Pieter Pot zette eind november een sharefunding op om 100.000 euro op te halen voor de financiering van de voorraad. Het assortiment wordt uitgebreid van 350 naar 450 producten. Daarnaast wil de verpakkingsvrije supermarkt een nieuwe rvs-navulpot introduceren.
De sharefunding liept van 22 tot en met 30 november. ,,Op de laatste dag vond er een eindsprint plaats en uiteindelijk zijn we zelfs over die 100.000 euro heen gegaan”, vertelt Jouri Schoemaker, ceo van Pieter Pot. ,,Daar zijn we uiteraard heel blij mee, omdat we dat bedrag nodig hebben om onze voorraad te financieren.”
Lees ook: Sharefunding Pieter Pot verlengd: op naar 1,8 miljoen euro
Het bedrag wordt verder gebruikt om nieuwe productcategorieën toe te voegen. ,,We willen meer verse producten gaan verkopen, zoals soepen, sauzen en spreads in potten. Die producten ontwikkelen we zelf, in samenwerking met een partner.”
Nieuwe rvs navulpot om kosten te verlagen
Een ander belangrijk doel van de financiering is het introduceren van een nieuwe rvs navulpot, waarmee de glazen potten die klanten al in huis hebben kunnen worden nagevuld. ,,We introduceren die rvs pot in eerste instantie voor de hardlopers, zoals havermout, rijst en pasta. Met rvs potten kunnen we significant meer impact maken. De vorm neemt minder ruimte in tijdens het transport en door het lichtere gewicht ontstaat er minder CO2 uitstoot in het vervoer. Ook het wassen van deze rvs potten wordt makkelijker. Dat alles werkt kostenverlagend.”
Het totale bedrag dat Pieter Pot nu aan aandelen heeft uitgegeven om te kunnen investeren, staat nu op 1,8 miljoen euro. Daarvan werd eerder al via crowdfunding 1,3 miljoen euro opgehaald om een doorstart te kunnen maken. Vier ton van dat bedrag bestaat uit tegoeden van klanten die na het faillissement konden worden omgezet in aandelen. Jouri: ,,We hebben nu in totaal meer dan 4.000 aandeelhouders.”
Er komen nog elke week oude klanten van voor de doorstart terug
Jouri Schoemaker
In het jaar 2024 tot nu toe werd een omzet van 3,1 miljoen euro gerealiseerd én in november werden de eerste winstgevende weken ooit geboekt. ,,Het aantal klanten groeit nog steeds. Er komen nog elke week oude klanten van voor de doorstart terug. Dat stapelt zich steeds verder op. Daarnaast dragen bepaalde acties bij aan de goede resultaten. Zo hadden we begin november de bioweken, waarvoor we 50 biologische producten in prijs hadden verlaagd.”
Pieter Pot op weg naar zwarte cijfers
In 2025 moet het uitbreiden van het assortiment en de introductie van de rvs potten verder bijdragen aan positieve resultaten. Jouri: ,En we willen verder groeien. Door de omzet te verhogen en nog scherper aan de wind te varen qua kosten hopen we zwarte cijfers te schrijven.”
Bekijk hier de voorwaarden.