Financiën

Bruidsmodeondernemer Ankie Visser koos tijdens coronacrisis de aanval als beste verdediging

Aangeboden door New10
Ankie Visser in één van haar bruidswinkels (fotografie: Bart Hoogveld)
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Na een onvoorziene echtscheiding in 2016 raakte Ankie vrijwel al haar bruidsmodewinkels kwijt aan haar ex-partner. Al tijdens haar herstelperiode echter, besloot ze om haar passie weer van de grond af aan op te bouwen, daarbij vastbesloten de vastgeroeste mores in de bruidsmodewereld eens flink op te schudden. Haar motto ‘Don’t let small minds convince you that your Dreams are too Big!’ houdt haar tot op de dag van vandaag bij de les. Het bleek het begin van een opmerkelijke ondernemersreis: ,,Ik vond dat het tijd werd om écht mijn grootste passie te gaan leven: concepten bedenken, en dan met name op het gebied van bruidsmode.

The Bridal Concepts Company

In oktober 2017 richtte ik The Bridal Concepts Company op, vertrouwend op twintig jaar ervaring en een uitgebreid netwerk in de bruidsmodewereld. In januari 2018 opende ik aan de Voorstraat ‘My Vintage Boudoir’: een beeldschone designerbruidswinkel, met een New York vintage-chique uitstraling. In de zomer van 2019 opende ik aan de overkant van de straat een outletwinkel die ik uiteindelijk in november 2020 verhuisde naar een veel groter pand in dezelfde straat.”

Maar… ineens was daar de coronacrisis. Hoe ga je met je winkels verder als het land grotendeels op slot is? Visser bedacht creatieve oplossingen, die leidden tot een excessieve groei. Er deden zich daardoor prachtige kansen voor! Dat bracht voor het eerst de noodzaak van externe financiering met zich mee. Met zakelijk groeifinancierder New10 - een fintech en 100% dochter van ABN AMRO - kwam ze snel tot zaken.

Lees verder onder de advertentie

Je doelen dichterbij

Als ondernemer heb je de kracht om je doelen waar te maken. Soms gaan je ambities verder dan wat je op dat moment kunt financieren. Daarvoor ga je naar New10, waar je snelle toegang tot financiering krijgt die bij jouw situatie en doelen past. Met het simpele en heldere aanvraagproces weet je in een kwartier welke mogelijkheden er zijn. Laat je niet tegenhouden door ‘maar’ en ga naar New10.

‘Do It Yourself’ pas sessies

Eerst even terug naar corona: Visser legt uit hoe The Bridal Concepts Company zelfs in de crisisjaren 2020 en 2021 tot zelfs 40 procent in omzet groeide en dat ook in 2022 weer doet: ,,Ik kon vanwege de afstandsrestricties niet zelf de bruiden in mijn winkel aankleden. Maar voor elk probleem is een oplossing! Ik begon ‘Do It Yourself’ passessies aan te bieden. Een beetje spannend vond ik dat eerst, want ik verkoop trouwjurken van vele duizenden euro’s per stuk inclusief de allerbeste service. Maar…, op deze manier kon ik wél doorgaan met ondernemen. Ik mocht op mijn winkeloppervlak immers nog steeds vier mensen tegelijk ontvangen. Door zelf gepaste afstand te bewaren, spraakmakend lekkere cappuccino’s te serveren en instructies te geven aan een zus, vriendin of moeder die de bruid aankleedde, kon ik doorgaan met mijn winkels. Ik communiceerde het als een Once of a lifetime opportunity en daardoor vonden mijn klanten het gewéldig! Doordat veel bruidswinkels in die periode hun deuren sloten, ontstond er een grote toeloop naar mijn winkels. Bruiloften gingen in kleinere gezelschappen immers gewoon door! Door die kleinere bruiloften hadden klanten bovendien meer budget voor de bruidsjurk.”

Betere service door voorfinanciering van voorraad

Visser besloot haar marketingbudget te verdubbelen. Omdat veel bruidswinkels dicht gingen en niet meer investeerden zag zij haar kans schoon om haar naam definitief te vestigen. Ze ging meer adverteren via social media en Google, en met succes. ,,Door die marketing werd het in mijn winkels nog veel drukker en groeide ik naar ruim 11.000 volgers op Instagram; écht mooie spullen en remarkable content is key! Direct uit voorraad en zonder levertijd de bruidsjurken verkopen is - zéker nu - het belangrijkste. Ik koop daarom uitsluitend gangbare maten in. Traditioneel krijgen bruidswinkels vaak trouwjurken van de fabrikanten te leen in 'model sizes. Maar de gemiddelde bruid past daar helemaal niet in en dat vinden veel vrouwen vréselijk! In mijn bruidswinkels kunnen ze wél die te gekke trouwjurk van Instagram meteen passen en meenemen. Ze kunnen trouwjurken in maat 34 tot 60 passen, betalen én meenemen of in mijn atelier laten vermaken. Het vergt uiteraard een forse investering in winkelvoorraden, en dat is een bewuste keuze.”

Snel geregelde groeifinanciering

In 2021 kreeg Visser de kans om nog drie nieuwe panden in dezelfde straat te betrekken. Tussen de eerste twee bruidswinkels in - kwam een pand vrij waar zij haar afpaslocatie & accessoireswinkel in onderbracht. In de voormalige outletwinkel werd de Grand Diva-plussize collectie ondergebracht. Daarnaast opende Visser de “Lady Fitzgerald 20’s Glamour Bridal Boutique”, voor trouw- & partyjurken in de jaren 20/30-stijl. Ook dit concept is razend populair - niet in het minst door de ‘Instagrammable’ uitstraling.

Voor de voorfinanciering van collecties en de borg voor de huur van de nieuwe winkelpanden had Visser ongeveer een ton aan externe financiering nodig. Die verkreeg ze opvallend gemakkelijk. ,,Online zag ik New10 in een frisse en laagdrempelige advertentie voorbijkomen. Ik vulde mijn gegevens in en binnen een dag kreeg ik een reactie op mijn financieringsaanvraag. De persoon die mijn aanvraag in beheer kreeg wilde uiteraard eerst verifiëren of mijn cijfers écht klopten, want hoe konden mijn omzet en winst in tijden van corona tot wel 40 procent op jaarbasis omhoog zijn gegaan? Ik legde dat uit, en hij merkte al snel dat ik een goed verhaal had. Binnen een paar dagen was de groeifinanciering die bij mijn situatie en doelen paste geregeld. Ik stond versteld! Die snelle financiering voelde voor mij als een bekroning op mijn ondernemerschap.”

Nieuwe plannen, nieuwe investeringen

Daarmee is nu - eind 2022 - de kous nog lang niet af. Over haar groeiplannen licht Visser een tipje van de sluier op: ,,Ik ga mijn bruidswinkelconcepten inclusief marketing- en ondernemerskennis, maar ook winkelinterieuradviezen en afspraken- & klantenservice, delen met nieuwe en bestaande bruidswinkels, én met bruidsmodeleveranciers in Nederland en België. Er zijn veel bruidswinkels (én bruidsmodefabrikanten) die specifieke professionele begeleiding in deze branche goed kunnen gebruiken. Ik kreeg deze specifieke vraag naar hulp al meermaals van bruidsmodeondernemers. Winkels worden bij geschiktheid als licentiehouder in abonnementsvorm aangesloten, waarna ze gebruik kunnen maken van al onze kennis & know how in dit vak.”

Lees verder onder de advertentie

Daarnaast lanceert Visser in 2022 nog MyVintageDepartment.nl, een platform waar dames zelf hun gebruikte trouwjurken kunnen etaleren. ,,Ze kunnen op een prachtige website foto’s en de beschrijving van de te etaleren japon uploaden en promoten. En tot slot: omdat veel bruidswinkels vanwege bezuinigingen geen eigen naaiatelier meer hebben, wordt onze atelier-faciliteit flink uitgebreid én komen er ateliers verspreid over Nederland. Daarin vermaken wij alle bij ons of elders gekochte bruidsjurken.“

Na Dordrecht kunnen heel Nederland en België zich dus gaan verheugen op de expansiedrift van rasondernemer en conceptenmaker Ankie Visser. ,,Met deze plannen voor de nabije toekomst zal ik New10 op korte termijn weer voor financiering nodig hebben. Ik ga ze spoedig benaderen."

Geen gemaar

Laat het behalen van je zakelijke doelen niet stoppen door een ‘maar…’. Bij New10 weet je binnen 15 minuten wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf en financiële situatie zijn en of jij jouw droom kunt financieren. Dus geen gemaar, en naar New10.com