Nieuws Toerisme

Center Parcs investeert miljoenen in luxe: 'De markt is hier verzadigd'

Geen standaard bungalow maar een vip-cottage. Geen ballenbak maar een waterglijbaan met lichteffecten. Center Parcs investeert honderden miljoenen euro’s in het vernieuwen van de bestaande vakantieparken. De opening van een nieuw park in Nederland zit er niet in. ,,De markt hier is verzadigd.’’

Sanne Schelfaut 22 januari 2021

Mark giethoorn directeur center parcs

Center Parcs-directeur Mark Giethoorn: ,,Center Parcs is zo'n beetje de uitvinder van de wildwaterbanen. Die krijgen nog veel meer spectaculaire elementen." Foto: Marco Okhuizen

Naast alle ellende brengt het coronavirus ook een voordeel met zich mee, schrijft AD. Door de gedwongen sluiting van onder meer alle horeca- en zwembadvoorzieningen, was er bij Center Parcs opeens alle ruimte om te moderniseren. Zo is Park Zandvoort voor meer dan 40 miljoen euro verspijkerd. Center Parcs-directeur Mark Giethoorn (52) loopt met de nodige trots door het splinternieuwe indoor speelparadijs en wijst op de nieuwe wildwaterbaan. ,,Zo'n beetje alles is hier vernieuwd.’’

Jullie investeren in zes jaar tijd 650 miljoen euro in twintig parken in Nederland en omliggende landen. Komen deze plannen nog in gevaar door corona?

Giethoorn: ,,Nee, we liggen op schema. In sommige parken lopen we zelfs voor op planning, mede doordat we minder rekening hoeven te houden met onze gasten die nu geen gebruik kunnen maken van de recreatievoorzieningen. Drie jaar geleden zijn we begonnen met dit enorme investeringsproject, en eind 2022 hebben we onze negen parken in Nederland onder handen gehad en is de klus geklaard.’’

"Ja, de prijs gaat omhoog. Maar onze onderzoeken en ervaringen wijzen uit dat de gemiddelde gast echt op zoek is naar wat extra’s"

Mark Giethoorn, directeur Center Parcs

Bijna alle huisjes van Center Parcs zijn in bezit van institutionele beleggers en particuliere eigenaren. Wat is hun rol in dit verhaal?

,,Door hun investeringen maken zij deze operatie mogelijk. De afgelopen jaren is er veel vastgoed overgegaan naar particulier eigendom. Ook door die groep is aangegeven dat de tijd rijp is om vooral te investeren in luxe. Dat verlangt onze gast.’’

Wat betekent luxe in de praktijk? Is het straks nog mogelijk een standaard chalet te boeken zonder al te veel poespas?

,,Om met die laatste vraag te beginnen: dat kan. Meer dan de helft, 58 procent, van onze huisjes viel voor de vernieuwing in de categorie standaard. Bij ons boek je dat onder de term 'comfort'. Dat percentage gaat fors naar beneden en zal volgend jaar uitkomen op 38 procent. Dat betekent dat gasten zeker nog kunnen kiezen voor een cottage zonder veel extra's, maar dat het gros dus bestaat uit huisjes met meer luxe, zoals een jacuzzi in de tuin of een themahuisje in junglelook of strandstijl zoals hier in Zandvoort. Die extra beleving passen we ook toe in onze recreatievoorzieningen. Center Parcs is zo'n beetje de uitvinder van de wildwaterbanen. Die krijgen nog veel meer spectaculaire elementen. Ook breiden we indoorspeeltuinen uit en investeren we in onze horeca.’’

Tekst gaat verder onder de foto met daarop het nieuwe interieur van een Center Parcs-huisje in Zandvoort. Foto: Marco Okhuizen

Lees ook: Efteling-directeur over coronaklap: miljoenenverlies en even geen nieuwe attracties

Met het gevolg dat een verblijf een stuk duurder wordt.

,,Ja, de prijs gaat omhoog. Maar onze onderzoeken en ervaringen wijzen uit dat de gemiddelde gast echt op zoek is naar wat extra’s. De meeste mensen verlangen een stukje comfort op hun vakantieadres en zijn bereid daarvoor iets meer te betalen. Daarom vernieuwen we echt alles in de huisjes: van bedden tot verlichting, van keukenblok tot badkamer. En nogmaals, meer dan een derde van ons aanbod valt niet onder het luxe segment, dus er blijft wat te kiezen.’’

