Podcast De Ondernemer

Harry Bijl (INretail) over Black Friday: 'Maak het winkelen veilig'

Over iets meer dan twee weken, vrijdag 27 november, is het weer Black Friday. De grootste koopjesdag van het jaar wordt steeds populairder, maar hoe gaat dat middenin de coronacrisis? Kunnen ondernemers veilig anticiperen op die dag in tijden van anderhalve meters, lockdowns en mondkapjes? Harry Bijl, retailexpert en innovatiemanager bij INretail, legt uit. Plus: waarom ook winkeliers (meer) online zouden moeten willen.

Black Friday winkelstraat

Een eerdere editie van Black Friday in een Haagse winkelstraat. Foto: ANP

Van onze redactie 10 november 2020

Moeten retailondernemers überhaupt aan de slag willen met Black Friday? Als het aan voorzitter van het Veiligheidsberaad en burgemeester van Nijmegen Hubert Bruls ligt, liever niet. Hij riep winkels eerder op te stoppen met acties rondom de prijzenstuntdag en vroeg grotere detailhandelszaken om mensen vooral online te bereiken. Hoe kijkt Harry Bijl, retailexpert en innovatiemanager bij INretail, daarnaar?

,,Bepaal zelf als ondernemer wat jij belangrijk vindt voor je klanten. Maak daar je eigen keuzes in. Dat willen wij niet doen en dat moeten we ook niet willen doen. Maar er ligt nu wel een hele grote uitdaging als je kijkt naar veilig winkelen’’, aldus Bijl in de podcast.

Lees ook: Voorspelling Sendcloud: komende feestdagen bijna kwart meer pakketten verzonden

Een week lang Black Friday

Uit onderzoek van INretail is gebleken dat veel minder ondernemers (35 procent) dit jaar iets met Black Friday doen. Winkeliers die dat wel doen kiezen nu vaker voor online en gaan voor spreiding: niet alles op die ene vrijdag, maar van weekend tot en met het weekend erop. Verstandig in deze periode van corona? ,,Ook dat is een volkomen individuele beslissing. Er zijn steeds meer ondernemers die al maanden bezig zijn met het voorbereiden van hun acties. Ze kopen er speciaal op in. Wat wij adviseren is om niet aan Black Friday te beginnen vanuit arren moede, om van je overtollige voorraad af te komen. Je gaat zo met een flinke marge verlies lijden.’’

Nog even die toeloop waar Veiligheidsberaad-voorzitter Bruls het in de media over had in verband corona, de te grote drukte in winkels en winkelstraten. Hoe kijkt Bijl daar tegenaan? ,,We zijn in gesprek met overheden en lokale winkeliers, in dertien steden en met zo’n veertig grootwinkelbedrijven, met maar één motto: het winkelen veilig maken. Enorm belangrijk. Koester die klant en bied hem een veilige winkelomgeving. Daar wordt hard aan gewerkt.’’

''Retailers met een eigen community hebben WhatsApp-groepen, een goede site met alle benodigde informatie, ze snappen hun klanten''

Harry Bijl, INretail

Warm welkom met mondkapje op

De retailexpert benadrukt dat de meeste winkels ontzettend hun best doen om alles in goede banen te leiden. ,,Door middel van mooie oplossingen en de juiste bewegwijzering krijgen klanten een nog veiliger gevoel. Maak online afspraken met je klanten. Bouw je winkel om voor andere routing en meer spreiding. Steeds meer winkeliers gaan vroeger open of juist later dicht om alle mensen de kans te geven rustig te winkelen met een veilig gevoel.''

,,Verder: communiceer om juist wél naar de winkelstraat te komen, mits op een verstandige manier. Dat is belangrijk. Winkelmedewerkers doen hun best om klanten een warm gevoel te geven, zelfs met mondkapjes op. Retailers met een eigen community hebben WhatsApp-groepen, een goede site met alle benodigde informatie, ze snappen hun klanten. Online kanalen worden al heel goed ingezet, zien we.’’

