Nieuws Bedrijfsoverdracht
Superfusie Ahold en Delhaize loont
In hun eerste jaar samen hebben Ahold en Delhaize iets minder winst geboekt. Maar achter de schermen worden volgens topman Dick Boer van het moederbedrijf van AH, Etos en Bol.com al flinke voordelen gehaald uit de superfusie, schrijft het AD.

Het hoofdkantoor in Zaandam kleurt inmiddels groen, de kleur van het nieuwe logo van de organisatie. In de winkels van Albert Heijn is dik een half jaar nadat de fusie met het Belgische Delhaize rondkwam echter nog niks zichtbaar veranderd. Eventjes stond er een schap met dertig typisch Belgische producten - citroenmayonaise, chocoladetruffels, Gust bier - maar dat was na een paar weken alweer verdwenen.
Het was een ludieke actie om klanten op de hoogte te stellen van het superhuwelijk, verklaart topman Dick Boer. ,,Afgelopen jaar hebben we hard gewerkt om de nieuwe organisatie aan de achterkant op orde te krijgen. Het assortiment is een volgende stap.''
Tot nu toe is dankzij die nieuwe organisatie 22 miljoen euro bezuinigd, bleek gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers. Door de inkoopvoorwaarden van leveranciers naast elkaar te leggen, heeft het bedrijf al veel kunnen besparen. We kijken naar alles: van het papier waar we onze supermarktmagazines op drukken tot het plastic voor de tassen in de winkels. Op dezelfde manier gaan we met de inkoopprijzen van onze huismerkproducten aan de slag. Dan bekijken we ook welke Belgische producten in de Nederlandse supermarkten passen en andersom.''
Beknibbelingen
De huismerkfabrikanten van AH, Delhaize en de Amerikaanse en Oost-Europese supermarktformules van het concern kunnen hun borst alvast nat maken. Afgelopen najaar kwamen de Nederlandse levensmiddelenfabrikanten al in het geweer tegen de lage prijzen die de inkopers van de nieuwe supermacht afdwongen. Dankzij zulke beknibbelingen en andere synergievoordelen verwacht Boer dit jaar zo'n 200 miljoen euro te bezuinigen. Eind 2019 moet de fusie een half miljard aan kostenbesparingen hebben opgeleverd.
Vooralsnog kost het fusieproces het bedrijf echter ook geld. Afgelopen jaar heeft Ahold Delhaize tientallen winkels moeten verkopen of sluiten van de mededingingsautoriteiten. In de VS, waar het concern tweederde van zijn omzet haalt, moet het 86 winkels van de hand doen. In België gaat het om dertien supermarkten in plaatsen waar AH en Delhaize allebei zitten, waardoor er te weinig concurrentie overblijft voor consumenten.
De opgetelde omzet van Ahold Delhaize kwam daardoor in 2016 uit op 49,7 miljard euro. Onder de streep bleef 830 miljoen euro over; 2,5 procent minder dan het jaar ervoor. Boer gaf aan dat hij trots is op de resultaten en de vooruitgang die wordt geboekt bij de integratie van Ahold en Delhaize.
Behalve aan de winkels van Delhaize in de VS is dat volgens hem vooral te danken aan de 'uitstekende resultaten' in Nederland. Het marktaandeel van Albert Heijn is iets gestegen (tot 35,2 procent) en ook online is het moederbedrijf hier marktleider. AH.nl en Bol.com wisten 30 procent meer te verkopen. Webwarenhuis Bol.com, dat ook in België inmiddels snel groeit, haalde in z'n eentje al een jaaromzet van meer dan 1 miljard euro.
Terwijl de feestdagen bij Delhaize in België tegenvielen, waren die bij AH volgens de topman juist een groot succes. ,,Ons Kerstfestival was met 36.000 bezoekers compleet uitverkocht. We wisten daar op een fantastische manier de 'foodie'-sfeer neer te zetten die we graag creëren rond onze producten.'' In dat kader opent AH komende maanden in tientallen supermarkten cafés waar klanten maaltijden meteen kunnen opeten. Dat worden echter geen complete restaurants met tientallen tafeltjes, zoals bij Jumbo, benadrukt hij.
Natuurlijk verloop
In de VS gaat de fusie de meeste banen kosten. In België en Nederland amper, zegt Boer. ,,Op de hoofdkantoren in Zaandam en Brussel zijn misschien honderd banen verdwenen. Daar blijft het wel ongeveer bij.''
Het ging volgens hem om natuurlijk verloop, onder wie Belgische medewerkers die niet naar Zaandam wilden pendelen. ,,Het grootste deel van onze 370.000 medewerkers werkt op de winkelvloer. Het aantal winkels, en dus banen, breiden we alleen maar uit.''
Webwarenhuis Bol.com, dat ook in België inmiddels snel groeit, haalde in z’n eentje al een jaaromzet van meer dan 1 miljard euro