekomst van de winkelstraat serieus in gevaar evenals 50.000 à 60.000 banen."

'Helpt het ons de crisis door? Nee, dat niet. Net als click and collect is het een druppel op een gloeiende plaat"

Wilco van der Werf, streetwearwinkel Funkie House (Rotterdam en Den Haag)

Een van de winkels die al tijdens de eerste lockdown in maart 2020 'winkelen op afspraak' introduceerde was streetwearwinkel Funkie House in Rotterdam en Den Haag. Wat hebben zij gedaan om dit nu snel weer te kunnen introduceren? En wat waren hun lessen? Eigenaar Wilco van der Werf: ,,We hebben eerst als een gek een reserveringssysteem gedownload. Die zijn gelukkig gratis online verkrijgbaar; dat is alvast een tip. We hebben uiteindelijk een systeem uitgezocht, daar wat testen meegedaan en die op onze website gezet. Verder zijn we zoveel mogelijk gaan delen via Instagram en onze nieuwsbrief."

QR-codes

,,Wat we van de eerste lockdown geleerd hebben is om QR-codes te maken en op de deur of etalage te plakken, zodat mensen die langslopen meteen een afspraak kunnen maken met hun telefoon. Ook zo’n QR-code kun je relatief makkelijk zelf maken met een app.’’

,,Je ziet dat het effect heel erg verschilt per soort winkel. Ik had vanochtend toevallig een afspraak met de winkeliersvereniging in Den Haag en dan zie je dat ook terug. De tattooshop is drie maanden volgepland en ook de hardloopwinkel is bommetje vol. In kledingzaken loopt het redelijk, maar bij de speelgoedzaak amper. Dus helpt het: ja."

,,Maar helpt het ons de crisis door? Nee, dat niet. Net als click and collect is het een druppel op een gloeiende plaat. Uiteindelijk is het winkelen op afspraak toch voor klanten die iets heel specifieks zoeken, maar die kopen vaak al online. Bovendien mag ik in mijn winkel van 750 vierkante meter maar zes personen ontvangen. Toen we dit deden tijdens de eerste lockdown was dat een persoon per tien vierkante meter, uit mijn hoofd. Ik weet niet waar de wijsheid vandaan komt om het deze keer zo te regelen.’’

'Het belangrijkste is dat we weer contact hebben met elkaar en de drempel eraf is’

,,Toen we dit vorig jaar al deden was de ervaring wel dat mensen meer kopen en zich van a tot z aankleden. Het zijn ook klanten die hard toe zijn aan nieuwe spullen of ons echt ondersteunen. Maar we willen voorkomen dat mensen zich verplicht voelen te kopen als ze hier komen. We communiceren dat mensen ook gewoon kunnen komen kijken. Desnoods komen ze alleen passen of kopen ze een paar sokken. Al komen ze alleen maar om koffie te drinken. Het belangrijkste is dat we weer contact hebben met elkaar en de drempel eraf is.’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.