Voor heel 2021 verwacht de marktonderzoeker een omzetstijging van anderhalve procent, als de 52 weken van dit jaar vergeleken worden met die van 2020. Als het volledige jaar 2020, met daarin 53 weken, wordt vergeleken met dit jaar, zorgt de week verschil voor een omzetdaling van 0,6 procent dit jaar.
Voor de komende vakantieperiode zullen de omzetcijfers onder die van vorig jaar liggen, omdat mensen nu meer op vakantie gaan in het buitenland
Omzet groeide met name in maanden januari en februari: nieuwe lockdown coronacrisis
De voorspelde omzetgroei van dit jaar komt met name door de maanden januari en februari, waarin de coronacrisis tot een nieuwe lockdown leidde. Voor de komende vakantieperiode zullen de omzetcijfers onder die van vorig jaar liggen, omdat mensen nu meer op vakantie gaan in het buitenland in plaats van op vakantie in eigen land. Na de vakantie zal de omzet in lijn zijn met vorig jaar.
Voor 2022 voorspelt IRI een daling van 1,2 procent van de totale supermarktomzet, inclusief online bestellen van boodschappen. Dit alles mits er geen nieuwe strenge coronamaatregelen komen waardoor mensen weer meer thuis moeten zitten.
Lees ook: Groei online boodschappen doen voorbij: ouderen zelf op pad
Nieuwe coronamaatregelen in 2022? Dan alsnog een lichte omzetstijging
De marktonderzoeker wijst nog wel op de vele onzekerheden over de manier waarop het coronavirus zich zal ontwikkelen en wat de uiteindelijke effecten zijn van de maatregelen, zoals het vaccineren. Als er weer coronamaatregelen komen, zal er volgend jaar geen daling maar een lichte stijging in de omzet van supermarkten te zien zijn, denkt IRI.