Podcast De Ondernemer

Harry Bijl (INretail) over Black Friday: 'Maak het winkelen veilig'

Over iets meer dan twee weken, vrijdag 27 november, is het weer Black Friday. De grootste koopjesdag van het jaar wordt steeds populairder, maar hoe gaat dat middenin de coronacrisis? Kunnen ondernemers veilig anticiperen op die dag in tijden van anderhalve meters, lockdowns en mondkapjes? Harry Bijl, retailexpert en innovatiemanager bij INretail, legt uit. Plus: waarom ook winkeliers (meer) online zouden moeten willen.

Black Friday winkelstraat

Een eerdere editie van Black Friday in een Haagse winkelstraat. Foto: ANP

Van onze redactie 10 november 2020

Moeten retailondernemers überhaupt aan de slag willen met Black Friday? Als het aan voorzitter van het Veiligheidsberaad en burgemeester van Nijmegen Hubert Bruls ligt, liever niet. Hij riep winkels eerder op te stoppen met acties rondom de prijzenstuntdag en vroeg grotere detailhandelszaken om mensen vooral online te bereiken. Hoe kijkt Harry Bijl, retailexpert en innovatiemanager bij INretail, daarnaar?

,,Bepaal zelf als ondernemer wat jij belangrijk vindt voor je klanten. Maak daar je eigen keuzes in. Dat willen wij niet doen en dat moeten we ook niet willen doen. Maar er ligt nu wel een hele grote uitdaging als je kijkt naar veilig winkelen’’, aldus Bijl in de podcast.

Een week lang Black Friday

Uit onderzoek van INretail is gebleken dat veel minder ondernemers (35 procent) dit jaar iets met Black Friday doen. Winkeliers die dat wel doen kiezen nu vaker voor online en gaan voor spreiding: niet alles op die ene vrijdag, maar van weekend tot en met het weekend erop. Verstandig in deze periode van corona? ,,Ook dat is een volkomen individuele beslissing. Er zijn steeds meer ondernemers die al maanden bezig zijn met het voorbereiden van hun acties. Ze kopen er speciaal op in. Wat wij adviseren is om niet aan Black Friday te beginnen vanuit arren moede, om van je overtollige voorraad af te komen. Je gaat zo met een flinke marge verlies lijden.’’

Nog even die toeloop waar Veiligheidsberaad-voorzitter Bruls het in de media over had in verband corona, de te grote drukte in winkels en winkelstraten. Hoe kijkt Bijl daar tegenaan? ,,We zijn in gesprek met overheden en lokale winkeliers, in dertien steden en met zo’n veertig grootwinkelbedrijven, met maar één motto: het winkelen veilig maken. Enorm belangrijk. Koester die klant en bied hem een veilige winkelomgeving. Daar wordt hard aan gewerkt.’’

''Retailers met een eigen community hebben WhatsApp-groepen, een goede site met alle benodigde informatie, ze snappen hun klanten''

Harry Bijl, INretail

Warm welkom met mondkapje op

De retailexpert benadrukt dat de meeste winkels ontzettend hun best doen om alles in goede banen te leiden. ,,Door middel van mooie oplossingen en de juiste bewegwijzering krijgen klanten een nog veiliger gevoel. Maak online afspraken met je klanten. Bouw je winkel om voor andere routing en meer spreiding. Steeds meer winkeliers gaan vroeger open of juist later dicht om alle mensen de kans te geven rustig te winkelen met een veilig gevoel.''

,,Verder: communiceer om juist wél naar de winkelstraat te komen, mits op een verstandige manier. Dat is belangrijk. Winkelmedewerkers doen hun best om klanten een warm gevoel te geven, zelfs met mondkapjes op. Retailers met een eigen community hebben WhatsApp-groepen, een goede site met alle benodigde informatie, ze snappen hun klanten. Online kanalen worden al heel goed ingezet, zien we.’’

Maak een digitaliseringsslag, zeker nu

Luister ook naar de podcast voor Bijls' visie op de noodzakelijke digitaliseringsslag. Hoe groot is de invloed van corona daarop? En waarom is die digitalisering voor ook de retail juist nu extra belangrijk, verduidelijkt Bijl aan de hand van enkele inspirerende praktijkvoorbeelden.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Gerhard ter Velde Geloof In Je Zaak
Geloof In Je Zaak

Zakelijk zelfvertrouwen? Zo win je het volgens Jikkie Has

In deze aflevering van Geloof In Je Zaak kun je luisteren naar Jikkie Has. Zij is spreker, trainer en auteur van het boek 'Zakelijk Zelfvertrouwen'. Want geloof in jezelf is essentieel als je succesvol wilt zijn. Maar we zijn allemaal wel eens onzeker.

Details
De Ondernemer Podcasts Gerhard ter Velde Geloof In Je Zaak
Geloof In Je Zaak

Data en onderbuikgevoel: het succesrecept van Kemal Tas

In deze aflevering van Geloof In Je Zaak het verhaal van Kemal Tas, oprichter van Ledstores.nl. De ondernemer verkoopt via zijn webshops verlichting in elf landen. Hij bouwde zijn Markplaats-handeltje in Led-strips uit tot een solide bedrijf met 15 miljoen euro omzet, 50 medewerkers en 2.000 m2 magazijnruimte. En de groei is er nog lang niet uit...

Details
Louise Floris podcast
De Ondernemer

Marketing: zo helpt Louise Doorn (HelloMaaS) ondernemers bij digitalisering

Louise Doorn is eigenaar van HelloMaaS. De ondernemer is ook de initiator van het in New York gestarte bedrijf waarin recruitment met Artificial Intelligence (AI) wordt gemengd tot een nieuw soort marketingbureau. Met succes. HelloMaaS helpt ondernemers en marketeers met de snel veranderende marketingwereld om te gaan, zeker nu veel ondernemers de stap naar digitaal willen maken. Je hoort er alles over in deze nieuwe aflevering van de Namarama Show. Host is als vanouds Floris Hülsmann.

Details
Stemformulier verkiezingen tweede kamer volt LP piratenpartij
De Ondernemer

Lijsttrekkers Dassen, Pontier en Valentine over economie en ondernemen

Aan de podcasttafel in het Ondernemershuis in Den Haag de lijsttrekkers Laurens Dassen (Volt), Matthijs Pontier (Piratenpartij) en Robert Valentine (Libertaire Partij). Ze reageren onder meer op stellingen over de economie nu en straks, de coronacrisis en wat hun partij voor ondernemers kan en wil gaan betekenen. Een nieuwe aflevering van De Ondernemer Kiest: politieke partijen op jacht naar hun eerste zetel(s) in Tweede Kamer.

Details
Gijs van dijk cristel van de ven vzn zzp zelfstandigen
De Ondernemer

Van Dijk (PvdA): 'Hardere grens vermenging werknemerschap - ondernemerschap'

In deze aflevering van de podcastserie van Vereniging Zelfstandigen Nederland 'VZN in gesprek met' ontvangt voorzitter Cristel van den Ven Tweede Kamerlid Gijs van Dijk (PvdA) in het Ondernemershuis. Hoe kijkt Van Dijk naar zelfstandig ondernemerschap en hoe staat hij ten opzichte van de afschaffing van de partnertoets?

Details