Hoewel Nic Jooste al dertig jaar in Nederland woont, is hij nog altijd betrokken bij zijn thuisland. In De Ondernemer Live legt hij tijdens De Pitch uit: ,,Twintig jaar heb ik veel sociale projecten gedaan in achterstandswijken in Zuid-Afrika. Maar toen ik in 2021 pas voor het eerst in het Krugerpark kwam, was ik totaal overrompeld. Het is gewoon een bizarre plek.” Hij besluit om de smaken, geuren en kleuren uit het park te bundelen in een product. ,,Terug in Nederland heb ik de markt bekeken.” De alcoholvrije spirit Selati was geboren.
Op de vraag of je Selati ergens mee kan vergelijken, is Nic duidelijk: ,,Het is niet te vergelijken. Wat je wel kan doen, is de geuren van Selati te plaatsen.” Volgens Nic ‘proef’ je daadwerkelijk het Krugerpark door ‘de unieke bloemen, fruit en kruiden uit Zuid-Afrika. Marula, rooibos, wilde tijm, hibiscus en bospeper’. Met Selati wilde Nic niet de zoveelste alcoholvrije rum of gin worden. ,,We hebben drie smaakprofielen ontwikkeld, waarmee je een mix-drink of een cocktail kan maken.”
Lees ook: De Pitch-deelnemer Rose & Vanilla sluit crowdfunding met maximaal succes af
Selati gaat het stropen van neushoorns tegen
Tot zo ver de smaak. Want Selati is meer. ,,We onderscheiden ons vanwege onze duurzaamheid door de samenwerking met de game rangers. Op dit moment gaan ze het stropen van neushoorns tegen.” Nic is er transparant over hoeveel geld er per fles naar wildbescherming gaat in het Krugerpark: vijftig cent. ,,Onze doelstelling is om tussen nu en drie jaar rond de 400.000 flessen per jaar te verkopen. Dus dan zit je aan de 200.000 euro per jaar aan steun. Dan ben je echt een substantiële sponsor.”
De plannen van Selati zijn er dan ook naar. ,,Na Nederland lanceren we Selati binnenkort ook in Engeland, Egypte en China. Vroeg in 2024 gaan we naar Canada en de VS. Alle investeringen worden gebruikt voor de productie van onze flessen, en binnenkort onze ready-to-drink-cocktails uit blik”, legt Nic uit.
Doe mee met De Pitch
Wil jij groeien? Dan gaan we dat regelen. Dat doen we met onze nieuwe kijkradiorubriek De Pitch. Elke week kan een ondernemer tijdens de uitzending van De Ondernemer Live zijn of haar plan pitchen aan toekomstige investeerders. Er is een regel: je hebt één minuut. Meer weten of je opgeven? Hier lees je meer.
Sharefunding bij Broccoli
En daarvoor heeft hij geld nodig. Sharefunding in zijn geval, waarbij investeerders ambassadeur én aandeelhouder worden van het bedrijf. ,,Iedere ondernemer heeft mensen nodig die in je geloven. Bij traditionele banken hoef je niet meer aan te kloppen, terwijl de jongens van sharefundingplatform Broccoli graag met ons wilden samenwerken. Daarom zit nu 20 procent van onze aandelen stichting-administratiekantoor geparkeerd. Mensen die investeren worden dan ook mede-eigenaar.”
Benieuwd naar het uitgebreide verhaal van Nic? Kijk dan de bovenstaande video. Wil je investeren in Selati? Neem dan een kijkje op de Broccoli-pagina van Selati.
Lees ook: Zoek je investeerders of funding? Schrijf je in voor de Pitch!