Nieuws Financiën

Bijtellingsfeest in de autobranche is voorbij

Voor een deel van de autobranche was 2015 een feest. Zakelijke rijders kochten groot in, vanwege de aanscherping van de bijtelling in 2016. Dankzij een recordhoogte van de gemiddelde aanschafwaarde steeg de omzet met 25% tot ruim 13,9 miljard euro. Voor dit jaar lijkt een kater onvermijdelijk. De zakelijke markt krimpt in 2016, terwijl de particuliere markt blijft hangen in een dal. De trends van het ING Economisch Bureau op een rijtje.

De Ondernemer 16 mei 2016

Autobranche 1

1. Feest van de zakelijke marktDe aanscherping van de bijtelling zorgde er voor dat veel modellen per 2016 veel minder aantrekkelijk zijn voor zakelijk rijders. Die hapten daarom massaal toe, leidend tot een uitzonderlijk hoog aantal registraties in het vierde kwartaal van 2015. De sector haalde net geen recordomzet.

In de afgelopen jaren werd door het zakelijke segment niet eerder zo veel geld uitgegeven aan nieuwe auto’s. De hoge omzet in de markt kwam dan ook met name terecht bij merken met een sterke positie in de zakelijke markt en / of met aantrekkelijke modellen met een (zeer) lage bijtelling.

2. Verdubbeling auto’s met stekkerDient de variatie in bijtelling ook het uiteindelijke belang van een schoner wagenpark? Duidelijk is dat de nieuw geregistreerde auto’s, in ieder geval op papier, steeds schoner zijn geworden. Sinds 2013 zijn ook plug-in hybride auto’s in populariteit gestegen. De boost in de verkoop van plug-in hybride auto’s heeft geresulteerd in een verdubbeling van het Nederlandse wagenpark met stekker.

3. …Maar verduurzaming totale wagenpark traagDe verlaging van de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s is positief. Ook het feit dat steeds meer kilometers in Nederland elektrisch zullen worden afgelegd draagt bij aan vermindering van de uitstoot. De impact op de uitstoot van het totale wagenpark is echter nog beperkt. Dit komt door de steeds verder stijgende gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark.

4. Aanscherping bijtelling, hogere uitstoot 2016Vergrijzing van het wagenpark vormt dus een rem op verdere krimp van de totale uitstoot van Nederlandse personenauto’s. Die vergrijzing lijkt in 2016 en 2017 door te zetten. Vanuit de zakelijke markt zijn minder impulsen aanwezig na een uitzonderlijk 2015.

Voor de zakelijke rijder is het wachten op de komst van een nieuwe generatie volledig elektrische auto’s. De komende jaren zullen op dit gebied ‘betaalbare’ nieuwe modellen verschijnen met een sterk verbeterde actieradius.

5. Aandacht voor particulierOp termijn lijkt de zakelijke markt verder te verduurzamen. De meerderheid van het wagenpark, bijna 90%, is echter in handen van particulieren. Om verdere vergrijzing van het wagenpark tegen te gaan en het wagenpark te verduurzamen zal de aandacht meer uit moeten gaan naar de particuliere markt.

Lees hier het volledige rapport.