Volgens de curatoren is dit mede te wijten aan de verschillende uitverkopen die Bristol organiseerde en het feit dat personeels- en huurovereenkomsten al waren beëindigd. ,,Het was niet meer de onderneming die het ooit was en dan wordt een overname lastig”, aldus De Jong.
Lees ook: Mega-uitverkoop Bristol redding of laatste stuiptrek? ‘Geen goede strategie om te overleven’
De winkels in Nederland waren al gesloten en een groot deel van de voorraad is inmiddels verkocht, meldt Dielissen-Breukers. De resterende vijftig winkels zullen zo snel mogelijk worden opgeleverd aan de verhuurders. Bij de keten werkten ongeveer 350 medewerkers.
Oplopende schulden Bristol en uitverkopen
Bristol had al voor het faillissement verschillende uitverkopen gehouden om schulden te kunnen afbetalen. Marketingdirecteur Lore Vanaudenhove van moederbedrijf Euro Shoe Group gaf eind juli al aan dat de opbrengsten van deze uitverkopen onvoldoende waren om alle schulden te dekken. Het faillissement in Nederland was een onvermijdelijk gevolg, vertelde zij toen.
Het was niet meer de onderneming die het ooit was en dan wordt een overname lastig
Dirk de Jong Curator
Eerder deze maand heropenden de curatoren nog zeven Nederlandse vestigingen voor een faillissementsuitverkoop. Hiermee was de kans op een doorstart al aanzienlijk verkleind.
Kritiek op aanpak Strategie schoenenketen
Retailexpert Cor Molenaar uitte zich tegenover De Ondernemer al eens kritisch over de strategie van Bristol. Hij waarschuwde dat het verkopen van voorraad tegen lage prijzen slechts een tijdelijke oplossing biedt. ,,Een winkel moet zijn geld verdienen met zijn voorraad. Als je die voorraad verkoopt tegen lagere prijzen om je cashflow te verbeteren en personeel te betalen, is de voorraad weg en moet je opnieuw inkopen. Dat lijkt mij geen duurzame strategie.”
De concurrentie in de modesector is volgens hem moordend, mede door de opkomst van Chinese winkels zoals AliExpress, Temu en Shein, die het consumentengedrag drastisch hebben veranderd.
Problemen moederbedrijf Euro Shoe Group
Euro Shoe Group, het moederbedrijf van Bristol, vroeg het faillissement in Nederland aan toen er geen koper voor de winkels werd gevonden. In België vroeg het bedrijf eind mei om uitstel van betaling om tijdelijk bescherming te krijgen tegen schuldeisers. Het moederbedrijf kampte al een paar jaar met problemen, zoals de nasleep van de coronacrisis, gestegen huur- en energiekosten en een dalende koopkracht onder consumenten.
Bristol heeft te lang vastgehouden aan een verouderde formule
Paul Moers Retail- en merkenexpert
Volgens retail- en merkenexpert Paul Moers is Bristol een schoolvoorbeeld van een keten die door een gebrek aan visie en aanpassingsvermogen aan veranderende marktomstandigheden ten onder is gegaan, zo stelde hij in een eerder gesprek met De Ondernemer. ,,Bristol heeft te lang vastgehouden aan een verouderde formule,” aldus Moers. “Na corona zijn er ingrijpende veranderingen geweest in de winkelstraat. Bristol heeft nagelaten een relevante en onderscheidende positionering neer te zetten.”
Deel Bristol maakt doorstart in België
In België maakt Bristol wél een gedeeltelijke doorstart. Vier ondernemers hebben daar een aantal winkels overgenomen. De Franse schoenenketen Chaussea heeft 62 Bristol-vestigingen en enkele medewerkers van het hoofdkantoor overgenomen. Drie andere partijen hebben in totaal twaalf winkels overgenomen.
Lees ook: Doorgaan na faillissement: hoe Esprit-franchiser Bob zijn 5 winkels omvormt tot nieuw retailconcept