Nieuws Retail
Corona omslagpunt voor bezorgplatform Bringly: ‘Bedrijven zien nu waarde van lokale bezorging'
Veel retailers bezorgen gedurende deze tweede lockdown hun producten zelf. Toch heeft het allemaal flink wat voeten in de aarde, want hoe stroomlijn je de thuisbezorging als je al enorm veel aan je ondernemershoofd hebt? Het duurzame bezorgplatform Bringly besloot om retailers te helpen besteldiensten op te zetten met hun eigen winkelpersoneel als koeriers. ,,Op deze manier willen we bijdragen aan het herstel van de retailsector.”

Rajiv Laigsingh, medeoprichter van duurzaam platform Bringly: ,,Ons doel is om de lokale stadslogistiek efficiënter en duurzamer te maken.''
Zowel grote als lokale retailers worden door het jonge platform ondersteunt met software, kennis van en ervaring met duurzame stadslogistiek om retailers een lokale bezorgdienst op te laten zetten met eigen winkelpersoneel. De hoofdrol is weggelegd voor de zogenaamde 'ship-from-store'-service. Dat houdt in dat de online aankopen niet vanuit een centraal distributiecentrum worden geleverd, maar door de winkel in de buurt van de consument.
,,Het was mogelijk om onze eigen koeriers alle bezorgingen te laten verrichten, maar juist tijdens de lockdown kunnen we zo retailers helpen om hun personeel aan het werk te houden, de lokale winkelvoorraad te verkopen én pakketjes zelfs dezelfde dag te laten bezorgen. Op deze manier willen we bijdragen aan het herstel van de retailsector,” aldus Rajiv Laigsingh, medeoprichter van Bringly.
Lees ook: Nu lokaal online kopen, straks weer terug naar bol.com en Coolblue?
Hoe kijken jullie naar de crisis waar veel retailers momenteel in verkeren? Was er al nauw contact tussen jullie en retailers in nood?
Laigsingh: ,,De coronacrisis was een klap in het gezicht van veel retailers. Voornamelijk de retailers met fysieke winkels, maar zonder online aanwezigheid, waren genoodzaakt om snel te schakelen. Al voor de crisis ondersteunden we zowel grote als lokale retailers met lokale én duurzame bezorgingen. De gesprekken die we al hadden met retailers kwamen in een stroomversnelling en het aantal nieuwe aanmeldingen is na de lockdown exponentieel toegenomen. Deze retailers hadden opeens allemaal dezelfde uitdagingen: hoe houd ik het winkelpersoneel aan het werk, verkopen we lokale winkelvoorraad en bezorgen we bestellingen op tijd bij de klant? Vooral het laatste was een grote uitdaging, omdat traditionele vervoerders tijdens de feestdagen aangaven dat het nog weken kon duren voordat hun klanten pakketjes zouden ontvangen.’’
''Retailers hadden opeens allemaal dezelfde uitdagingen: hoe houd ik het winkelpersoneel aan het werk, verkopen we lokale winkelvoorraad en bezorgen we bestellingen op tijd bij de klant?''
Heb je een voorbeeld van hoe Bringly met zo'n retailer samenwerkt?
,,Op de dag dat de tweede lockdown werd aangekondigd kregen wij direct een aanvraag binnen van een internationale retailer met de vraag hoe snel wij ‘ship-from-store’-service voor hen konden opzetten vanuit meer dan veertig winkels in twintig steden. Het team heeft vervolgens geïnventariseerd wat er mogelijk was en samen is er de volgende dag een zogenaamde 'check-integratie' gerealiseerd. Twee dagen later konden orders lokaal én dezelfde dag bezorgd worden in de steden waar wij actief zijn met onze fietskoeriers en elektrische voertuigen. In de kleinere steden waar we niet actief waren is het winkelpersoneel opgetrommeld om zelf bestellingen in de winkel klaar te maken en vervolgens op de fiets te bezorgen. We weten dat wij snel kunnen starten als we een aanvraag binnen krijgen, maar het was bijzonder om te zien hoe snel grotere retailers ook konden schakelen om deze service op te zetten.’’
Foto boven: Bringly inzetten doe je online.
Het lijkt zakelijk niet zo handig dat jullie je eigen koeriers niet inzetten. Klopt dat beeld? Of is het juist wel slim?
