FinanciënBedrijfsoverdracht

Heineken richt pijlen op Indiase biermarkt met overname United Breweries

Heineken wil een stevige voet aan de grond krijgen op de Indiase biermarkt. Foto: Shutterstock
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

De overgenomen brouwer is marktleider in zijn thuisland en is vooral bekend van het biermerk Kingfisher. Heineken breidde in juni zijn belang in de Indiase bierbrouwer al uit van 46,5 naar 61,5 procent.

Dat deed het door aandelen te kopen van voormalig eigenaar en miljardair Vijay Mallya, meldt NU.nl. Hij wordt in India verdacht van onder meer corruptie en verblijft momenteel in het Verenigd Koninkrijk, waar hij zijn uitlevering aan India aanvecht.

Heineken wil een stevige voet aan de grond krijgen op de Indiase biermarkt. In het land wonen 1,4 miljard mensen en het is daarmee, na China, het meest bevolkte land ter wereld

Indiërs zijn vooralsnog geen grote bierdrinkers: consumptie 2 liter per persoon per jaar

Heineken wil een stevige voet aan de grond krijgen op de Indiase biermarkt. In het land wonen 1,4 miljard mensen en het is daarmee, na China, het meest bevolkte land ter wereld. De Indiërs zijn vooralsnog geen grote bierdrinkers. Ze consumeren gemiddeld slechts 2 liter per persoon per jaar.

Lees verder onder de advertentie

Daar kan echter verandering in komen, denkt Heineken, onder meer omdat het land een steeds grotere middenklasse heeft en de brouwer verwacht dat die middenklasse in de toekomst wel een extra biertje lust.

Lees ook: Nederland grootste bierexporteur van EU en op een na grootste ter wereld