CoronaToerisme

Omdenken doe je zo: van reisbladen uitgeven naar eigen biermerk

 
Tom van Apeldoorn (rechts), eigenaar van TRAVel Media en Voyago, Beers of the World, met zijn zoon T.J..
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Omdenken is een belangrijk kenmerk van de huidige coronacrisis. Veel bedrijven hebben initiatieven ontplooid om (neven)inkomsten te genereren. TRAVel Media, uitgever van reisvakbladen, is daarop geen uitzondering. De uitgeverij verkoopt nu het eigen biermerk onder de naam Voyago, Beers of the World.

Lees verder onder de advertentie

,,Als uitgeverij in de reisbranche hebben wij met dezelfde problemen te maken als de mensen en bedrijven waarover we dagelijks schrijven. We verrichten veel werk, maar er staan momenteel nauwelijks inkomsten tegenover'', zegt Tom van Apeldoorn, eigenaar van TRAVel Media.

Het eigen biermerk is een initiatief van vader Tom en zoon T.J. van Apeldoorn, die samen ook de uitgeverij runnen. ,,We zijn een familiebedrijf. Dan kun je wendbaar en flexibel zijn, dat is vooral in deze tijd essentieel.''

Lees ook: Deze ondernemers brouwen hun bieren in loods op bedrijventerrein

Lees verder onder de advertentie

Van lokaal biertje naar eigen biermerk

Tom van Apeldoorn: ,,Het bier is geboren tijdens een brainstormsessie. Onze redacteuren hebben samen in totaal meer dan 150 landen bezocht en hebben veel kennis over die bestemmingen. Iemand bracht ter sprake dat je onderweg overal een biertje drinkt, vaak een lokaal biertje. Dat hoort bij reizen. Zo ontstond het idee om biertjes te koppelen aan bijzondere steden in de wereld. We besloten de stoute schoenen aan te trekken en een eigen biermerk op de markt te brengen, met een duidelijke link naar reizen.''

In samenwerking met een kleine brouwerij werden drie soorten bier ontwikkeld, die worden verkocht onder de naam Voyago, Beers of the World. Voyago.nl is het online platform waarmee de uitgeverij consumenten informeert en inspireert over reizen.
Onder deze naam zijn drie soorten bier gelanceerd, die alle drie een link hebben met een bekende wereldstad: blond, tripel en een IPA. De namen: Tokyo Tripel, Auckland IPA en Buenos Aires Blond.

Door een lokaal ingrediënt uit het betreffende land aan ons bier toe te voegen, ontstaat een lokale smaak die je anders alleen kunt proeven door echt naar de bestemming te gaan

Tom van Apeldoorn, ondernemer

Bier als bedankje aan trouwe klant

,,Ondanks de huidige reisbeperkingen willen we mensen meenemen naar mooie bestemmingen. Door een lokaal ingrediënt uit het betreffende land aan ons bier toe te voegen, ontstaat een lokale smaak die je anders alleen kunt proeven door echt naar de bestemming te gaan. Neem een Voyago-biertje en je bent even op wereldreis. Daarom noemen we ons bier ook: Beers of the World'', legt de ondernemer uit.

Lees verder onder de advertentie

Van Apeldoorn noemt het Voyago-bier een origineel relatiegeschenk, dat je nergens anders kunt kopen. ,,Maar je kunt het ook gebruiken als cadeau voor je partner, als dank dat deze al maanden geduldig met je meeleeft. Je kunt ook een setje meegeven als bedankje aan trouwe klanten of zomaar voor een aardige collega die het ook moeilijk heeft. Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon voor jezelf kopen.’'

'Heineken is ook klein begonnen'

De eerste bestellingen voor het Voyago-bier rollen online al binnen, zegt T.J. van Apeldoorn: ,,Uiteraard hopen ook wij dat de situatie snel weer verbetert en dat er weer vakanties geboekt kunnen worden. Maar dit initiatief geeft ons ook zelf energie. We hebben al veel leuke reacties ontvangen. Inderdaad, onze uitgeverij wordt ook brouwerij. En Heineken is ook klein begonnen.''

Lees ook: Peer Swinkels (Bavaria) over coronacrisis: 'Heftige storm'

Lees verder onder de advertentie