Ik begrijp dat nieuwe gasten bij aankomst niet eens meer langs de receptie hoeven?

,,In een deel van de parken is dat niet meer nodig, en dat systeem rollen we dit jaar verder uit. Onze medewerkers delen bij aankomst digitale armbandjes uit. Daarvoor hoef je je auto niet eens uit. Met dat armbandje kun je ook je huisje openen en sluiten, of het kluisje in het zwembad."

"Ik verwacht dat we rond de meivakantie, en zeker in de zomer, toch volop vakantie gaan vieren. We zijn daar, vernieuwd en wel, klaar voor"

Mark Giethoorn, directeur Center Parcs

Jullie openen nieuwe parken in onder meer België, Duitsland, Frankrijk en voor het eerst ook in Denemarken. Zijn er geen uitbreidingsplannen in Nederland?

,,De Nederlandse markt is verzadigd en de concurrentie is groot, dus dat zie ik niet snel meer gebeuren. We richten ons hier vooral op innovatie. In onze buurlanden is nog geen sprake van verzadiging, vandaar dat we daar wel parken blijven openen. In België, vlakbij Maastricht, openen we dit jaar Terhills Resort; een high-end vakantiepark met 250 luxe cottages en luxe voorzieningen.’’

Raakt de coronacrisis jullie nauwelijks?

,,Natuurlijk wel. In Nederland waren we dit voorjaar drie maanden helemaal gesloten, en in het buitenland zijn we nu ook dicht. Jaarlijks bezoeken anderhalf miljoen Nederlanders onze parken, maar dat lag in 2020 zeker een kwart lager. In de zomer en het najaar hebben we goed gedraaid, maar daarmee compenseer je het voorjaar niet. En nu zijn we in eigen land wel open, maar dat geldt alleen voor de huisjes. Dus volle bak draaien doen we al maanden niet, zeker niet als je beseft dat 45 procent van onze gasten normaal gesproken uit België en Duitsland komt. Tot nu toe hebben we gelukkig alle medewerkers aan boord kunnen houden. We zullen zien hoe dit jaar verloopt. Ik verwacht dat we rond de meivakantie, en zeker in de zomer, toch volop vakantie gaan vieren. We zijn daar, vernieuwd en wel, klaar voor.’’

Tekst gaat verder onder de foto van het 'nieuwe straatbeeld' in Center Parcs Zandvoort. Foto: Marco Okhuizen

Lees ook: Vakantiehuizen populair in lockdown: prijzen gaan door het dak

Slecht schoongemaakte vakantiehuisjes

Bijna een op de drie Nederlanders ziet vakantieparken als de ideale setting voor een verblijf in een vakantiehuisje. Een slechte schoonmaak geldt als de grootste ergernis. Dat blijkt uit onderzoek van vakantieparkenplatform Parkvakanties. Ondanks de huidige restricties op vakantieparken - zwembaden en horeca zijn gesloten - kiezen veel mensen toch specifiek voor een onderkomen op een vakantiepark (31 procent).

Opzichzelfstaande huisjes in de natuur (27 procent) en aan de kust (26 procent) zijn daarna het meest populair. Sinds de uitbraak van het coronavirus is de populariteit van vakantieparken in eigen land flink toegenomen. In de zomer van 2020 lag het aantal Nederlandse gasten op vakantieparken ruim 20 procent hoger dan het jaar daarvoor. Uit het onderzoek blijkt dat vakantieverblijven in Zeeland, Limburg, de badplaatsen aan de kust en de Veluwe het meest in trek zijn dit jaar. Naar vakantieparken in het buitenland wordt duidelijk minder gezocht.

De populariteit van de Nederlandse vakantieparken is niet verwonderlijk aldus Laurens Taekema van Parkvakanties. ,,Mensen willen nu eenmaal op vakantie en dan is, in de huidige situatie, een vakantiehuis dichtbij ideaal.’’

In het onderzoek werd ook gevraagd naar de belangrijkste criteria en grootste ergernissen bij een verblijf in een vakantiehuis. Voor maar liefst zeven op de tien Nederlanders is een slecht schoongemaakt vakantiehuis de grootste ergernis. Slechte bedden en stank of geurtjes in het huis maken de top 3 compleet. 39 procent van de ondervraagden ziet een comfortabel bed als belangrijk aspect van een vakantiehuis. Verrassend genoeg volgen daarna pas een mooie locatie (32 procent) en kindvriendelijkheid (27 procent).

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.