Lees ook: Retailexperts: feestdagen helpen winkelstraat niet uit de problemen

Maak een digitaliseringsslag, zeker nu

Luister ook naar de podcast voor Bijls' visie op de noodzakelijke digitaliseringsslag. Hoe groot is de invloed van corona daarop? En waarom is die digitalisering voor ook de retail juist nu extra belangrijk, verduidelijkt Bijl aan de hand van enkele inspirerende praktijkvoorbeelden.

Lees ook: INretail: winkeliers gaan Black Friday veilig spreiden over langere periode

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe een Amsterdammer van Brabantsche Worstenbroodjes een keilekker succes maakt

Voor deze negende aflevering van De Zo Genaamde Podcast gaan we naar het verre zuiden. Nou ja, Noord-Brabant om precies te zijn. De provincie bekend om zijn nachten, het carnaval, steden als Eindhoven en Tilburg en... Het worstenbroodje. Presentator Floris Hülsmann ontvangt in zijn studio Remco Beekman van Brabantsche Worstenbroodjes. Keilekker! Maar die naam, val je als ondernemer wel genoeg op? Luister naar het inspirerende ondernemersverhaal en je weet het binnen een kwartier.

Details
Kabinet Rutte III 2017
De Ondernemer

Oh Oh Den Haag: advies aan Rutte IV van ‘ministers’ Doets, Hersman en Schoor

Zou het of zou het toch niet? Een nieuw kabinet - waarschijnlijk Rutte IV - in december op het bordes, bijna een jaar nadat Rutte III demissionair werd en negen maanden sinds de verkiezingen halverwege maart. We gaan het zien de komende maand (of toch later). Maar wat als ondernemers de premier, ministers en staatssecretarissen mogen adviseren?

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Waarom grote bedrijven succesvoller kunnen zijn door zich te profileren als klein bedrijf

Wat is het voordeel van een heel groot of juist heel klein bedrijf? En hoe kun je daar slim mee spelen in je marketing? Je hoort in de dertiende aflevering van de podcastreeks Aandachtstrekkers dat er niks mis mee is je bedrijf kleiner of juist groter voor te doen dan het is. ,,Dat kun je best een beetje faken.”

Details
Gijs dalen meurs eyevestor seabass
De Ondernemer

Geen investeerders of crowdfunding, maar via sharefunding je bedrijf starten: hoe?

Misschien is er eigen kapitaal, haak je investeerders aan of start je crowdfunding om je bedrijf van de grond te krijgen. Maar er is ook sharefunding. Gijs Dalen Meurs van Eyevestor legt samen met sharefunders Barry van Ruiven (Seabass) en Cosmas Blaauw (SharePeople) uit hoe dat precies in z'n werk gaat.

Details
Zeeman winkel retail blauwgeel
De Ondernemer

Hoe Zeeman dankzij knalgele onderbroek de weg omhoog vond

Black Friday is niet zo lucratief voor retailers als gedacht. En bovendien, is die koopgekte nog wel houdbaar in een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt? Dat en meer onderwerpen - zoals Zeeman en z'n knalgele onderbroek - komen aan bod in de nieuwste aflevering van Geld Dichtbij. In de podcast bespreken AD-verslaggevers geldzaken en economische onderwerpen die je in je portemonnee voelt.

Details
De Ondernemer Podcasts
De Ondernemer

Geldzorgen? Tijdige ondersteuning voorkomt escalatie

Ervaar jij als ondernemer geldzorgen, bijvoorbeeld omdat je nu ook nog schulden, ontstaan tijdens corona, moet afbetalen? Wacht niet te lang, zoek hulp, voorkom erger en creëer nieuw perspectief. Dat is het devies van het landelijke gratis platform Geldfit. Ondernemer Ralph van Dam: ,,Als je door schulden in de stress zit, mis je inhoudelijke scherpte, inzicht en overzicht. Deskundige hulp van buiten brengt je verder.”

Details