Podcast De Ondernemer
Harry Bijl (INretail) over Black Friday: 'Maak het winkelen veilig'
Over iets meer dan twee weken, vrijdag 27 november, is het weer Black Friday. De grootste koopjesdag van het jaar wordt steeds populairder, maar hoe gaat dat middenin de coronacrisis? Kunnen ondernemers veilig anticiperen op die dag in tijden van anderhalve meters, lockdowns en mondkapjes? Harry Bijl, retailexpert en innovatiemanager bij INretail, legt uit. Plus: waarom ook winkeliers (meer) online zouden moeten willen.

Een eerdere editie van Black Friday in een Haagse winkelstraat. Foto: ANP
Moeten retailondernemers überhaupt aan de slag willen met Black Friday? Als het aan voorzitter van het Veiligheidsberaad en burgemeester van Nijmegen Hubert Bruls ligt, liever niet. Hij riep winkels eerder op te stoppen met acties rondom de prijzenstuntdag en vroeg grotere detailhandelszaken om mensen vooral online te bereiken. Hoe kijkt Harry Bijl, retailexpert en innovatiemanager bij INretail, daarnaar?
,,Bepaal zelf als ondernemer wat jij belangrijk vindt voor je klanten. Maak daar je eigen keuzes in. Dat willen wij niet doen en dat moeten we ook niet willen doen. Maar er ligt nu wel een hele grote uitdaging als je kijkt naar veilig winkelen’’, aldus Bijl in de podcast.
Lees ook: Voorspelling Sendcloud: komende feestdagen bijna kwart meer pakketten verzonden
Een week lang Black Friday
Uit onderzoek van INretail is gebleken dat veel minder ondernemers (35 procent) dit jaar iets met Black Friday doen. Winkeliers die dat wel doen kiezen nu vaker voor online en gaan voor spreiding: niet alles op die ene vrijdag, maar van weekend tot en met het weekend erop. Verstandig in deze periode van corona? ,,Ook dat is een volkomen individuele beslissing. Er zijn steeds meer ondernemers die al maanden bezig zijn met het voorbereiden van hun acties. Ze kopen er speciaal op in. Wat wij adviseren is om niet aan Black Friday te beginnen vanuit arren moede, om van je overtollige voorraad af te komen. Je gaat zo met een flinke marge verlies lijden.’’
Nog even die toeloop waar Veiligheidsberaad-voorzitter Bruls het in de media over had in verband corona, de te grote drukte in winkels en winkelstraten. Hoe kijkt Bijl daar tegenaan? ,,We zijn in gesprek met overheden en lokale winkeliers, in dertien steden en met zo’n veertig grootwinkelbedrijven, met maar één motto: het winkelen veilig maken. Enorm belangrijk. Koester die klant en bied hem een veilige winkelomgeving. Daar wordt hard aan gewerkt.’’
''Retailers met een eigen community hebben WhatsApp-groepen, een goede site met alle benodigde informatie, ze snappen hun klanten''
Warm welkom met mondkapje op
De retailexpert benadrukt dat de meeste winkels ontzettend hun best doen om alles in goede banen te leiden. ,,Door middel van mooie oplossingen en de juiste bewegwijzering krijgen klanten een nog veiliger gevoel. Maak online afspraken met je klanten. Bouw je winkel om voor andere routing en meer spreiding. Steeds meer winkeliers gaan vroeger open of juist later dicht om alle mensen de kans te geven rustig te winkelen met een veilig gevoel.''
,,Verder: communiceer om juist wél naar de winkelstraat te komen, mits op een verstandige manier. Dat is belangrijk. Winkelmedewerkers doen hun best om klanten een warm gevoel te geven, zelfs met mondkapjes op. Retailers met een eigen community hebben WhatsApp-groepen, een goede site met alle benodigde informatie, ze snappen hun klanten. Online kanalen worden al heel goed ingezet, zien we.’’
Lees ook: Retailexperts: feestdagen helpen winkelstraat niet uit de problemen
Maak een digitaliseringsslag, zeker nu
Luister ook naar de podcast voor Bijls' visie op de noodzakelijke digitaliseringsslag. Hoe groot is de invloed van corona daarop? En waarom is die digitalisering voor ook de retail juist nu extra belangrijk, verduidelijkt Bijl aan de hand van enkele inspirerende praktijkvoorbeelden.
Lees ook: INretail: winkeliers gaan Black Friday veilig spreiden over langere periode