Financiën

Boete moet autofraude uitbannen

beeld deondernemer
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

Consumentenorganisaties en het Europese Parlement reageerden gisteren voorzichtig positief op de nieuwe aanpak, die een streep haalt door de absolute macht van nationale keuringsdiensten en toezichthouders. Ook al stelt Brussel geen eigen Europese toezichthouder in, zoals in de bankenwereld, het trekt wel de eindverantwoordelijkheid over de controles naar zich toe. Nationale keuringsdiensten, zoals de RDW in Nederland, houden elkaar onder supervisie van de EU voortaan beter in de gaten.

Brussel kan zelf, al dan niet steekproefsgewijs, auto's laten controleren en terugroepen. Ook kan het de aanwijzing van slecht functionerende keuringsdiensten opschorten, beperken of intrekken. Ten slotte mogen keuringsdiensten niet meer rechtstreeks door de industrie worden betaald en zijn autofabrikanten verplicht om desgevraagd inzage te geven in hun softwareprotocollen.