,,Het was inderdaad ook mogelijk om alleen onze eigen koeriers alle bezorgingen uit te laten voeren. Ten tijde van een crisis is het echter nog belangrijker om elkaar te ondersteunen waar mogelijk. Het winkelpersoneel wordt al betaald, maar zat thuis zonder werk. Daarom hebben wij voorgesteld om ook het eigen winkelpersoneel bestellingen vanuit winkels te laten bezorgen bij hun klanten. Op het moment dat zij het zelf niet aankonden qua capaciteit, zouden wij dan als logistieke back-up fungeren.''
,,Op deze manier hebben we een flexibel en hybride model gecreëerd waarbij de retailer de leiding heeft. Of het slim is hangt af van wat je belangrijk vindt en nastreeft. Ons doel is om de lokale stadslogistiek efficiënter en duurzamer te maken aan de hand van gedeelde capaciteiten van fietskoeriers en elektrische voertuigen. Deze hybride ship-from-store-oplossing - waarbij een deel wordt bezorgd door winkelpersoneel én het andere deel door onze koeriers - draagt hier zeker aan bij, vinden wij. Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.’’
''Mede dankzij de coronacrisis zijn verschillende bedrijven de waarde gaan inzien van snelle, lokale en duurzame bezorgingen. Dit heeft onze groei ook versneld''
Hoe was 2020 voor Bringly zelf? Zijn jullie (nog) harder gegroeid dankzij corona?
,,2020 was voor Bringly een goed jaar. Wij zijn inderdaad nóg harder gegroeid door corona. We hebben het 'geluk' dat verschillende bedrijven direct de toegevoegde waarde zagen van snelle, lokale én duurzame bezorgingen. De fysieke winkel speelde hierin een belangrijk onderdeel. Dankzij onze infrastructuur en duurzame bezorgnetwerk was het voor retailers opeens mogelijk om binnen één uur of dezelfde dag nog vanuit hun winkel te bezorgen bij de klant. Op het moment dat de klant niet naar de winkel kon, konden we zo de fysieke winkel naar de klant brengen en nog steeds een fijne klantervaring bieden.’’
,,We zien 2020 als het omslagpunt waarbij iedereen anders is gaan nadenken over de traditionele logistiek. Het is niet nodig om een pakketje vanuit een centraal distributiecentrum te versturen op het moment dat het al op voorraad ligt in een fysieke winkel in de buurt van de klant. Het zorgt voor meer CO2-uitstoot en de klant moet daardoor langer wachten op zijn of haar bestelling. Mede dankzij de coronacrisis zijn verschillende bedrijven de waarde gaan inzien van snelle, lokale en duurzame bezorgingen. Dit heeft onze groei ook versneld.’’
Wat verwachten jullie voor 2021? Verdere groei? Nieuwe diensten? Uitbreiding?
,,We zijn momenteel actief in meer dan 35 steden, maar dit jaar zijn we van plan om onze dekking verder uit te breiden in zowel Nederland als België. We zullen verder investeren in ons platform en het team uitbreiden. Hiervoor zijn we momenteel bezig met onze volgende investeringsronde. Verder komen ook er een aantal nieuwe diensten en toffe samenwerkingen aan die we binnenkort mogen aankondigen.’’
Lees ook: Fietskoerier en app vormen brug tussen werkende consument en winkelier
Bringly: hoe werkt het?
Retailers kunnen ondersteund worden op het gebied van de software, bezettingsoptimalisatie en efficiëntie binnen het bezorgproces. Voor retailers die zelf geen bezorgdienst met winkelpersoneel kunnen of willen opzetten biedt Bringly de mogelijkheid om haar eigen fietskoeriers en elektrische voertuigen in te zetten in meer dan 35 steden.
Bestellingen die voor 15:00 uur bij Bringly worden aangemeld worden dezelfde middag opgehaald én 's avonds tussen 17:00 uur en 21:00 uur bezorgd. Na de lockdown zal het ingezette winkelpersoneel weer overgaan tot hun normale werkzaamheden. Retailers die dan ‘ship-from-store’ willen blijven aanbieden, worden opgevangen door het landelijke en duurzame bezorgnetwerk van Bringly.
Lees ook: Schoenen passen op de drempel, winkeliers bezorgen nu aan huis