CoronaMaatregelen

Versoepelingen doen HEMA-oudjes nog niet volop terugkeren voor dagelijks kopje koffie

 
Joke van Gelder kwam tot wel vijf keer per week bij HEMA voor een broodje en een kop koffie. Foto: Olaf Smit
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Het baarde hem zorgen, de oudjes die dagelijks met elkaar een kopje koffie bij zijn HEMA-filialen dronken, maar door de invoering van de coronacheck hun o zo waardevolle momenten van sociaal contact verloren. Rick van der Weijden probeerde er als eigenaar van tien HEMA-vestigingen aandacht voor te vragen bij INretail en ANBO, maar tevergeefs. De oudjes moesten hun tijd thuis uitzitten, gescheiden van hun koffiemaatjes uit het winkelcentrum. Betekent de huidige coronaversoepeling dat Van der Weijden zich weer volop omgeven weet door zijn oudste klanten?

Lees verder onder de advertentie

Het antwoord op deze vraag is nee. Althans, nog niet in dezelfde getale als vóór de coronalockdown. ,,Een aantal ouderen heeft de weg naar onze HEMA’s weer gevonden, maar de meesten nog niet”, vertelt Van der Weijden. ,,Het zijn nu vooral jongeren en gezinnen die we in onze horecahoekjes zien. De oudjes zijn nog in ondertal. We merken duidelijk dat ze nog erg voorzichtig zijn. Dit spreken ze ook uit. Ik kwam er laatst eentje tegen in het winkelcentrum en vroeg of hem wanneer hij weer koffie bij me kwam halen. ‘Nu nog even niet. Ik durf het nog niet aan’, was het antwoord. Het positieve is dat ze dus al wel het huis uit gaan voor een snelle boodschap.”

Vier maanden nodig om op oude niveau te komen

,,Na de vorige twee lockdowns zagen we dat het tot wel vier maanden kon duren voordat iedereen weer bij elkaar aan tafel zat, dus in dat opzicht moeten we nog even geduld hebben. Het gaat langzaam. Iedere week komen er één of twee bij, al blijven die nog niet zo lang zitten als dat we gewend zijn.”

Voor sommigen is dit het enige betaalbare uitje en daar zijn ze ontzettend blij mee. Ik irriteer me er dan mateloos aan als dit soort ‘social media hoppers’ hier geen respect voor hebben

Koffierondje bij de HEMA als belangrijk uitje

Als we Joke van Gelder uit Den Bosch even buiten beschouwing laten (ze kwam in het verleden tot wel vijf keer per week bij HEMA voor een broodje en een kop koffie), zijn deze ouderen absoluut niet de klanten die Van der Weijden aan een stevigere omzet helpen. Toch kan hij ze niet missen. Ze zijn gezellig en het personeel schuift op rustige momenten dan ook graag even bij ze aan voor een praatje. Daarnaast is het koffierondje bij HEMA voor deze klanten een belangrijk uitje. De ‘QR-discriminatie’ stak Van der Weijden tijdens de lockdown van oktober zo erg, dat hij INretail benaderde voor een oplossing.

Lees verder onder de advertentie

,,Een QR-code verkrijgen was en is voor de meesten een vrijwel onmogelijk opgave", verklaart hij. ,,Om die reden heb ik destijds contact gehad met Jan Meerman. Hij is directeur van INretail en vertelde dat hij met iemand van de ANBO had gesproken, maar dat zij zich niet genoodzaakt voelden om er iets aan te doen. Erg jammer, want meer kon ik er niet aan doen. Ik heb het er toen bij gelaten.”

beeld deondernemer

Lees ook: HEMA-ondernemer mist ouderen in restaurant 'door QR-discriminatie'

Lees verder onder de advertentie

Flink gestoord aan denigrerende reacties op social media

Gelukkig voor Van der Weijden en zijn klanten is het slechts een kwestie van tijd voordat alles in koffie-opzicht weer bij het oude is. De franchisenemer van HEMA is er blij om, al heeft hij zich de laatste dagen wel geërgerd aan de reacties die op social media verschenen nadat een vrouw uit Limburg had gepost dat ze haar kopje koffie bij de HEMA zo had gemist tijdens de lockdown. ,,Mensen kunnen behoorlijk denigrerend zijn over zoiets kleins. Voor sommigen is dit het enige betaalbare uitje en daar zijn ze ontzettend blij mee. Ik irriteer me er dan mateloos aan als dit soort ‘social media hoppers’ hier geen respect voor hebben. Laat mensen in hun waarde!”