Nieuws Toerisme

Frank Oostdam (ANVR): 'Geloofwaardigheid van onze reisbranche staat op het spel'

Crisis op Schiphol, verlies van het lastminute-seizoen, alle reisellende ten spijt: het wordt een goed jaar voor de toerismebranche. ANVR-directeur Frank Oostdam blijft optimistisch. Maar maakt zich ook zorgen over het imago van het toerisme, bijvoorbeeld als het om duurzaamheid gaat: 'Eerlijk gezegd hebben we het er zelf ook wel een beetje naar gemaakt, hoor'.

Rodrick de Munnik 24 juni 2022

'Met de kennis van nu' met ANVR-directeur Frank Oostdam

Luister hierboven onze radio-uitzending 'Met de kennis van nu' terug, elke vrijdag live (13.00 uur) op New Business radio. ANVR-directeur Frank Oostdam is studiogast in deze uitzending, dat geheel in het teken staat van toerisme. Chris Engelsman van European Sleeper vertelt hoe zijn bedrijf Europa per nachttrein wil verbinden, hofnar Juri Hoedemakers geeft zijn visie op het leiderschap van Schiphol-directeur Dick Benschop.

Optimisme dus, bij ANVR-directeur Frank Oostdam. ,,Dat moet ook wel,” zegt hij in ons radioprogramma Met de kennis van nu. ,,Als je in het toerisme werkt, dan ben je verplicht tot optimisme. Het is een prachtige bedrijfstak natuurlijk.” Tegelijk beaamt hij dat er de nodige uitdagingen op de ondernemers in de reisbranche af komen. Zeker de crisis op Schiphol gaat geld kosten. ,,Dat zien we nu al. Consumenten twijfelen enorm of ze wel vanaf Schiphol kunnen vliegen. Dat heeft impact op de verkoop van reizen. Het hele lastminute-seizoen kunnen we afschrijven. Die klanten durven niet meer te boeken.”

Voor de branche is het een ramp. ,,Vooral omdat we het zagen aankomen. Na twee jaar corona zijn we echt afhankelijk van een een goed jaar met boekingen. En dat hebben we. Als ze niet bij de vliegtuigen kunnen, is dat heel erg zuur."

Lees ook: Transavia annuleert 240 Schiphol-vluchten: 13.000 boekingen getroffen

'Duurzaamheid van de sector de grootste uitdaging'

Hoe dat zich verhoudt tot de faillissementsgolf die wordt verwacht, moet nog blijken. Oostdam: ,,Ik denk dat we er als branche goed voor staan. De boekingen lopen weer op. Maar de mensen moeten wel op vakantie kúnnen. Schiphol is bepalend voor veel bedrijven in het toerisme. Doodzonde als we de omzet moeten laten lopen. Als je afhankelijk bent van luchtvaart gaat het lastig zijn. Ik sluit daarom niet uit dat er een consolidatieslag gaat komen.”

Op zich hoeft daar niet zo veel mee mis te zijn, zegt Oostdam met harde woorden. ,,Reizen zijn ook belangrijk, daar sta ik voor. Maar reizen moet op een andere manier, duurzamer. Vliegen moet ook duurder worden. Ja, dan is vliegen minder bereikbaar voor mensen die het geld niet hebben. Maar dat is nu ook al het geval. Dat zal zeker gevolgen hebben voor de sector, maar goede ondernemers passen hun portfolio daaraan aan.”

Lees ook: Uitgever reismedia roept op tot overheidsingrijpen op Schiphol

'Reisbranche was de paria van de samenleving'

Duurzaamheid is de grootste uitdaging voor de reisbranche in de nabije toekomst, meent Oostdam. Misschien staat niet ieder bedrijf dat hij via de ANVR vertegenwoordigt daar om te springen, maar je zult wel moeten. ,,Natuurlijk sta ik voor de belangen van de toeristische sector. Maar die sector is wel ingebed in allerlei maatschappelijke ontwikkelingen."

De toekomst van de reisbranche staat op het spel. ,,Zeker in de coronatijd was de reisbranche de paria van de samenleving. Mensen kijken met dedain naar ons. Daar maak ik me zorgen over. We hebben het er zelf ook wel een beetje naar gemaakt, hoor. Vliegen naar Parijs is onzin, dan ben je echt niet goed bezig. Daar moeten we stappen in zetten. Gelukkig zie ik ook dat die stappen worden gezet. Reisaanbieders hebben veel meer bestemmingen dichterbij huis in het portofolio of bieden duurzamere activiteiten aan. Tegelijk zijn we daarin afhankelijk van leveranciers als luchtvaartmaatschappijen en hotels."

Het zou helpen als de sector beter uitdraagt wat de voordelen van toerisme zijn. ,,Het is volgens mij de meest efficiënte verdeler van geld in de wereld. Toerisme heeft ook een sociaal aspect. We leren van elkaar als we elkaar ontmoeten. Als we dat verhaal beter vertellen, hoef je je uiteindelijk ook niet meer te schamen als je met het vliegtuig op vakantie gaat."

Méér Frank Oostdam hoor je in Met de kennis van nu, bovenaan deze pagina te beluisteren.

Frank Oostdam (links) met presentator Ron Vergouwen in de studio bij New Business Radio, waar hij te gast was in het De Ondernemer-radioprogramma Met de kennis van nu.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws